کد خبر : 307362
تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰
-

راهکاری برای بهبود عمر تجهیزات شبکه توزیع هوشمند برق

راهکاری برای بهبود عمر تجهیزات شبکه توزیع هوشمند برق

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به ارائه راهکاری برای بهبود عمر تجهیزات شبکه توزیع هوشمند برق شدند.

به گزارش عصرقائم، حامد دهقانی، دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «تحلیل و بهبود عمر تجهیزات شبکه توزیع هوشمند با استفاده از مدیریت مصرف و تولید» که آن را با راهنمایی دکتر بهروز وحیدی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اجرا کرده است، گفت: روند رو به رشد تقاضای انرژی الکتریکی و افزایش گازهای گلخانه‌ای از یکسو و کاهش میزان سوخت‌های فسیلی از سوی دیگر سبب نفوذ بیشتر منابع تولید پراکنده در شبکه‌های توزیع شده است. حضور این منابع در شبکه سبب تامین محلی بارها شده و از این طریق در بهبود قابلیت اطمینان، پروفیل ولتاژ، کاهش گازهای گلخانه‌ای، کاهش هزینه و جلوگیری از احداث نیروگاه‌های جدید مقیاس بزرگ و دیگر مزایای فنی و اقتصادی شبکه تاثیرگذار خواهد بود.

به گفته وی، در فضای تجدید ساختار یافته و رقابتی برق، مالکان به فکر افزایش سود، بهره‌وری و عمر تجهیزات شبکه در عین در نظرگیری رفاه مشترکان هستند و ترانسفورماتورها و کابل‌ها گران‌ترین المان‌های شبکه توزیع بوده و بهبود عمر آن‌ها در افزایش بهره‌وری و قابلیت اطمینان شبکه مؤثرند. بنابراین، بررسی عمر تجهیزات در حضور منابع تولید پراکنده یکی از چالش‌های تصمیم‌گیرندگان شبکه توزیع محسوب می‌شود.

دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: با پیشرفت‌های بوجود آمده در تکنولوژی‌های اندازه‌گیری و ارتباطات، شبکه‌های توزیع به سمت هوشمند شدن گرایش پیدا کرده‌اند. بنابراین در این تحقیق به تحلیل و بهبود عمر تجهیزات شبکه توزیع هوشمند با استفاده از استراتژی تلفیقی مدیریت سمت مصرف و تولید پرداختیم.

وی با بیان اینکه از این طرح می‌توان در تمامی سطوح شبکه بویژه در شبکه‌های توزیع استفاده کرد، گفت: با استفاده از طرح پیشنهادی می‌توان بدون احداث نیروگاه‌های جدید ضمن تامین برق پایدار و صرفه‌جویی در هزینه‌های احداث، استرس روی تجهیزات را کاهش و عمر آن‌ها را به میزان چشمگیری افزایش داد. این افزایش عمر و به تاخیر انداختن جایگزینی تجهیزات به نوبه خود سود اقتصادی قابل ملاحظه دیگری را به ارمغان خواهد آورد.

دهقانی ادامه داد: ادامه این کار را می‌توان با کمک گرفتن از شرکت‌های توزیع و وارد کردن برخی محدودیت‌های عملی در مساله نظیر هارمونیک‌های ایجاد شده ناشی از کلیدزنی و یا محدودیت در انجام مانورهای شبکه مطالعه و پیاده‌سازی کرد.

وی با اشاره به ویژگی‌های طرح، گفت: استفاده از ابزارهای موجود در شبکه به جای ایجاد ابزار جدید، سود دهی بالا، ایجاد رضایت برای بهره‌برداران و مشترکین، افزایش عمر تجهیزات و متعاقبا پایداری و قابلیت اطمینان شبکه از ویژگی‌های این طرح محسوب می‌شوند.

محقق طرح با اشاره به مزیت‌های رقابتی طرح، گفت: نحوه اجرای آسان، استفاده از ابزار موجود در شبکه، در نظرگیری رضایت تولیدکنندگان انرژی و مشترکین، افزایش عمر و بهره‌وری تجهیزات، افزایش قابلیت اطمینان شبکه، تمایل مشترکین به مشارکت در طرح‌های تشویقی، تمایل بهره‌برداران به مشارکت به علت کاهش استرس تجهیزات، تلفات شبکه، هزینه احداث نیروگاه‌ها و میزان انرژی تولیدی، از مزیت‌های رقابتی طرح به شمار می‌روند.

به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دهقانی با اشاره به کاربردهای پروژه گفت: از نتایج این طرح می‌توان در سطوح مختلف ولتاژی شبکه برق کشور و نیز در صنایعی که از ترانسفورماتورها و کابل‌های با بارگذاری بالا استفاده می‌کنند، بهره برد.

راهکاری برای بهبود عمر تجهیزات شبکه توزیع هوشمند برق
عکس دریافتی و تزیینی است
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه × یک =