کد خبر : 306844
تاریخ انتشار : شنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۸:۰۰
-

تظاهرات همزمان چارچوب شیعیان عراق و حامیان جریان صدر

تظاهرات همزمان چارچوب شیعیان عراق و حامیان جریان صدر

حامیان «چارچوب هماهنگی شیعیان» عراق، ساعاتی پس از برگزاری نماز جمعه طرفداران جریان صدر در نزدیکی یکی از دروازه‌های منطقه سبز در مرکز بغداد، پایتخت عراق و همچنین نینوا و بصره تظاهرات کردند.

به گزارش عصرقائم، به نقل از القدس العربی، تظاهرات صدری‌ها و حامیان ائتلاف شیعیان عراق در پاسخ به فراخوان‌های «چارچوب هماهنگی» و «جریان صدر» طی روز پنجشنبه و درسایه بحران سیاسی حاکم بر این کشور برگزار شد.

تظاهرات حامیان ائتلاف هماهنگی شیعیان با شعار «حمایت از مشروعیت و حفاظت از نهادهای دولتی» و چند ساعت پس از آن صورت گرفت که حامیان جریان صدر با اقامه نماز جمعه در مقابل منطقه سبز و پارلمان عراق خواستار انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام شدند.

در تظاهرات حامیان ائتلاف شیعیان جمعیت کثیری از مناطق مختلف عراق پرچم‌های عراق و دست نوشته‌هایی با تصاویر حشد الشعبی و همچنین تصاویر آیت الله سید علی سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان در دست داشتند.

حاضران همچنین شعارهایی منطبق با خواسته‌های خود مبنی بر دفاع از کشور و قانون اساسی از جمله: «بله، بله به عراق، بله، بله، به قانون اساسی» سر دادند.

«کمیته مسئول تظاهرات دفاع از دولت» با صدور بیانیه‌ای از تحصن علنی به منظور تحقق مطالبات عادلانه خبر داد و بر لزوم تسریع در تشکیل دولتی با اختیارات کامل تاکید کرد. این کمیته از احزاب سیاسی به ویژه گروه‌های کرد خواست تا به هر چیزی که مانع از انتخاب سریع رییس جمهور و نخست وزیر می‌شود، پایان دهند.

در پایان تظاهرات بغداد، سازمان دهندگان تظاهرات ائتلاف شیعیان، شروع به برپایی خیمه‌ها و غرفه‌ها در مقابل دیوارهای منطقه سبز به منظور آغاز تحصن کردند.

کمی پیش از برگزاری تظاهرات حامیان چارچوب هماهنگی و همزمان با آغاز تجمع صدری‌ها، مقتدی صدر پیامی برای تظاهرکنندگان حامی چارچوب هماهنگی ارسال و تاکید کرد: ما و چارچوب هماهنگی بر سر وجود و فراگیر شدن فساد در کشور اختلاف نظر نداریم.

صدر بر لزوم صلح آمیز بودن تظاهرات و حفظ صلح مدنی تاکید کرد.

همچنین علاوه بر بغداد در سایر استان‌های عراق تظاهرات دیگری از سوی هواداران مقتدی صدر، رهبر جریان صدر برای تاکید بر خواسته‌های وی به خصوص برگزاری انتخابات زودهنگام و انحلال پارلمان و نیز حامیان ائتلاف هماهنگی شیعیان برگزار شد.

در موصل در شمال عراق، صدها تن از هواداران چارچوب هماهنگی در این شهر تظاهرات کردند، در حالی که حامیان جریان صدر در شهرهای عماره و ناصریه در جنوب تجمع کردند.

تظاهرات روز جمعه دومین تظاهراتی است که جریان صدر و چارچوب هماهنگی پس از یورش حامیان صدر به منطقه سبز در ۳۰ ژوئیه در اعتراض به نامزدی محمد شیاع السودانی برای نخست وزیری برگزار می‌کنند.

از حدود ۱۰ ماه گذشته یعنی پس از اعلام نتایج انتخابات زودهنگام پارلمانی در عراق، بحران سیاسی در این کشور ادامه دارد و روند تشکیل دولت متوقف شده و شاهد بن بست سیاسی است.

انتخابات ماه اکتبر ۲۰۲۱ انتخاباتی زودهنگام پس از موج بی سابقه اعتراضات در عراق در پاییز ۲۰۱۹ بود که در آن معترضان فساد اداری را محکوم کردند.

تظاهرات همزمان چارچوب شیعیان عراق و حامیان جریان صدر/چارچوب هماهنگی تحصن علنی اعلام کرد

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو + 19 =