کد خبر : 306715
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۵
-

کاهش بیش از ۳۳ درصدی تعداد مؤسسات ایرانی در رتبه‌بندی وبومتریکس

کاهش بیش از ۳۳ درصدی تعداد مؤسسات ایرانی در رتبه‌بندی وبومتریکس

بررسی روند سالانه تعداد دانشگاه‌ها و مؤسسات ایرانی حاضر در نظام رتبه‌بندی وبومتریکس حاکی از آن است که تعداد این مؤسسات از ۶۹۴ مؤسسه به ۴۶۲ مؤسسه رسیده است.

به گزارش عصرقائم، 

بر اساس آخرین ویرایش رتبه‌بندی «وبومتریکس» (یا رتبه‌بندی وب دانشگاه‌ها) در سال ۲۰۲۲ میلادی، ۴۶۲ مؤسسه ایرانی در لیست ۳۰ هزار مؤسسه‌ای این نظام رتبه‌بندی حضور دارند. این در حالی است که بر اساس آمار اعلامی از سوی سامانه نما در خصوص روند سالانه رتبه‌بندی وبومتریکس؛ در آمار پیشین این نظام رتبه‌بندی، ۶۹۴ مؤسسه حضور داشتند. بررسی روند سالانه تعداد دانشگاه‌ها و مؤسسات ایرانی حاضر در نظام رتبه‌بندی وبومتریکس حاکی از آن است که تعداد این مؤسسات نسبت به آمار پیشین اعلامی، بیش از ۳۳ درصد کاهش داشته است.

کاهش بیش از ۳۳ درصدی تعداد مؤسسات ایرانی در رتبه‌بندی وبومتریکس

بنابر اعلام روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران؛ «دانشگاه تهران» مؤسسه برتر ایرانی است که در این سیاهه در رتبه ۲۹۵ جهان و نخست ملی جای گرفته است. پس از این، دانشگاه‌های «علوم پزشکی تهران»، «علوم پزشکی شهید بهشتی»، «صنعتی شریف»، «صنعتی امیرکبیر»، «تربیت مدرس»، «علوم پزشکی تبریز»، «علم و صنعت ایران»، «علوم پزشکی اصفهان» و «فردوسی مشهد» در رتبه‌های دوم تا دهم ملی هستند.

هدف کلیدی از انتشار «وبومتریکس»، نه تنها رتبه‌بندی وبگاه‌ها، بلکه بهبود انتشارات وبی است. آزمایشگاه «سایبرمتریکس» سالانه دو ویرایش از نظام «وبومتریکس» در ماه‌های ژانویه و جولای منتشر می‌کند. پشتیبانی از دسترسی آزاد، دسترسی الکترونیکی به انتشارات علمی و دسترسی به دیگر منابع دانشگاهی از نخستین هدف‌های این نظام رتبه‌بندی است. تأثیر (یا مشاهده‌پذیری)، دسترسی (یا شفافیت/ باز بودن) و سرآمدی (پژوهش) سنجه‌هایی هستند که «وبومتریکس» برای ارزیابی وبگاه مؤسسه‌ها به کار می‌برد.

در جدول یک، رتبه ملی و جهانی ۱۰ مؤسسه برتر ایرانی و رتبه جهانی آنها در سنجه‌های گوناگون این نظام رتبه‌بندی گزارش شده است. سیاهه همه مؤسسه‌های ایرانی با جایگاهی که به دست آورده‌اند نیز در پایگاه پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران در دسترس است.

کاهش بیش از ۳۳ درصدی تعداد مؤسسات ایرانی در رتبه‌بندی وبومتریکس

بر پایه گزارش رتبه‌بندی «وبومتریکس» در ژوئیه ۲۰۲۲ میلادی، «Harvard University» با بیشترین امتیاز پیشگام است و پس از آن «Stanford University»، «MIT»، «University of Oxford»، «University of California Berkeley»، «University of Michigan»، «University of Washington»، «Cornell University»، «Columbia University NY»، و «Johns Hopkins University» در جایگاه دوم تا دهم هستند.

کاهش بیش از ۳۳ درصدی تعداد مؤسسات ایرانی در رتبه‌بندی وبومتریکس
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × 1 =