کد خبر : 306425
تاریخ انتشار : جمعه ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰
-

ناتو خواستار پایان خصومت‌ها میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان شد

ناتو خواستار پایان خصومت‌ها میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان شد

همزمان با افزایش درگیری‌ها در منطقه قره‌باغ، ناتو از ارمنستان و جمهوری آذربایجان خواست تا به خصومت‌ها پایان دهند و همچنین از عادی‌سازی روابط حمایت کرد.

به گزارش عصرقائم، به نقل از خبرگزاری آناتولی، خاویر کولومینا، نماینده ویژه دبیرکل ناتو در قفقاز و آسیای مرکزی در توییتر نوشت: «ناتو خواستار توقف فوری خصومت‌ها میان نیروهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان است.»

وی افزود: این ائتلاف نظامی از هر دو طرف می‌خواهد تنش‌زدایی کنند و به میز مذاکره بازگردند. ناتو از عادی‌سازی روابط میان این دو کشور حمایت می‌کند.

یکی از مقامات اتحادیه اروپا به خبرگزاری آناتولی گفته است: «اتحادیه اروپا از جمله دفتر شارل میشل، رئیس شورای اروپا و تویوو کلار، نماینده ویژه این اتحادیه در قفقاز جنوبی، طی چند روز اخیر با هر دو طرف (ارمنستان و جمهوری آذربایجان) در ارتباط بوده‌اند.»

این منبع افزود: میشل پیشتر با نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان گفت‌وگو کرده و به زودی می‌خواهد با الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان گفت‌وگو کند. همچنین اتحادیه اروپا خواستار “تنش‌زایی فوری” و ایجاد گفت‌وگو میان این دو کشور است.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش ارمنستان روز چهارشنبه مفاد توافق آتش‌بس در قره باغ (توافقنامه ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰) را نقض کرده است.

این بیانیه که در همان روز منتشر شد، افزود: ارتش ارمنستان در مناطقی که نیروهای حافظ صلح روسیه به طور موقت در آن مستقر هستند، «اقدامی تخریبی علیه یگان‌های ارتش جمهوری آذربایجان» انجام داده است.

این در حالیست که نخست وزیر ارمنستان روز پنجشنبه تاکید کرد، در حال حاضر “هیچ درگیری خصمانه‌ای در خط تماس در منطقه ناگورنو-قره‌باغ وجود ندارد اما اوضاع متشنج است.”

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز پنجشنبه طی یک کنفرانس خبری در مسکو به خبرنگاران گفت: «روسیه به شدت نگران تشدید تنش‌ها در منطقه ناگورنو-قره‌باغ است و از ارمنستان و جمهوری آذربایجان می‌خواهد تا خویشتن‌داری پیشه کرده و توافقات سه‌جانبه را اجرا کنند.»

وی افزود: ما با دقت اوضاع را زیر نظر داریم. بدون شک نسبت به تشدید تنش‌ها در ناگورنو-قره‌باغ نگران هستیم. ما از تمامی طرفین درگیر می‌خواهیم خویشتن‌داری کنند و از همه مهم تر به تمامی بندهای توافقات سه‌جانبه پایبند باشند.

ناتو خواستار پایان خصومت‌ها میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان شد
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

7 + 19 =