کد خبر : 306409
تاریخ انتشار : جمعه ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵
-

سه کشتی غلات اوکراین امروز بنادر این کشور را ترک می‌کنند

سه کشتی غلات اوکراین امروز بنادر این کشور را ترک می‌کنند

مرکز هماهنگی توافق چهارجانبه برای صادرات غلات از اوکراین امروز (جمعه) اعلام کرد که سه کشتی که ۵۸ هزار و ۴۱ تن ذرت را حمل می‌کنند، مجاز به ترک بنادر اوکراینی شدند.

به گزارش عصرقائم، به نقل از خبرگزاری رویترز، مرکز هماهنگی مشترک در استانبول که پرسنل روسی، اوکراینی، ترکیه‌ای و سازمان ملل عضو آن هستند، گفت که دو کشتی روز جمعه از بندر “چورنومورسک” و یک کشتی از “اودسا” حرکت خواهند کرد.

با از سرگیری صادرات غلات از بنادر اوکراین در پی امضای توافق چهارجانبه بین روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل، اکنون گفته می‌شود سه کشتی با محموله‌های مواد غذایی آماده حرکت هستند.

حرکت دو کشتی از بندر “چورنومورسک” شامل ۱۲ هزار تن ذرت به “قره‌سو” در ترکیه و ۱۳ هزار و ۴۱ تن به “تیسپورت” در انگلیس است. همچنین کشتی دیگری که از “اودسا” حرکت می‌کند، شامل ۳۳ هزار تن ذرت به “رینگاسکیدی” در ایرلند است.

اداره منطقه‌ای اودسا گفت که انتظار می‌رود یک کشتی باری ترکیه‌ (Osprey S) با پرچم لیبریا روز جمعه به بندر “چورنومورسک” اوکراین برسد؛ کشتی که برای اولین بار از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین، به این کشور (اوکراین) می‌رسد.

به گفته یکی از خبرنگاران رویترز، از بعدازظهر روز پنجشنبه، این کشتی در دریای مرمره، در حدود یک کیلومتری سواحل آسیایی استانبول، همراه با کشتی‌های دیگری که منتظر عبور از تنگه بسفر به سمت دریای سیاه بودند، لنگر انداخته بود.

اولین کشتی حامل غلات اوکراین روز دوشنبه از بندر اودسا به سمت لبنان حرکت کرد و سپس رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه پس از نشست روز دوشنبه کابینه در آنکارا گفت: «همه قبول دارند که اقدامات صورت گرفته برای غلبه بر بحران غلات که جهان با دقت آن را تحت نظر دارد، محصول تلاش‌های کشور ماست.»

ترکیه، سازمان ملل، روسیه و اوکراین ۲۲ ژوئیه سال جاری میلادی توافقی را برای بازگشایی سه بندر اودسا، چرنوگورسک و یوژنی در اوکراین به منظور صادرات غلاتی که ماه‌ها بود به خاطر جنگ کنونی میان کی‌یف و مسکو در آنجا گیر کرده، امضا کردند؛ جنگی که اکنون شش ماه از آغازش می‌گذرد.

روز چهارشنبه یک مرکز هماهنگی مشترک برای نظارت بر صادرات غلات در استانبول به طور رسمی افتتاح شد که شامل نمایندگانی از ترکیه، سازمان ملل، روسیه و اوکراین است تا امکان حمل و نقل ایمن مواد غذایی و کودهای شیمیایی تجاری از این سه بندر کلیدی اوکراین در دریای سیاه توسط کشتی‌های تجاری را به وجود آورد.

سه کشتی غلات اوکراین امروز بنادر این کشور را ترک می‌کنند
کشتی باری ترکیه‌ (Osprey S)

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

13 + هفده =