کد خبر : 306307
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵
-

گذر‌ از روزهای اوج مصرف برق بدون خاموشی

گذر‌ از روزهای اوج مصرف برق بدون خاموشی

مدیرعامل شرکت توانیر گفت: تابستان امسال را در حالی آغاز کردیم که تجربه ناخوشایند خاموشی‌های سال گذشته در خاطره‌ها باقی مانده بود اما با اجرای دقیق و گسترده برنامه‌های مدیریت بار، موفق به گذر از ایام اوج مصرف برق بدون خاموشی شدیم.

به گزارش عصرقائم، آرش کردی‌ به بررسی چگونگی گذر از ایام اوج مصرف برق بدون خاموشی پرداخت و اظهار داشت: خوشبختانه با اجرای گسترده و دقیق برنامه های مدیریت بار، نه تنها  شاهد هیچ خاموشی در بخش خانگی نبودیم، بلکه رشد بیش از ۱۰ درصدی مصرف برق در بخش صنعت را نیز شاهد هستیم.

کردی با بیان این که تابستان امسال را به گونه ای آغاز کردیم که تجربه ناخوشایند خاموشی های سال گذشته در خاطره ها باقی مانده بود، تاکید کرد: با اجرای دقیق ‌و گسترده برنامه های مدیریت بار، موفق به گذر از ایام اوج مصرف برق بدون خاموشی شدیم.

وی ادامه داد:  امسال برای اینکه بتوانیم شبکه برق پایداری را داشته باشیم، برنامه ۶ هزار مگاواتی افزایش تولید برق توسط ‌وزیر نیرو تعریف شد که در این خصوص تاکنون ۲۸۰۰  مگاوات نیروگاه جدید احداث و یک‌ هزار مگاوات از طریق بازتوانی نیروگاه ها و هزار مگاوات نیز ظرفیت نیروگاهی از طریق اجرای به موقع تعمیرات نیروگاهی وارد مدار شد‌.

کردی تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در ماه‌های آینده ۱۸۰۰ مگاوات نیروگاه دیگر نیز وارد مدار خواهد شد.

مدیرعامل توانیر اظهار داشت: امسال برنامه‌های مختلفی برای گروه‌های مختلف مشترکان تعریف شد به طوری که در بخش عمومی و اداری و به ویژه در بخش ادارات دولتی سختگیرانه ترین برنامه‌ها اجرا و کاهش ۳۰ درصدی مصرف برق در این بخش  را به دنبال داشت.

کردی همچنین به برنامه‌های مشوق محور بخش‌های صنعتی و کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: برنامه های مدیریت بار در بخش صنعت به صورت گسترده، متنوع و منعطف تعریف و در عین حال به گونه ای تدوین شد که مانع از تعطیلی صنایع شود.

وی ادمه داد: از طریق هماهنگی صورت گرفته با وزارت صمت، برنامه‌ریزی گسترده ای برای مدیریت بار بخش صنعت اجرا و موجب شد که نه تنها تولید متوقف نشود، بلکه با رونق تولید، شاهد افزایش ۱۱ درصدی مصرف برق در بخش صنعت هستیم، به طور مثال در شهرک‌های صنعتی برنامه به گونه ای تدوین شد که فقط یک روز و در فاصله ظهر تا نیمه شب، ‌همکاری صنایع مستقر در شهرک‌ها را با برق داشته باشیم که در این شرایط صاحبان صنایع به راحتی می توانستند خود را با برنامه های ابلاغ شده منطبق کنند

مدیرعامل توانیر گفت: برنامه های مدیریت بار در هنگام شب اجرا نمی شد و ‌صنایع می توانستند بدون محدودیت به تولید بپردازند.

کردی همچنین با اشاره به این که در برنامه‌های تدوین شده، همه بخش ها وظایف خود را در شرایط مختلف مصرف می‌دانستند، اظهار داشت: امسال در تاریخ ۲۹ تیرماه با رشد ۳٫۴ درصدی نسبت به سال گذشته شاهد رسیدن اوج نیاز مصرف برق به ۶۹ هزار و ۲۷۸ مگاوات بودیم که اگر این هماهنگی ها نبود، نمی توانستیم نیاز مصرف با این وسعت را پوشش دهیم‌.

وی در عین حال با بیان این که امسال در مجموع شاهد رشد ۴٫۸ درصدی مصرف انرژی نیز بوده‌ایم، بیان کرد: این اعداد وقتی اهمیت خود را نشان می دهد که به وضعیت سال گذشته نگاه کنیم.

کردی در خصوص مدیریت بحران در سیلاب اخیر نیز گفت: صنعت برق در مدیریت بحران ‌به بلوغ خوبی رسیده است به طوری که در فاصله بسیار کوتاهی پس از بحران، شبکه‌های بازیابی شده و مشترکان برق‌دار می‌شوند‌.

مدیرعامل توانیر همچنین در خصوص برنامه‌های آینده صنعت برق نیز با تاکید بر این که برق به عنوان زیرساخت زیرساخت‌ها به شمار می رود و در همین راستا ما به دنبال آنیم که زیرساخت ها برای جهش تولید را فراهم کنیم، اضافه کرد: در برنامه وزیر نیرو احداث ۳۵ هزار مگاوات نیروگاه دیده شده است که از این میان ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه در قالب تفاهم‌نامه منعقد شده با صنایع، احداث و ۱۰ هزار مگاوات نیز از نوع تجدیدپذیرخواهد بود که تحولی عظیم در این زمینه به شمار می رود.

کردی افزود: با وجود گذشت مدت زمانی کمتر از یک سال از تفاهم‌نامه با صنایع، اولین واحد از نیروگاه‌های احداث شده توسط صنایع، امسال در سمنان وارد مدار شده است.

گذر‌ از روزهای اوج مصرف برق بدون خاموشی/ رشد 11 درصدی مصرف‌‌ صنایع همزمان با ایام پیک‌
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هفده − 8 =