کد خبر : 306239
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۹:۰۰
-

مزرعه‌ای در دریا

مزرعه‌ای در دریا

پرورش ماهی در قفس جزو صنایع نوپا در مازندران محسوب می‌شود اما این استان دارای بیش از ۴۰۰ کیلومتر نوار ساحلی بوده و توسعه رویای اقتصاد دریامحور، نیازمند رونق آبزی پروری دریایی است.

به گزارش عصرقائم، دست مازندران از مزارع پرورش ماهی در قفس به رغم وجود ظرفیت‌هایی همانند دریاچه خزر کوتاه است و میزان تولیدات آنان از ۷۰۰ تن فراتر نمی‌رود.

این وضعیت درحالی است که در کشور بیش از پنج هزار تن ماهی در قالب مزارع در قفس تولید می‌شود که مازندران در این حوزه سهم ۱۰ درصدی دارد. قزل آلا، سفید، آزاد، فیل ماهی، کفال و خاویاری از جمله گونه‌های آبزیانی است که در خزر زیست می‌کنند و با رونق مزارع پرورش ماهی در قفس می‌توان به تولید این گونه‌ها پرداخت.

پیشینه و قدمت اجرای طرح‌های ماهی در قفس در کشور و مازندران کمتر از دو دهه است و به دلیل ناآشنایی سرمایه گذاران و وجود موانعی نظیر زیست محیطی اجرای این طرح آن گونه که باید توسعه نیافته است.

عقب ماندگی مازندران از طرح پرورش ماهی در قفس در حالی است که به تاکید کارشناسان این شیوه تولید به صرفه، سودآور و اقتصادی است و ضمن تأمین امنیت سرمایه، منجر به ایجاد اشتغال پایدار خواهد شد.

یک کارشناس حوزه آبزی پرورش مشکلات و موانعی نظیر محیط زیست و دامپزشکی و بنادر و دریانوردی را از جمله مسائل فراروی در پرورش ماهی در قفس ذکر کرد و گفت: هنوز زیرساخت‌های لازم نظیر صنایع تبدیلی و اسکله، شناور و غیره در مازندران تأمین نشده است.

علی اکبری با بیان اینکه تولید ماهی در قفس دریایی نیازمند قفس‌های استاندارد است، گفت: ارتفاع امواج خزر و تأخیر در ارائه مجوز از یک سو و موانع ارائه تسهیلات سبب شده تا سرمایه گذاران استقبال زیادی از این طرح نداشته باشند.

وی در عین حال تاکید کرد: با توجه به بازار خوب ماهی در کشورهای دیگر باید برای جذب سرمایه گذار و ایجاد مزارع در قفس در دریای مازندران برنامه ریزی صورت گیرد.

تأمین تسهیلات، توسعه زیرساخت‌ها، استفاده از شناور و ایجاد اسکله و رفع موانع صدور مجوز از جمله دغدغه‌هایی است که سرمایه گذاران برای ایجاد مزارع دریایی تولید ماهی با آن روبرو هستند و رفع آن می‌تواند به صنعت آبزی پروری در کشور کمک کند.

احمد سمامی رئیس اتحادیه پرورش ماهی در قفس کشور با اظهار اینکه ۱۸۵ شرکت دارای مجوز دارای تأسیس پرورش ماهی در قفس داریم که ۳۰ درصد مشغول کار هستند، افزود: سالانه از این مزارع پنج هزار تن ماهی در کشور برداشت می‌شود.

وی در گفتگو با بازار با بیان اینکه تا سال ۱۴۰۴ میزان برداشت و تولید ماهی در قفس در کشور باید به ۱۰۰ هزار تن برسد، حمایت از تولیدکنندگان و رفع موانع را ضروری دانست.

وی با اظهار اینکه افزایش مزارع پرورش ماهی از جمله سیاست‌های برای رونق تولید به شمار می‌رود، اجرای این طرح را در تأمین امنیت غذایی نیز حائز اهمیت دانست.

سمامی با اظهار اینکه در شهرستان عباس آباد ۱۸ مزرعه پرورش قفس در ماهی راه اندازی شده است، پیش بینی کرد امسال ۵۰۰ تن ماهی قزل آلا روانه بازار تولید شود.

سمامی توسعه مزارع پرورش ماهی و تولید آبزیان را جایگزین مناسبی برای گوشت قرمز دانست.

تسهیل در صدور مجوز کسب کار و پرورش ماهی در قفس از مهمترین مطالبات و خواسته‌های آبزی پروران در مازندران به شمار می‌رود و تأخیر در ارائه این مجوزها سبب دلسردی آنان شده است. سید شمس الدین حسینی نماینده مردم رامسر، عباس آباد و تنکابن در مجلس از قانون تسهیل صدور مجوز کسب و کار خبر داد و گفت: برای گسترش فعالیت‌های پرورش ماهی در قفس باید صدور مجوزها تسهیل شود.

وی با بیان اینکه قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار را تهیه و ابلاغ کردیم، اجرایی شدن تبصره ۱۸ نیز منابع مالی بسیار مناسبی به این طرح اختصاص داده شده است.

حسینی با اظهار اینکه منابع لازم برای طرح‌های تولیدی پیش بینی شده است و طرح‌های پر در توسعه اشتغال تأثیر به سزایی دارد.

حسن خیریان پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران نیز با اشاره به فعالیت بزرگترین پایانه صادرات محصولات شیلاتی گفت: تکمیل این پروژه می‌تواند سبب تحول در فرایند صادرات و تجارت فرآورده‌های شیلاتی ایجاد کند.

وی با اظهار اینکه بیش از ۱۰۰ هزار تن انواع تولیدات شیلاتی در استان تولید می‌شود، ارزش اقتصادی آن را بیش از هشت هزار میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: باید از ظرفیت دانش بنیان در تولیدات شیلاتی و پرورش ماهی در قفس بهره گیری شود.

وی با بیان اینکه بزرگترین مزرعه پرورش ماهیان خاویاری نیز در استان وجود دارد، گفت: باید از ظرفیت دریا خزر برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی بهره گیری شود و اقتصاد دریا محور از مهمترین مؤلفه ها برای تحقق شعار سال جاری است.

تا سال قبل ۱۰ قفس مزرعه پرورش ماهی در عباس آباد فعال بود که برای ۴۰ نفر اشتغال ایجاد کرد و با راه اندازی هشت قفس دیگر شمار اشتغال ایجاد شده در این مزارع رو به افزایش است.

مزرعه‌ای در دریا/توسعه اقتصاد دریامحور، نیازمند رونق آبزی‌پروری

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

8 − 6 =