کد خبر : 306169
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۰
-

صعود درآمدی شهرداری تهران در سه ماهه اول ۱۴۰۱

صعود درآمدی شهرداری تهران در سه ماهه اول ۱۴۰۱

یک عضو شورای شهر تهران از صعود درآمدی شهرداری تهران در سه ماهه اول ۱۴۰۱ خبر داد.

به گزارش عصرقائم، ناصر امانی پس از استماع گزارش خزانه‌دار شورای شهر تهران گفت: در خردادماه آنطور که شهرداری گزارش کرده اتفاق بزرگی افتاد. در دو ماهه اول سال کل درآمد شهرداری بر اساس گزارش قبلی خزانه‌دار شورا، ۱۸۸۹ میلیارد تومان بود اما در سه ماهه ۵۱۳۰ میلیارد تومان شده است. یعنی در خرداد ۳۲۴۱ میلیارد تومان فقط از محل درآمدها کسب کرده و به منابع خودش اضافه کرده است که قریب به دو برابر دو ماهه اول سال است. این یک نکته قابل توجه است که اگر فرصتی بود معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران گزارش دهد که چه اقدام خاصی در خردادماه شده است.

وی ادامه داد: واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای دو ماهه فروردین و اردیبهشت ۲۵۷۰۰ میلیون تومان بوده و سه ماهه ۴۴۶۰۰ میلیون تومان شده است. یعنی فقط در خرداد ماه ۱۹ میلیارد تومان به این منبع درآمدی شهرداری اضافه شده است. در بخش واگذاری دارایی های مالی در دو ماهه ۱۶۸ هزار و ۹۰۰ میلیون تومان درآمد کسب شده بود، در سه ماهه ۲۹۷ میلیارد تومان شده است. یعنی در خرداد فقط ۱۲۸ میلیارد تومان، چیزی حدود به این دو ماهه اول سال ما در این بخش برای شهرداری منابع کسب کرده‌اند.

عضو شورای شهر تهران افزود: در مجموع در دو ماهه فروردین و اردیبهشت کل درآمد شهرداری ۲۰۸۳ میلیارد تومان بوده و در سه ماهه ۵۴۷۱ میلیارد تومان شده است. جمعا حدود ۳۳۵۰ میلیارد تومان در خرداد به درآمدهای شهرداری تهران اضافه شده است.

امانی تاکید کرد: با فرض اینکه شهرداری در هر فصل باید ۲۵ درصد از درآمدهای خودش را کسب کند برآورد این است که شهرداری باید در این سه ماهه ۱۲۵۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب می‌کرده؛ با توجه به ۵۴۷۱ میلیارد تومان حدود ۷ هزار میلیارد تومان ما در سه ماهه اول کسری داریم. به فرض اینکه ما کل درآمد شهرداری را به شکل مساوی تقسیم کنیم که در هر فصل ۲۵ درصد درآمد کسب کند.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در بخش هزینه نقدی که ابلاغ شده ۲۲۵۰۰ میلیارد تومان، نقدی عمرانی که ابلاغ شده ۱۶۱۰۰ میلیارد تومان، اوراق و وام ۴۲۰۰ میلیارد تومان و جمعاً ۴۳ هزار میلیارد تومان اعتبار نقدی در بخش هزینه‌ای در این سه سر فصل ابلاغ شده، عملکرد ثبت شده در این گزارش ۲۹۱ میلیارد تومان است. یعنی کم‌تر از یک درصد است و ما بر اساس این گزارش عملکرد داشتیم در حالی که واقعاً این نیست. معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران کل حقوق و مزایای کارکنان شهرداری را می‌دهد و فقط دو یا سه سازمان مانده که اعتبار می‌گیرند و خودشان حقوق پرداخت می‌کنند. اگر این پرداخت حقوق را هزینه تلقی کنند، میزان عملکرد از ۶۸ صدم درصد خیلی بیشتر خواهد شد. یعنی اگر ما خوشبینانه بگوییم شهرداری بدون افزایش ۱۰ درصد در سه ماهه اول هر ماه ۱۲۰۰ میلیارد تومان حقوق پرداخت کرده است، ۳۶۰۰ میلیارد تومان به ثبت هزینه اضافه می‌شود.

امانی گفت: ما در بخش هزینه‌ای مثل همیشه با یک ناسازگاری هزینه‌ای مواجه هستیم و ثبت هزینه‌ها همیشه با واقعیت فاصله دارد. ضمن اینکه ما همیشه در بخش هزینه شهرداری‌ها که فقط هم خاص شهرداری تهران نیست و مشکل دولت هم هست، در بودجه همیشه به درآمدها توجه می‌کنیم؛ سعی می‌کنیم درآمدها را اضافه و کسب کنیم. در بخش مدیریت کردن بر هزینه‌ها معمولاً توجهی نمی‌شود.

به گفته وی، موضوع بعدی مربوط به بخش پرداخت اوراق و وام است که اگر بر اساس بودجه سالیانه بخواهیم عمل کنیم و فرض هم این باشد که ۴۲۰۰ میلیارد تومان امسال محقق شود تسویه بدهی‌های شهرداری تهران ده‌ها سال زمان می‌برد. اگر حدود ۶۰ هزار میلیارد طبق اظهارات معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران فقط بدهی بانکی‌مان باشد، ما امسال فقط ۴۲۰۰ میلیارد تومان برای تسویه پیش‌بینی کرده‌ایم اگر بر ۶۰ هزار میلیارد تقسیم کنیم چیزی قریب به ۱۵ سال طول خواهد کشید، ضمن اینکه در این ۱۵ سال هم حتماً بدهی‌هایمان هم زیادتر خواهد شد. به اعتقاد من ما در بخش بدهی‌ها باید فراتر از بودجه عمل کنیم. من طی تذکری به شهرداری تهران اعلام کرد که میزان قطعی بدهی‌ها و راهکاری که برای تسویه پیش‌بینی کرده‌اند را به ما اعلام کنند که متأسفانه هنوز چیزی اعلام نشده است.

امانی تاکید کرد: اعتبار غیر نقدی در دوره چهارم ۳۰ درصد بود. یعنی ۷۰ درصد بودجه‌مان نقد بود و ۳۰ درصد آن غیر نقد بود. متأسفانه بعد از پایان دوره ما، با آن جوی که در دوره پنجم علیه بودجه غیر نقدی ایجاد کردند خود ما هم تحت تأثیر قرار گرفتیم. امسال بودجه غیر نقدی‌مان را ضمن اینکه کم کردیم عملکرد شهرداری هم نشان می‌دهد که هنوز نتوانسته خودش را از زیر این بار سنگینی که علیه بودجه غیر نقدی در شهرداری ایجاد کردند خارج کند. بسیاری از شما بهتر از خود بنده می‌دانید که بسیاری از پروژه‌های عمرانی و توسعه شهر تهران از محل بودجه غیرنقدی به سرانجام رسید اما عملکرد ما امسال تاکنون ۱۰ میلیارد تومان در بخش بودجه غیر نقدی بوده است. چرا باید عملکرد غیر نقدی منطقه یک ما صفر باشد؟ چرا باید عملکرد غیرنقدی منطقه ۲ ما صفر باشد؟ مناطق اصلی که بار تأمین درآمد شهرداری تهران را برعهده دارند در بخش غیر نقدی همیشه جلو بوده‌اند و این باعث شده کل شهرداری متأسفانه در بخش غیر نقد عقب بیفتد. تکلیف بودجه غیر نقد یک وجه مشترکی بین ما و شهرداری است که هر دوی ما باید روی آن متمرکز شویم و ان‌شاء الله این قسمت را از رکود خارج کنیم.

عضو شورای شهر تهران گفت: در صفحه ۵ از گزارش خزانه‌دار بحث درآمدهای پایدار و ناپایدار را گزارش کرده‌اند که به نظر می‌آید همچنان موضوع مربوط به مالیات ارزش‌افزوده و همچنین عوارض ناشی از توسعه شهری که همان عوارض مربوط به حوزه شهرسازی است که فعلا بیشترین نقش را در بخش درآمدهای هم پایدار و هم ناپایدار ایفا می‌کند.

وی با اشاره به بحث کسری بودجه در شهرداری تهران گفت: ما یک نمودار از ۱۰ سال گذشته تهران داریم. سه ماهه اول ۱۵ درصد، سه ماهه دوم ۱۵ درصد، سه ماهه سوم ۳۰ درصد و سه ماهه چهارم ۴۰ درصد درآمد شهرداری تهران را در شهرداری در ده‌سال گذشته کسب می‌کردیم. اگر مبنا این تقسیمی که عرض کردم باشد کسری بودجه ما در سه ماهه اول کسری قابل توجهی نیست یعنی ۵۷۵۰ میلیارد تومان درآمد شهرداری تهران با این فرض محقق می‌شود. درآمد کسر شده ۵۱۳۰ میلیارد تومان است و حدود ۵۳۰ میلیارد تومان کسری داریم؛ بر اساس این فرض نه بر اساس اینکه ما ۴ فصل را مساوی ۲۵ درصد تقسیم کنیم. اتفاقی که در خردادماه افتاده این است که؛ ۳۵۳۰ میلیارد تومان به درآمدهای شهرداری اضافه شده است، آیا قفل حوزه شهرسازی باز شده است؟ یا آن مصوبه‌ای که شورای شهر به شهرداری داد برای کسب پذیرش فیش‌های تا آخر ۲۵ اسفند ۱۴۰۰؟

امانی تاکید کرد: اگر این فرض را بگیریم که ما در سه ماهه اول ۱۵ در سه ماهه دوم ۱۵ سه ماهه سوم ۳۰ و سه ماهه چهارم ۴۰ درصد تحقق درآمد داریم؛ ما می توانیم در سه ماهه دوم همان ۵۷۵۰ میلیارد تومان درآمد، در سه ماهه سوم ۱۱۵۰۰ میلیارد تومان و در سه ماهه چهارم ۱۵۳۳۰ میلیارد تومان درآمدهای شهرداری را محقق کنیم.

صعود درآمدی شهرداری تهران در سه ماهه اول ۱۴۰۱
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × 1 =