کد خبر : 306081
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۹:۱۰
-

تورم ۸۱ درصدی در ترکیه با وجود عضویت در FATF و رابطه با آمریکا و اسرائیل

تورم ۸۱ درصدی در ترکیه با وجود عضویت در FATF و رابطه با آمریکا و اسرائیل

در شرایطی که غربگراهای داخلی دائما تنها راه کاهش تورم را به داشتن رابطه با آمریکا و عضویت در FATF گره می‌زنند حالا از ترکیه خبر رسیده که با وجود داشتن رابطه با آمریکا و اسرائیل و عضویت ترکیه در FATF اما تورم این کشور در ماه جاری میلادی به رقم کم‌سابقه ۸۱درصدی می‌رسد.

به گزارش عصرقائم، به نقل از رویترز، انتظار می‌رود، نرخ تورم ترکیه در ماه جولای (ماه جاری میلادی) به نزدیک ۸۱ درصد برسد.

نرخ تورم ترکیه از پائیز گذشته روند افزایشی به خود گرفته است؛ زمانی که بانک مرکزی این کشور نرخ بهره بانکی را به ۱۴ درصد کاهش داد و ارزش لیر سقوط کرد.
به دنبال تبعات اقتصادی ناشی از حمله روسیه به اوکراین و ادامه کاهش ارزش لیر، قیمت‌ها امسال با افزایش بیشتری مواجه بوده است. لیر در سال گذشته میلادی ۴۴ درصد از ارزش خود در برابر دلار را از دست داد و امسال نیز ۲۷ درصد سقوط کرده است.
بر اساس برآورد ۱۰ موسسه‌ای که در نظرسنجی رویترز شرکت کرده‌اند، متوسط تورم سالانه ترکیه در ماه جولای ۸۰٫۵۰ درصد برآورد شده است؛ پیش‌بینی این موسسات بین ۷۹٫۴۵ و ۸۲٫۵۰ درصد بوده است.
این رقم، بالاترین میزان از آگوست ۱۹۹۸ است زمانی که تورم سالانه ترکیه به ۸۱٫۴ درصد رسیده بود و این کشور تلاش می‌کرد تا به چندین دهه تورم بالا پایان دهد.
بر اساس پیش‌بینی ۱۱ اقتصاددان، نرخ تورم این کشور تا پایان سال جاری میلادی تنها تا ۷۰ درصد کاهش خواهد یافت.
دولت ترکیه اعلام کرده است، نرخ تورم این کشور با برنامه‌های اقتصادی جدید کاهش خواهد یافت. در این برنامه، اولویت با نرخ پایین بهره با هدف تقویت تولید و صادرات و رسیدن به مازاد حساب جاری است.
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفته است، انتظار دارد، نرخ تورم در ماه‌های فوریه و مارس سال آینده به سطح قابل قبولی برسد درحالی که بانک مرکزی این کشور، پیش‌بینی خود برای نرخ تورم تا پایان سال را به ۶۰٫۴ درصد افزایش داده است، پیش‌بینی قبلی این بانک ۴۲٫۸ درصد بود.
قانونگذاران و مخالفان دولت ترکیه، مدعی هستند آماری که ارائه می‌شود، صحت ندارد و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد، مردم ترکیه معتقدند نرخ تورم بسیار بالاتر از چیزی است که به صورت رسمی اعلام می‌شود.
عمده کارشناسان معتقدند سیاست‌های نادرست رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه عامل رشد نرخ تورم در این کشور بوده است.
شهاب کافچی‌ اوغلو، رئیس ‌کل بانک مرکزی ترکیه روز گذشته گفت: اقتصاد این کشور به خاطر ادامه استفاده و وابستگی به دلار در حال پرداختن هزینه سنگینی است.
کافچی اوغلو تأکید کرد: بسیاری از شرکت‌‌ها درخواست کرده‌‌اند تا پول خارجی خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به لیر تبدیل کرده و دیگر ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارز نخرند تا بتوانند از وام کم‌‌ بهره و با بازپرداخت طولانی «اگزیم بانک» استفاده کنند.
ماه دسامبر سال گذشته ارزش لیر ترکیه سقوط سنگینی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به ثبت رساند و از آن زمان به بعد بانک مرکزی این کشور در تلاش است تا با استفاده از ذخایر ارز خارجی خود ارزش لیر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پایدار کند.
گفتنی است شرایط وخیم اقتصادی در ترکیه در حالی مردم این کشور را به رنج‌ انداخته که دولت اردوغان نه تنها با آمریکا و اسرائیل رابطه دارد بلکه عضو FATF و ناتو نیز هست.
تورم 81 درصدی در ترکیه با وجود عضویت در FATF و رابطه با آمریکا و اسرائیل

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × پنج =