کد خبر : 305870
تاریخ انتشار : جمعه ۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۰
-

مشکل بودجه در مرکز تحقیقاتی تازه تاسیس “درد “

مشکل بودجه در مرکز تحقیقاتی تازه تاسیس “درد “

رئیس مرکز تحقیقات درد دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص بودجه این مرکز تحقیقاتی، گفت: به دلیل اینکه این مرکز تازه تاسیس است، بودجه‌ای به ما تعلق نگرفته و به ‌طور رسمی هنوز نتوانسته‌ایم نیرو جذب کنیم. اما ما منتظر ننشسته‌ایم و تاکنون چندین طرح تحقیقاتی را آماده کرده‌ایم.

به گزارش عصرقائم، دکتر حسین ماجدی در خصوص راه‌اندازی مرکز تحقیقات درد گفت: ایده‌ مرکز تحقیقات درد به سال‌ها قبل برمی‌گردد که تلاش‌های محدودی در این زمینه انجام شد. در چند سال اخیر این تلاش‌ها شدت بیشتری گرفته و همان‌طور که می‌دانید برای ایجاد یک مرکز تحقیقات موانع و مشکلات زیادی وجود دارد. زمانی که من مسئول برنامه‌ فلوشیپ درد شدم، با پیگیری‌های متعدد و تلاش‌های بی‌وقفه موفق شدیم که مرکز تحقیقات درد را به ثبت برسانیم.

وی ادامه داد: به‌جز یک مورد مشابه، مرکز تحقیقات درد دیگری در کشور وجود نداشت و بسیاری از پژوهش‌ها و مطالعات مربوط به رشته‌ درد به شکل پراکنده در مراکز تحقیقاتی مختلف انجام می‌شد، ولی به شکل مدون هیچ مرکز تحقیقاتی فعالیت‌های خودش را به رشته‌ درد اختصاص نداده بود.

رئیس مرکز تحقیقات درد خاطر نشان کرد: درد یک علامتی است که در تمام رشته‌ها و تخصص‌های پزشکی مورد بحث است؛ لذا حوزه وسیعی از علم پزشکی را در بر می‌گیرد. از طرف دیگر درد مزمن خودش یک شخصیت و هویت مستقلی دارد و یک بیماری مجزایی شناخته می‌شود؛ بنابراین دلایل زیادی وجود داشت که رشته‌ درد یک مرکز تحقیقات مستقلی داشته باشد و تقریباً این مسئله برای همه‌ اساتید در سطح دانشگاه و وزارت بهداشت روشن بود.

ماجدی به نبود تحقیق کافی در خصوص دردهای مزمن اشاره کرد و افزود: رشته تشخیص و درمان دردهای مزمن یک‌ رشته‌ جدید است و در این زمینه به‌اندازه‌ کافی تحقیق و پژوهش انجام ‌نشده است. تشکیلات اداری و سازمانی برای حمایت از فعالیت‌ها در این رشته به شکل مدون وجود ندارد.

وی ادامه داد: همه‌ دلایل مذکور دست ‌به ‌دست هم داد تا در تیرماه سال ۱۴۰۰ به‌طور رسمی مجوز این مرکز تحقیقات از وزارت بهداشت به دانشگاه ابلاغ شد و ما این فرصت را داشتیم که به ‌طور رسمی کارمان را در مرکز تحقیقات درد شروع کنیم. خوب البته من هم مفتخر بودم که مؤسس این مرکز تحقیقات جدید در زمینه درد باشم.

رئیس مرکز تحقیقات درد درباره مشکل بودجه در این مرکز تحقیقاتی توضیح داد: تاکنون تعدادی مقاله با Affiliation مرکز تحقیقات درد ثبت ‌شده، ولی به دلیل اینکه این مرکز تازه تاسیس است، بودجه‌ای به ما تعلق نگرفته و به ‌طور رسمی هنوز نتوانسته‌ایم نیرو جذب کنیم. اما ما منتظر ننشسته‌ایم و تاکنون چندین طرح تحقیقاتی را آماده کرده‌ایم.

به نقل از دانشگاه علوم پزشکی تهران، ماجدی در خصوص برنامه‌های این مرکز، گفت: مرکز تحقیقات درد بسیار نوپا است. سازمان‌دهی، شوراها و بخش‌ها در حال تکوین است. اگرچه محور اصلی‌ کار ما پژوهش در درد است، ولی برنامه‌های بسیار وسیع و سنگین برای آموزش در نظر گرفته‌ایم و همچنین به ‌نوعی به شکل غیرمستقیم خدماتی برای درمان در نظر داریم.

وی افزود: مثلاً در مورد بلوک‌های عصبی ما تابه‌حال چندین کارگاه در سطح کشور و یک کنگره‌ خیلی بزرگ برای آموزش بلوک‌های عصبی برگزار کرده‌ایم، شاید ۶ کارگاه که به ‌شدت توسط همکاران نه ‌تنها در رشته بیهوشی بلکه در سایر رشته‌های تخصصی مثل طب فیزیکی و طب اورژانس مورد استقبال قرار گرفت و فیدبک‌های بسیار عالی دریافت کرده‌ایم، به نحوی که حداکثر ظرفیت ثبت‌نام این کارگاه‌ها زودتر از زمان موعد تکمیل می‌شد و ما مجبور می‌شدیم که ثبت‌نام را متوقف کنیم. از این نظر تجربه‌ خوبی در سال‌های گذشته برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی بلوک‌های عصبی و بسیاری از مهارت‌ها و تکنیک‌های رشته‌ای درد داشته‌ایم. در آینده هم برنامه‌های آموزشی‌ در مرکز تحقیقات درد ادامه خواهد داشت.

مشکل بودجه در مرکز تحقیقاتی تازه تاسیس "درد "
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 × چهار =