کد خبر : 305683
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۵
-

حوزه فرهنگی و تربیتی دانشگاه‌ها در دوره کرونا بیشترین آسیب را از فضای مجازی دید

حوزه فرهنگی و تربیتی دانشگاه‌ها در دوره کرونا بیشترین آسیب را از فضای مجازی دید

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها با تاکید بر این که حوزه فرهنگی و تربیتی دانشگاه‌ها بیشترین آسیب را از فضای مجازی در دوره کرونا دید، گفت: تلاش داریم با طراحی و سیاست گذاری های مختلف ضمن استفاده از توانمندی‌های فضای مجازی، از این فضا به فضای حضوری کوچ کرده و آسیب‌های ایجاد شده را جبران کنیم.

به گزارش عصرقائم، حجت الاسلام مهدی فاطمی پور در نشست خبری “طرح ملی حامیم” که امروز در ساختمان مرکزی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد، به نقش و تاثیر کلیدی دانشگاه و آموزش عالی در فضای عمومی جامعه اشاره کرد و گفت: فضای دانشگاه‌ها به شدت بر فضای عمومی جامعه تاثیر گذار است و می‌توانند تحول ، تغییر و اتفاقات مثبت منفی زیادی را د رجامعه رقم بزنند. بنابراین به هر میزانی که بتوانیم در فضای نخبگانی و محیط علمی دانشگاهها به صورت دقیق تر و سنجیده تر عمل کنیم به همان میزان نیز در فضای عمومی جامعه نقش مثبت تری را ایفا کرده ایم.

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها تاکید کرد: اهمیت محیط دانشگاه در فضای عمومی جامعه به دلیل پیشگام بودن و محرک بودن این محیط است. به همین جهت محیط دانشگاه‌ها می‌تواند آغازگر تغییرات و تحولات اساسی در جامعه باشد؛ بنابراین ضروری است توجه ویژه‌ای در برنامه ریزی و سیاست گذاری فضای نخبگانی جامعه ایفا کنیم و برای رشد و تعالی آن حساس و دغدغه مند باشیم.

حجت الاسلام فاطمی پور با تاکید بر این که نباید نسبت به تغییرات و تحولات فضای دانشگاهی بی توجه باشیم، گفت: به طور کلی اگر دانشگاه اصلاح شود جامعه نیز اصلاح می شود و در مسیر واقعی خود حرکت می‌کند و جامعه هم در این مسیر قرار می‌گیرد، به همین جهت تمامی کسانی که در محیط دانشگاهی زیست می کنند نقش مهمی در اصلاح این فضا دارند. نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها نیز مستثنی از این نقش نیست و باید به رسالت خود در حوزه های فرهنگی اجتماعی و تربیتی دانشگاهها عمل کند.

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها اظهار کرد: در راستای عمل به موارد فوق این نهاد در تابستان امسال برنامه ریزی هایی را در دانشگاهها انجام داده است، زیرا پس از شیوع کرونا و به تبع آن مجازی شدن آموزش در دانشگاه‌ها، آسیب هایی را در حوزه فرهنگی دانشگاهها شکل گرفت که البته ما با آغاز آموزش های حضوری مطالعات مفصلی را در دانشگاه‌ها انجام دادیم تا بفهمیم چه آسیب هایی متوجه این فضا بوده است و باید در چه وضعیتی قرار بگیریم تا بتوانیم متناسب با این مطالعات الزامات و تصمیمات جدیدی را اتخاذ کنیم.

حجت الاسلام فاطمی پور تصریح کرد: باید تلاش کنیم در دانشگاه‌ها از فضای مجازی به فضای حضوری کوچ نماییم. ضمن این که نباید از ظرفیت‌های مهم فضای مجازی نیز غافل شویم.در واقع فضای دانشگاه‌ها امروز بیش از همیشه نیازمند به فعالیت‌های حضوری است.

وی افت تحصیلی را یکی از مهمترین آسیب‌های فضای مجازی و آموزش در این فضا عنوان کرد و گفت: این آسیب در کنار آسیب‌های دیگر مشکلاتی را ایجاد کرده و ما باید با برنامه ریزی و فرهنگ سازی عادت های ایجاد شده طی دو سال اخیر در فضای مجازی را در دانشگاهها تغییر دهیم. به همین جهت باید برنامه هایی تدارک ببینیم که علاوه بر جذاب بودن تنوع نیز داشته باشد و این برنامه ها بتواند آسیب های ایجاد شده در حوزه فرهنگی و تربیتی را جبران کند.

وی افزود: علایم حیاتی آسیب هایی که فضای مجازی در حوزه فعالیت های فرهنگی در دانشگاه‌ها ایجاد کرده است کاملا مشهود است که ما می توانیم این علائم را در فعالیت بسیاری از کانون‌های فرهنگی، تشکل‌های دانشجویی و غیره مشاهده کنیم.

وی تاکید کرد: اگر چه فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاهها طی دوره کرونا تعطیل نشد اما این فعالیت ها نتوانست اثرگذاری های لازم را داشته باشد و آسیب هایی به این حوزه وارد شد. بنابراین باید کمک کنیم شور و نشاط، برنامه‌ها، اردوهای متعدد دانشجویی و حضور حداکثری آنها در فعالیت ها در دانشگاهها شکل بگیرد که استفاده از فعالیت فعالین دانشجویی سهم عمده ای در این زمینه می تواند ایفا کند.

وی ادامه داد: ما در نهاد نمایندگی رهبری به این جمع بندی رسیدیم که برنامه ای را طراحی کنیم تا کمک کند فعالین فرهنگی و اجتماعی و سیاسی دانشگاهها دور هم جم شده و دغدغه ها و نیازها و نظرات خود را به اشتراک بگذارند تا بر اساس آن سال تحصیلی را با الزامات و برنامه ریزی های فرهنگی مشخصی شروع کنیم و بدون برنامه سال تحصیلی آغاز نشود.

معاون سیاسی فرهنگی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها همچنین خاطر نشان کرد: برنامه ای که نهاد نمایندگی رهبری برای تابستان امسال در دانشگاه‌ها برای رفع دغدغه های فوق طراحی کرده متفاوت است اما یکی از برنامه ها این است که تعداد فعالین دانشجویی دانشگاه‌ها دور هم جمع شوند و اشتراکات خود در حوزه های فعالیت های دانشجویی را روی هم بگذارند و ظرفیتی مشخصی برای استان ها بر اساس تعداد دانشجو در نظر گرفته شده است که حداقل یک هفته قبل از شروع سال تحصیلی در هر استانی این فعالین دور هم باشند و برنامه های خود را به اشتراک بگذارند. مقدمات این برنامه ها نیز آغاز شده است.

وی تاکید کرد: یک سری محتواهای آموزشی، مهارتی و فوق برنامه ای برای فعالین دانشجویی در تابستان امسال در نظر گرفته ایم و حتی محتواهای آموزشی رسمی نیز طراحی شده است که گذراندن این دوره ها که شامل سه کتاب با عناوین اندیشه اسلامی که همرزمان حسین و خط امام می توانند این واحدها را جایگزین واحد دروس معارف خود قرار دهند.

فاطمی پور در خصوص برنامه دانشگاه‌ها برای ماه محرم نیز گفت: دانشگاهها هر کدام در این زمینه برنامه های خوبی را تدارک دیدند که این برنامه ها را اطلاع رسانی می کنند و اقدامات خوبی هم از سوی معاونت فرهنگی وزارت علوم در این زمینه انجام شده است که مقدمات لازم برای حضور دانشگاهها در برنامه‌های محرم و اربعین فراهم شود.

وی افزود: نهاد رهبری تلاش دارد در مسیر حمل و نقل پیاده روی اربعین دانشجویان ارائه خدمات در عراق و تسهیل گری این برنامه معنوی اقداماتی را انجام بدهد و حتی ما موکب‌هایی را در کربلا و نجف و بین راه راه اندازی کردیم تا خدمات اسکان و تغذیه دانشجویان را فراهم نماید. در واقع دانشجویان برای خروج از کشور نیز مشکل مجوز نخواهند داشت. نهاد رهبری در حوزه اخذ مجوز خروج از کشور بخصوص برای دانشجویان دارای نظام وظیفه و وثیقه گذاری، تردد داخل کشور و ارائه وام اقداماتی را انجام د اده و تلاش هایی صورت می گیرد تا خدمات لازم برای علاقمند به این حضور معنوی انجام بگیرد و دانشجویان بتوانند بدون محدودیت و به صورت انفرادی در این سفر شرکت کنند.

فاطمی پور در پایان خاطر نشان کرد: ما در حوزه آموزش دروس معارف، ۴ واحد درس معارف را به دانشجویان کارشناسی ارائه می دهیم که اگر فعالین دانشجویی یکی از ۳ سر فصل اصلی یعنی “اندیشه اسلامی در قرآن”، “همرزمان حسین” و “یا خط امام” را دنبال کنند می‌توانند آن را با دروس معارف خود تطبیق دهند؛ در واقع شرکت در این برنامه برای دانشجویان اختیاری است اما ما فعالین دانشجویی و کسانی که در حوزه های مختلف فعالیت زیادی داشته باشند را برای ارائه این دروس گزینش می کنیم.

حوزه فرهنگی و تربیتی دانشگاه‌ها در دوره کرونا بیشترین آسیب را از فضای مجازی دید

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هشت − شش =