کد خبر : 305697
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۰
-

تعهد توکیو – جاکارتا بر تقویت توافق‌های امنیت دریایی

تعهد توکیو – جاکارتا بر تقویت توافق‌های امنیت دریایی

نخست وزیر ژاپن پس از گفت‌وگو با رئیس‌جمهور اندونزی،گفت که نیروهای دفاعی ژاپن برای اولین بار به همراه آمریکا و استرالیا در رزمایش‌ ماه آینده اندونزی شرکت خواهند کرد.

به گزارش عصرقائم، به نقل از خبرگزاری رویترز، حضور ژاپن در این رزمایش‌ها همزمان با افزایش تلاش‌های واشنگتن و متحدان منطقه‌ای علیه قاطعیت روزافزون چین در منطقه هند- آرام انجام می‌شود.

پس از اینکه جوکو ویدودو، رئیس جمهوری اندونزی با فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن دیدار کرد، کیشیدا در یک کنفرانس خبری گفت: «اندونزی ارزش‌های اساسی و همچنین اهداف استراتژیک را با ما به اشتراک می‌گذارد. اندونزی یک شریک استراتژیک است.»

وی افزود نیروهای دفاعی ژاپن در رزمایش مشترک موسوم به “سپر گارودا”(نماد ملی اندونزی) که از تاریخ ۱ اوت به همراه ایالات متحده، استرالیا و دیگران در اندونزی برگزار خواهد شد، شرکت می‌کند. این اولین بار است که ژاپن در چنین رزمایشی شرکت می‌کند.

آمریکا گفته است که این رزمایش سالانه – اغلب میان اندونزی و ایالات متحده – نسبت به سالهای گذشته، از لحاظ اندازه و وسعت به طرز چشمگیری بزرگتر خواهد بود.

کیشیدا گفت: ژاپن علاوه بر همکاری درخصوص مسائل مختلفی از جمله انرژی، به دولت اندونزی وامی به ارزش ۴۳.۶ میلیارد ین برای پروژه‌های زیرساختی و جلوگیری از آسیب‌های احتمالی خواهد داد.

ویدودو به نوبه خود ضمن تاکید بر ابعاد سودمند روابط دوجانبه میان اندونزی و ژاپن، به توافق این دو کشور درخصوص تغییراتی در توافقنامه شراکت اقتصادی اندونزی – ژاپن که امسال امضا خواهد شد، اشاره کرد اما از ذکر جزئیات آن خودداری کرد.

رهبران ژاپن و اندونزی همچنین توافق کردند که روابط خود را در زمینه امنیت دریایی و همکاری خود در زمینه تغییرات آب و هوایی، انرژی و سرمایه‌گذاری بین کشورهای مجمع الجزایر آسیایی تقویت کنند.

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، در یک کنفرانس خبری مشترک پس از گفت و گو با جوکو ویدودو، رئیس جمهور اندونزی در توکیو، گفت که ژاپن از “تقویت بیشتر قابلیت امنیتی دریایی اندونزی برای تضمین صلح و امنیت در دریا در منطقه هند و اقیانوس آرام” حمایت خواهد کرد.

کیشیدا همچنین اعلام کرد که توکیو ۴۳٫۶ میلیارد ین (۳۱۸ میلیون دلار) برای تامین مالی پروژه‌های زیرساختی اندونزی و پیشگیری از بلایا وام می دهد.

سفر ویدودو به ژاپن پس از سفر وی به چین انجام می شود، جایی که وی با رئیس‌جمهور چین، شی جین پینگ ملاقات کرد و او را به طور رسمی برای اجلاس گروه ۲۰ در بالی در پاییز دعوت کرد.

رهبران دو کشور روز سه شنبه همچنین در مورد موضوعات مختلف از تجارت گرفته تا همکاری های دریایی گفتگو کردند. در حالی که اندونزی و چین به طور کلی روابط مثبتی دارند، جاکارتا نسبت به تجاوز چین به منطقه اقتصادی انحصاری خود در دریای چین جنوبی، که چین عملاً مدعی آن است، ابراز نگرانی کرده است. نظرات ویدودو در توکیو بر سرمایه گذاری، انرژی و اجلاس G-20 متمرکز بود. ویدودو از سرمایه‌گذاری‌های جدید ژاپن استقبال کرد و از ژاپن در فناوری جدید شامل انرژی پاک، زیرساخت‌ها، دارو، کشاورزی و منابع طبیعی درخواست کرد.

او گفت: «به ویژه، من از ژاپن دعوت می‌کنم از طریق حمایت از فناوری‌های نوآورانه مانند فناوری هیدروژن و آمونیاک حمایت کند.» ژاپن در حال ترویج اختلاط هیدروژن و آمونیاک در نیروگاه‌های زغال سنگ به عنوان راهی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

کیشیدا همچنین گفت که ژاپن در حال تحقیق است که آیا می‌تواند کشتی‌های گشت زنی ژاپنی را در اختیار اندونزی قرار دهد تا توانایی‌های دریایی خود را ایجاد کند.

در حالی که ژاپن دیدگاه هند-پاسیفیک “آزاد و باز” امنیت و تجارت با ایالات متحده و سایر دموکراسی‌ها و کشورهای دوست در منطقه را که نگرانی مشترکی در مورد قاطعیت روزافزون چین دارند، ترویج می کند، این دو رهبر به نام کشور اشاره‌ای نکردند. ویدودو گفت: اندونزی به عنوان رئیس اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا در سال آینده و ژاپن به عنوان رئیس اجلاس گروه ۷ به همکاری برای صلح و رفاه در منطقه و جهان ادامه خواهند داد.

تعهد توکیو - جاکارتا بر تقویت توافق‌های امنیت دریایی/ حضور ژاپن در رزمایش اندونزی

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهار × چهار =