کد خبر : 305714
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵
-

جاده هراز یا جاده چالوس؟

جاده هراز یا جاده چالوس؟

فصل زیبا و سبز تابستان فرا رسیده است. یکی از بهترین کارها در این فصل چشم‌نواز، رفتن به مسافرت و بازدید از جاذبه‌های دیدنی ایران عزیزمان است. شهرهای شمال کشور همیشه یکی از پرطرف‌دارترین مقصدها برای مسافران و گردشگران هستند.

به گزارش عصرقائم، به نقل از کافه رنت، برای رسیدن به این شهرهای رویایی، مسیرها و جاده‌های زیادی وجود دارند. ما در ادامه این متن به معرفی ۲ مورد از زیباترین جاده‌های شمالی می‌پردازیم.

جاده هراز؛ جاده‌ای به بهشت!

پیش‌تر، در مطلبی درباره زیباترین جاده‌های تهران به شمال صحبت کردیم. جاده هراز نیز یکی از معروف‌ترین جاده‌های دسترسی پایتخت به طبیعت سرسبز ایران است.

اگر از طرفداران شهرهای شمال کشور هستید، قطعا از جاده زیبا و رویایی هراز عبور کرده‌اید. در امتداد این جاده، طبیعتی بسیار دل‌انگیز به‌همراه تعدادی از جاذبه‌های بکر استان مازندران قرار گرفته است. این ویژگی‎‌، هراز را به یکی از پرطرف‌دارترین جاده‌های ایران تبدیل کرده است.

 هراز، سرسبزی در دل جاده!

این جاده زیبا و چشم‌نواز، از مکان‌های مهمی چون رودهن، جاجرود، آبعلی، امام‌زاده هاشم (ع) و آمل گذر می‌کند. جاده هراز، سرشار از دیدنی‌ها و جاذبه‌های بسیار دل‌چسب است. این جاده هم‌چنین به آبشارها، آب‌گرم‌ها، زیارت‌گاه‌ها، تالاب‌ها و جنگل‌های زیادی دسترسی دارد.

جاده هراز بعد از جاده چالوس، نزدیک‌ترین راه تا حاشیه شمالی البرز است. هراز دارای ۱۴ تونل است و نسبت به چالوس، به شهرهای ضلع شرقی دریا نزدیک‌تر است. پیچ‌های این جاده، از جاده چالوس کمتر است. به‌دلیل پوشش گیاهی کم، در بعضی نقاط این جاده احتمال ریزش سنگ وجود دارد.

از جاده هراز، به سمت سواحل دل‌نشین شمال!

جاده هراز یا جاده چالوس؟

یکی از مفرح‌ترین تفریحات در تابستان، شنا و آب‌تنی در دریا است. با گذر از جاده هراز می‌توانید به سواحلی بکر مانند ساحل محمودآباد، نور و بابلسر برسید و از زیبایی آن‌ها لذت ببرید.

سواحل محمودآباد و نور

یکی از دیدنی‌ترین سواحل شمال کشور، ساحل زیبای محمودآباد و نور است. این منطقه دارای مقصدهای بسیار متعدد و زیبا برای ساحل‌گردی است. از جمله این مقاصد می‌توان به پلاژهای شهرداری در خیابان معلم، آکام شهر، آرام شهر، چاک‌سر و شهر قصه اشاره کرد. هم‌چنین در کیلومتر ۵ محمودآباد به نور، هتل لوکس نارنجستان قرار دارد که اسکان در آن خالی از لطف نیست.

ساحل بابلسر

اگر از جاده هراز به سمت شرق بروید، به شهر زیبای بابلسر می‌رسید. بابلسر و مناطق اطراف آن، دارای سواحلی بسیار بکر و معروف هستند. از معروف‌ترین ساحل‌های این شهرستان می‌توان به پلاژهای شهرک صنعتی، فدک و کوثر در جاده نیروی هوایی اشاره کرد.

در ضمن، فراموش نکنید که حتما به اسکله ساحلی در بابلسر سری بزنید! جلوی این اسکله، سنگ‌هایی بزرگ به‌عنوان موج‌شکن قرار دارند. در اثر برخورد امواج خروشان دریا با این سنگ‌ها، مناظری بسیار چشم‌نواز ایجاد می‌شود.

جاده چالوس؛ راهی پرپیچ‌وخم به شمال کشور!

جاده سرسبز چالوس، یکی دیگر از پرطرف‌دارترین و شلوغ‌ترین جاده‌های منتهی به شهرهای شمالی کشور است. در این جاده، چندین تونل کوتاه و بلند قرار دارد که جذابیت این مسیر را دوچندان کرده است. یکی از شناخته‌شده‌ترین تونل‌های این مسیر، تونل کندوان است. این تونل که در فاصله ۹۰ کیلومتری جنوب چالوس قرار دارد، شهر کرج را به چالوس متصل می‌کند.

جاده چالوس، یک مکان دیدنی در چالوس!

جاده هراز یا جاده چالوس؟

جاده ۵۹ که معروف به جاده چالوس است، در سال ۱۳۱۲ بهره‌برداری شد. این جاده دارای مناظری خیره‌کننده و دل‌انگیز است که زیبایی‌های این مسیر را چند برابر کرده است. جاده چالوس، واقع در قطر اصلی رشته‌کوه البرز است و جاده‌ای کوهستانی و پرپیچ‌وخم به حساب می‌آید.

جاده سرسبز چالوس با طول نزدیک به ۱۶۰ متر، از شهر کرج شروع می‌شود و تا شهر چالوس ادامه دارد. این جاده به‌دلیل گردنه‌های خطرناک موجود در آن، با نام هزارچم نیز شناخته می‌شود.

جاده چالوس، خطرناک اما دوست‌داشتنی و لذت‌بخش!

جاده هراز یا جاده چالوس؟

تمامی تونل‌ها و پل‌های موجود در این جاده با سختی بسیار زیاد و دست‌مزد بالا ساخته شده‌اند. با توجه به امکانات کم آن زمان، این جاده را یکی از ناامن‌ترین جاده‌های ایران می‌نامند. در جاده چالوس، هر لحظه احتمال رانش زمین، زلزله و ریزش کوه وجود دارد!

جاده چالوس در ایام تعطیل، شاهد ترافیک‌هایی سنگین است که گاهی تا ۱۵۰ کیلومتر می‌رسد! با این‌ حال، هر ساله مردم زیادی این ترافیک‌ها و خطرات را به جان می‌خرند تا از زیبایی‌های تکرارنشدنی این جاده بهره ببرند. این جاده‌ی پرماجرا، علاوه‌بر طبیعت بکر دارای جاذبه‌های دیدنی متعدد است. ما در ادامه این متن به ۲ مورد از این مکان‌های دیدنی اشاره می‌کنیم.

سد زیبا و عظیم امیرکبیر

یکی از زیباترین مکان‌های دیدنی جاده چالوس، سد امیرکبیر یا سد کرج است. این سد در کیلومتر ۲۵ این جاده واقع شده است و دریاچه‌ای خارق‌العاده را پدید آورده است. از آب سد امیرکبیر، برای آب‌رسانی به زمین‌های کشاورزی کرج و تامین آب آشامیدنی تهران استفاده می‌کنند.

سد کرج یک مرکز طبیعی پرورش ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان و قزل‌آلای خال‌قرمز است. در آن سوی دریاچه‌ی سد نیز روستای واریان قرار دارد. اهالی این روستا برای تردد، از قایق به‌جای تاکسی و اتوبوس استفاده می‌کنند! شما می‌توانید بعد از چند دقیقه قایق‌سواری روی دریاچه‌ی سد، به این روستای زیبا برسید.

کلاردشت، بهشت گم‌شده‌ی جاده چالوس!

کلاردشت یکی دیگر از جاذبه‌های بکر جاده چالوس است. این مکان رویایی، هرسال به‌ویژه در فصل تابستان میزبان مسافران و گردش‌گران داخلی و خارجی است. کلاردشت مملو از مناظر طبیعی خیره‌کننده است. دریاچه، جنگل و آب‌وهوای مطبوع این بهشت گم‌شده، جذابیت آن‌ را چندین برابر کرده‌ است.

برای رسیدن از جاده چالوس به کلاردشت، باید از مرزن‌آباد عبور کنید. بدین‌منظور، ۲۵ کیلومتر قبل از این دوراهی به سمت غرب بپیچید. پس از آن، یک مسیر ۲۰ کیلومتری را برای رسیدن به این مکان دل‌انگیز طی کنید.

تجربه متفاوت سفر با خودرو شخصی

بخش عمده‌ای از لذت سفر به شهرهای شمالی کشور منوط به استفاده از خودرو شخصی در جاده است. اگر به هر دلیلی امکان استفاده از خودروی شخصی خودتان را ندارید هیچ جای نگرانی وجود ندارد؛ شرکت‌های معتبری نظیر کافه رنت، رنت کنیم و … در زمینه اجاره خودرو وجود دارند که می‌توانید با خیالی آسوده خودرو مورد نظر خود را از آن‌ها اجاره نمایید.

جاده هراز یا جاده چالوس؟

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو × 5 =