کد خبر : 305454
تاریخ انتشار : شنبه ۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۰
-

نماد سهرودی ساخته می‌شود

نماد سهرودی ساخته می‌شود

در نشست خبری بزرگداشت شیخ شهاب‌الدین سهروردی از ساخت نماد این فیلسوف در زنجان خبر داده شد.

به گزارش عصرقائم، اعلام برگزاری برنامه‌های مختلف علمی در فضای مجازی و حضوری از دیگر موضوعات مطرح شده در نشست خبری بزرگداشت شیخ شهاب‌الدین سهروردی بود که امروز ـ شنبه ـ در تالار وحدت برگزار شد.

محمود شالویی، دستیار وزیر فرهنگ و ‌ارشاد اسلامی و مدیرکل حوزه وزراتی در این نشست از اینکه در معرفی ‌شخصیت شیخ اشراق تا به امروز اتفاقات خوبی رقم نخورده است ابراز گله‌مندی و تاسف کرد.

او یادآور شد: دولت مردمی و وزارت فرهنگ از سال گذشته بزرگداشت مفاخر را در دستور کار خود قرار داده است که این حرکت با بزرگداشت حکیم‌ نظامی آغاز شد.

شالویی اعلام کرد، فردا اولین همایش این بزرگداشت با پیام رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ‌ارشاد اسلامی در سهرورد زنجان آغاز خواهد شد. در روز هشتم مرداد و همزمان با روز بزرگداشت این فیلسوف همایش علمی هم برگزار خواهد شد.

ساخت یادمان سهروردی در زنجان

دستیار وزیر فرهنگ و ‌ارشاد اسلامی اعلام کرد، قرار است با همکاری دستگاه‌های مختلف بنای یادبودی از این شخصیت برجسته در سهرورد ساخته شود.

همچنین، بلخاری رئیس انجمن مفاخر فرهنگی با بیان اینکه ساخت نماد شیخ سهروردی فردا در شهر سهرورد زنجان کلنگ خواهد خورد، ابراز امیدواری کرد که در دولت مردمی آنچه وظیفه انجمن مفاخر است و در دهه‌های گذشته مغفول مانده است، احیا شود.

امرالله حسنی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی زنجان هم در این زمینه بیان‌ کرد: فردا در دو نوبت صبح و بعدازظهر برنامه سخنرانی علمی در تبیین شخصیت این فیلسوف در فرهنگسرا امام خمینی(ره) خواهیم داشت و سپس مراسم کلنگ‌زنی نماد شیخ اشراق در سهرورد را داریم، اهالی سهرورد چند هکتار را به ساخت این‌ مکان اختصاص دادند تا کتابخانه و محلی برای تدریس فلسفه این شخصیت ساخته شود.

برنامه‌های بزرگداشت در سوریه و هندوستان

شکل دادن یک خط فکری بین زنجان و همدان به خاطر شیخ سهروردی و ابن سینا و برنامه‌های بزرگداشت در حلب سوریه به خاطر محل تدفین شیخ سهروردی و ‌در هندوستان‌ به خاطر نزدیکی فرهنگی از دیگر خبرهای امروز نشست خبری بود.

شالویی تاکید کرد که انتظار دارند معرفی این شخصیت‌ها محدود به جریان خاصی نشود بلکه همه قشرهای جامعه با این‌ شخصیت‌ها آشنا شوند و در همین راستا به کارهایی اشاره کرد که در فضای مجازی انجام شده و وزارت آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان و معرفی شخصیت‌های کشورمان در شبکه شاد پیش قدم شده است.

بلخاری رئیس انجمن مفاخر فرهنگی هم در این نشست اعلام کرد، ۱۴ سخنرانی علمی در مورد شیخ سهروردی را در روز هشتم مرداد همزمان با سالروز بزرگداشت این فیلسوف خواهیم داشت، البته از هفته گذشته سخنرانی‌های کوتاه و بلندی در فضای مجازی در تبیین ‌شخصیت شیخ اشراق منتشر شده است.

رئیس انجمن مفاخر فرهنگی اظهار کرد: در همکاری با رادیو فرهنگ سخنرانی‌های مربوط به شیخ اشراق که در سال‌های مختلف ضبط شده است پخش خواهد شد، همچنین مقالات برگزیده همایش را در دو ‌نشریه تخصصی انجمن مفاخر چاپ خواهیم کرد.

ساخت فیلم و سریال درباره سهرودی

در ادامه این ‌نشست امرالله حسنی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی زنجان افزود: صدا و سیما زنجان برای ساخت سریال شیخ اشراق پیشنهادی داده و کارهای آن در حال انجام است، البته رییس سازمان سینمایی هم قولی برای ساخت فیلم سینمایی در خصوص این فیلسوف داشته است.

خلاء پرداختن به سهرودی در هنرهای تجسمی

مجید زین‌العابدین، مدیرعامل بنیاد رودکی هم با بیان اینکه برنامه‌های بزرگداشت شیخ اشراق پس از ایام محرم و صفر ‌برگزار خواهد شد، در این زمینه اظهار کرد: در مورد شیخ سهروردی ظرفیت بالایی برای تولید آثار هنری وجود دارد اما متاسفانه در این‌ خصوص اتفاقات خوبی رقم‌ نخورده است، در حوزه تجسمی بیش از سایر هنرها این‌ خلاء وجود دارد و تلاش داریم در نیمه دوم سال فراخوان هنری در این خصوص داشته باشیم.

وی افزود: در حوزه نمایش هم یک ویدئو تئاتر خواهیم داشت، همچنین فراخوان نمایشنامه برای شیخ اشراق داریم و همچنین گروه‌های موسیقی نیز در بزرگداشت این فیلسوف آثاری خواهند ساخت و ‌فراخوانی هم در این راستا ارسال شده است، در مجموعه در سه حوزه تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی فراخوان برای همایش هنری شیخ اشراق صادر شده است.

نماد سهرودی ساخته می‌شود/ساخت سریال درباره شیخ اشراق

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هفده + ده =