کد خبر : 305455
تاریخ انتشار : شنبه ۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۰
-

تحقیر کووید، عامل خیزش کرونا

تحقیر کووید، عامل خیزش کرونا

آیا افزایش محدودیت‌ها می‌تواند مانع اوج‌گیری شیوع کرونا در ایران شود؟

به گزارش عصرقائم، روزنامه جام جم نوشت: «این روزها اگر خوب به دوروبرمان نگاه کنیم و بیمارشدن سلسله‌وار اطرافیان و ازپاافتادن نوبتی‌شان را زیر نظر بگیریم،‌ اوج‌گیری دوباره کرونا را حتما تایید می‌کنیم. پس حتی اگر به آمارهای رسمی اعتنا و اعتماد نداشته باشیم بر اساس آنچه می‌بینیم باید خطر را دوباره بیخ گوش‌مان احساس کنیم؛‌ البته اگر از آن دست افراد نباشیم که دوسال‌ونیم است روی دنده لج افتاده‌ و وجود کرونا را از بیخ و بن انکار می‌کنند. تقریبا یک هفته است که مبتلایان روزانه کرونا در کشور چهاررقمی شده و مرگ‌ومیرها در مسیری صعودی و دورقمی قرار گرفته. کارشناسان که می‌گویند این روند حداقل تا سه هفته دیگر ادامه دارد و این صعودها و افزایش‌ها تا روزهای آینده همچنان با ما خواهد بود که این چیزی به‌ جز نمایش تمام‌عیار موج هفتم کرونا نیست که این‌ بار با  زیرسویه BA5 امیکرون روی صحنه رفته است.

این زیرسویه اکنون در جهان نیز غالب است و کشورهای مختلف مخصوصا در قاره‌های اروپا و آمریکا را در تنگنا قرار داده که گوشه پَر آن به ما نیز گرفته و موجب رسانه‌ای‌شدن آمارهای خوف‌آوری شده است اما برای اینکه موج‌های سهمگین کرونا در ایران با آن قلع‌وقمعی که در گذشته راه‌ انداخت، دوباره تکرار نشود باید چه کرد؟ آیا رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی کفایت می‌کند یا اینکه لازم است ستاد ملی مقابله با کرونا یک بار دیگر محدودیت‌های پیشنهادی‌اش را روی میز قرار دهد؟

مرگ کمتر، سرایت بیشتر

حال مبتلایان به زیرسویه BA5 مثل سایر مبتلایان به زیرسویه‌های سابق کرونا هنوز هم بد می‌شود و بیماران علائمی همچون تب،‌ ضعف، بی‌حالی، بدن‌درد، گلودرد، سردرد، اختلال در شنوایی، سرگیجه،‌ تهوع، استفراغ و … را تجربه می‌کنند اما شواهد فعلا نشان می‌دهد سیستم تنفسی تحتانی که همان ریه‌ها باشد با این زیرسویه کمتر درگیر می‌شود. اینها گفته‌های دکترحمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کروناست که در گفت‌وگو با ایسنا چند آمار را برای روشن‌شدن افکار عمومی اعلام می‌کند.

به گفته او تعداد مبتلایان سرپایی در ایران نسبت به هفته قبل تقریبا دو برابر و نسبت به ماه قبل حدود شش‌ برابر بیشتر شده است؛ در حالی‌ که بستری‌ها نیز رشد ۱.۶ درصدی را تجربه کرده است. او علت دورقمی مرگ‌ومیرهای روزانه را همین مسأله می‌داند و پیش‌بینی می‌کند که این روند تا حدود سه هفته آینده ادامه داشته باشد.

البته بهتر است از زبان دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا چند حقیقت دیگر را نیز درباره زیرسویه BA5 بشنویم تا بدانیم دقیقا با چه ویروسی طرفیم: قدرت سرایت‌پذیری این ویروس بسیار بالاست؛ به‌ طوری‌ که هر فرد مبتلا قابلیت انتقال ویروس به حدود ۱۸ نفر را دارد؛ در حالی‌ که در سویه دلتا هر بیمار می‌توانست سه نفر را آلوده کند. بنابراین افراد مسن،‌ بیماران زمینه‌ای، کسانی که نقص سیستم‌ ایمنی دارند و آنها که واکسن نزده‌اند به احتمال بیشتر، ‌مبتلا، بستری و احیانا قربانی می‌شوند.

آیا محدودیت‌های کرونایی را برقرار کنیم؟

صورت‌های ماسک‌نزده در مترو، اتوبوس، تاکسی و سایر فضاهای عمومی این روزها آزادانه جولان می‌دهند که این نافرمانی از قواعد بهداشتی، افراد پایبند به رعایت پروتکل‌ها را آزار می‌دهد ولی دریغ از نظارت و تذکر از جانب متولیانی که مسئولیت و قدرت دارند. در متروی تهران اغلب خود مردم به بی‌اعتناها تذکر می‌دهند که معمولا نیز پایان آن درگیری لفظی و اعصاب‌خردی است؛ در حالی‌ که قدرتی فراتر از قدرت مردم عادی باید دست‌به‌کار شود. شاید به همین دلیل است که بهرام عین‌اللهی،‌ وزیر بهداشت از بازگشت برخی محدودیت‌ها خبر داده است.

او می‌گوید در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا به واسطه شروع موج هفتم بیماری در کشور در مورد اعمال محدودیت‌های جدید تصمیم‌گیری خواهد شد که این محدودیت‌ها قطعا در شهرهای قرمز و نارنجی بیشتر خواهد بود. اما بعد از دوسال‌ونیم درگیری کشور با کرونا و پیه همه‌جور مشکلات به تن مردم خوردن آیا جامعه به اعمال محدودیت‌ها روی خوش نشان می‌دهد و با آنها همراهی می‌کند و آیا اساسا این محدودیت‌ها که معمولا با کمترین نظارت‌ها همراه هستند،‌ اثری بر کنترل بیماری خواهند داشت؟

در این‌ باره نظرات مختلف است؛ به‌ طوری‌ که دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا تاکید عمده‌اش بر استفاده از ماسک و جدی‌گرفتن تزریق واکسن و تکمیل واکسیناسیون برای همه افراد بالای ۱۸ سال است. دکتر ابراهیم قادری، رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، نیز تاکید دارد استفاده از ماسک و تزریق واکسن اهمیت بالایی دارد و نباید گمان کرد که تزریق واکسن بدون ماسک یا استفاده از ماسک بدون تزریق واکسن کمکی به ما می‌کند.

در این میان دکتر بابک عشرتی، اپیدمیولوژیست و معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌ پزشکی ایران، نیز به جام‌ جم توضیح می‌دهد اعمال محدودیت‌ها مثلا بستن رستوران‌ها مثل آنچه در گذشته مرسوم بود امروز به سبب خستگی مردم و فرسایشی‌شدن ماجرای کرونا نه امکان‌پذیر است و نه تاثیرگذار. بنابراین به‌ جای اعمال محدودیت‌هایی که اغلب روی کاغذ می‌مانند، لازم است درک خطر را در جامعه بالا ببریم. اما چگونه؟

درک خطر را بالا ببریم

بالابردن درک خطر نسبت به بیماری کرونا و اینکه هنوز کشنده و خطرناک است به اعتقاد دکتر عشرتی تنها با اطلاع‌رسانی درست به مردم و آگاه‌سازی آنها بر اساس مبانی علمی امکان‌پذیر است نه اینکه هر روز یک مسئول یا کارشناس به تشخیص خود توصیه‌هایی به مردم بکند که با نظرات علمی در تضاد است. عشرتی می‌گوید اگر مردم خطر را به‌درستی درک کنند حتما خودشان احتیاط‌های لازم را خواهند کرد و بیماری نیز کنترل خواهد شد.

دراین‌باره دکتر علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم‌ پزشکی شهید بهشتی،  شفاف‌تر صحبت می‌کند. طبق گزارش مهر او معتقد است دستورالعمل اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد ضروری‌نبودن استفاده از ماسک در فضای باز برای بسیاری از مردم سوءتفاهم ایجاد کرد که دیگر نیازی به استفاده از ماسک نیست.»

تحقیر کووید، عامل خیزش کرونا

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × 2 =