کد خبر : 305410
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۱ - ۹:۲۰
-

جاده ایمن، ریسک تصادف را کاهش می‌دهد

جاده ایمن، ریسک تصادف را کاهش می‌دهد

یک کارشناس ارشد ایمنی راه و ترافیک ضمن ارائه راهکارهایی برای ارتقا ایمنی جاده‌ها گفت که جاده ایمن ریسک تصادفات را کاهش می‌دهد.

به گزارش عصرقائم، تازه‌ترین آمارهایی که از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی اعلام شده حاکی از آن است که حدود ۴۰ درصد از تصادفات رانندگی در نقاط حادثه‌خیز معابر رخ می‌دهد، نقاطی که شمار آن در مجموع شهر و جاده به بیش از ۵۰۰۰ نقطه می‌رسد و البته پلیس و وزارت راه نیز بارها بر ضرورت ایمن‌سازی آن تاکید کرده‌اند. اخیرا نیز سردار سیدکمال هادیانفر، رییس پلیس راهور فراجا اعلام کرده قرارگاهی برای کاهش تصادفات رانندگی در کشور ایجاد شده که رفع نقاط حادثه‌خیز نیز یکی از اولویت‌های آن است.

نگاهی به آمارهای اعلام شده از تعدادنقاط حادثه‌خیز البته بیانگر کاهش نسبی این نقاط در شهرها و جاده‌هاست چرا که پیش از این شمار نقاط حادثه خیز ترافیکی در شهرها و جاده‌های کشور در حدود ۵۳۰۰ نقطه بود که حالا به حدود ۵۰۰۰ نقطه رسیده است. البته همچنان تاکیدات جدی برای رفع این نقاط وجود دارد که از جمله این موارد می‌توان به تاکیدات فرمانده فراجا، وزیر راه و رئیس پلیس راهور فراجا بر ضرورت آشکارسازی و رفع خطر از نقاط حادثه خیز ترافیکی اشاره کرد.

علیرضا اسماعیلی، فرمانده پیشین پلیس راه کشور و کارشناس ارشد ایمنی و ترافیک در گفت‌وگو با ایسنا به موضوع ایمنی راه‌ها اشاره کرده و راهکارهایی را برای افزایش ایمنی راه‌ها و به خصوص راه‌های بین شهری ارائه کرده است. او درباره استانداردهای لازم برای ایمنی راه‌های برون شهری گفت:‌ هر کدام از محورهای مواصلاتی اعم از بزرگراه، آزادراه و … علاوه بر اینکه باید دارای یکسری شرایط کلی ایمنی باشد، باید استاندارد خاص خود را نیز دارای باشد  ودر واقع رعایت همین استانداردهاست که منجر به تعاریف خاصی از هر مسیر شده و می‌توان عنوان بزرگراه، آزادراه و … را برایشان انتخاب کرد.

وی ادامه داد: همانطور که گفتم یکسری از استانداردها نیز استانداردهای کلی است که باید در هر راه و مسیری که به عنوان محور مواصلاتی اصلی شناخته می‌شود، رعایت شود. در واقع هر راهی براساس ویژگی‌های خاص خود تعریف خاصی دارد. علاوه بر آن هر جاده‌ای متناسب با محلی که در آن ساخته می‌شود باید یکسری ویژگی‌ها و استانداردهای مربوطه را داشته باشد. این ویژگی‌ها شامل روشنایی مناسب، وجود استراحتگاه‌ها، وجود پارکینگ‌های مناسب، آسفالت مرغوب، تجهیزات هوشمند نظارت و … است.

این کارشناس ارشد ایمنی راه و ترافیک با اشاره به وضعیت جاده‌ها از نظر شکل هندسی و استانداردهای لازم هنگام وقوع حادثه ادامه‌داد: استاندارد جاده‌ها موضوعی است که در کشور ما به شکل درست به آن توجه نشده است. بیشتر جاده‌های موجود در کشور ما شکل هندسی مناسبی ندارند و در کنار آن ویژگی‌های لازم برای درنظر گرفته شدن به عنوان بزرگراه یا آزادراه را نیز دارا نیستند. شاید در بسیاری از جاده‌های ما تنها بخشی از راه بتواند به عنوان جاده استاندارد شناخته شود. قطعا جاده‌هایی مانند جاده تهران-شمال یا جاده تهران-قم نیازمند مرمت و اصلاح هستند.

اسماعیلی با بیان اینکه نمی‌توان مقصر تمام سوانح ترافیکی را عامل انسانی دانست، گفت: همانطور که در قانون راهنمایی و رانندگی نیز پیش‌بینی شده علاوه بر انسان، عوامل دیگری نیز در وقوع حوادث جاده‌ای اثر گذارند که باید سهم هرکدام در وقوع یک تصادف مشخص و اعلام شود. ببینید این یک واقعیت است که جاده رفتار راننده را تحت‌تاثیر خود قرار می‌دهد. فرض کنید در حال رانندگی هستید، روشنایی اطراف وجود ندارد، باران می‌آید و ماشین به سرعت‌گیری که انتظارش را نداشته‌اید برخورد می‌کند. شما دستپاچه می‌شوید و شرایط ماشین تغییر می‌کند و آنجا احتمال وقوع حوادث دیگری وجود دارد، آیا این عامل انسانی است یا جاده باعث وقوع این حادثه شده است؟

رییس پیشین پلیس راه کشور درباره سرعت‌گیرها و استانداردهای یک سرعت گیر مناسب در جاده‌ها نیز گفت: کاهنده سرعت یا همان سرعت‌گیرها باید با رنگ‌هایی که رفلکس نوری خوبی دارند مشخص شود. لازم است از فاصله‌های دور تابلو هشداردهنده برای محل این سرعت‌گیرها وجود داشته باشد. یک سرعت گیر غیر استاندارد علاوه بر صدمه‌ای که به ماشین می‌زند، ایمنی راننده و سرنشین را به خطر می‌اندازد. در هیچ جای دنیا اینطور نیست که یک دفعه از سرعت‌گیری رد شوید و ماشین شما تکان‌های شدیدی بخورد، خب این یکی از مواردی است که در جاده‌های ما باید اصلاح شود.

اسماعیلی با اشاره به راهکارهای پیشنهادی برای ایمن‌سازی جاده‌ها نیز گفت:‌ بسیاری از راهکارهای موجود برای بهبود استاندارد جاده‌های کشور می‌تواند به سادگی عملیاتی شود. برای اجرای این راهکارها بودجه لازم و مهندسین ماهر نیز وجود دارد و تنها موضوعی که مطرح است، عزم جدی برای اجرای آن‌هاست. برای مثال در جاده تهران-قم و بسیاری از جاده‌های کویری کشورمان، فضای کافی برای ایجاد پارکینگ‌ و استراحتگاه برای رانندگان وجود دارد و می‌توان با صرف هزینه‌های نه چندان زیاد این طرح‌ها را اجرا و جاده‌ها را مرمت کرد، حتی می‌توان در این خصوص از مشارکت بخش‌های غیردولتی نیز استفاده کرد. وجود استراحتگاه در جاده‌ها و به ویژه جاده‌های غیرکوهستانی که یکنواخت بوده و ممکن است سبب خستگی بیشتر راننده شود، الزامی است.

جاده ایمن، ریسک تصادف را کاهش می‌دهد

وی بر لزوم توجه کافی به موضوع استاندارد جاده‌ها نیز تاکید کرد و افزود: سالانه نزدیک به ۱۷ هزار نفر در کشور ما در جریان حوادث رانندگی کشته می‌شوند و این عدد خطرناک لزوم توجه به استاندارد جاده‌ها به عنوان بستر تردد خودروها را به ما نشان می‌دهد. جاده ایمن و  مناسب قطعا ریسک تصادف و بروز حادثه را تا حد قابل توجهی پایین می‌آورد و به همین دلیل نیز لازم است که نقاط پرحادثه در جاده‌ها ایمن‌سازی و ریسک آنها رفع شود. در واقع در یک جاده ایمن هم احتمال وقوع تصادف کمتر خواهدشد وهم در صورت وقوع تصادف میزان آسیب‌دیدگی و مرگ کمت می‌شود.

اسماعیلی با تاکید بر ضرورت بخشنده بودن راه در برابر خطاهای انسانی اظهارکرد: راه بخشنده، یعنی راهی که اگر راننده هم مرتکب خطا یا تخلفی شد، راه آن را پوشش داده و اصطلاحا جبران کند، نه اینکه آن را تشدید کند. حاشیه راه‌ها باید به صورت ناودانی باشد که اگر ماشین از راه منحرف شد، واژگون نشود، اما ما شاهد آن هستیم که در بسیاری از راه‌های ما اختلاف ارتفاع زیادی بین راه و حاشیه آن وجود دارد وحتی اگر خودرویی در حاشیه هم توقف کند، احتمال واژگونی آن وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

پیشنهاد اصلاح آموزش‌های رانندگی

راهکارهایی برای جلوگیری از تصادف خودروهای سنگین

این استاد دانشگاه با هرگونه هزینه برای ایمن‌سازی راه‌ها را به نوعی سرمایه‌گذاری در دراز مدت تشبیه کرد و افزود: نه فقط برای راه، بلکه هزینه برای ارتقا ایمنی خودروها و هر عاملی که از مرگ و میر تصادفات بکاهد نوعی سرمایه‌گذاری است. مرگ هر یک نفر در تصادفات میلیاردها تومان خسارت درپی دارد و اگر این رقم را در عدد ۱۷ هزار فوتی و ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار مصدوم ضرب کنیم، آن وقت می‌بینیم که رقم آن بسیار بالاتر از رقمی خواهد بود که می‌توان با هزینه کرد آن برای ایمنی جاده‌ها از وقوع حوادث پیشگیری کرد.

جاده ایمن، ریسک تصادف را کاهش می‌دهد

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × 2 =