کد خبر : 305129
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۵
-

شرط عبور بی خطر از موج هفتم کرونا

شرط عبور بی خطر از موج هفتم کرونا

افزایش دوباره موارد ابتلا به کرونا در یکی دو هفته اخیر، نشان می‌دهد که وارد موج هفتم شده ایم. این در حالی است که برای عبور بی خطر از موج جدید بیماری، باید واکسیناسیون را تکمیل کنیم.

به گزارش عصرقائم، پس از تجربه شیرین روزهای بدون فوتی کرونا در هفته‌های گذشته، متأسفانه وارد فاز جدیدی از بیماری شده ایم که با زیرسویه BA۵ همراه شده است.

زیرسویه ای که گفته می‌شود، سرعت انتقال بالایی نسبت به سویه های قبلی دارد. تا جایی که یک فرد مبتلا، می‌تواند ۱۸ نفر را درگیر کند.

شاید همین یک شاخص برای افزایش موارد ابتلاء در موج هفتم کافی باشد. زیرا، سیر صعودی مراجعات سرپایی بیماران به اورژانس بیمارستان‌ها در یک هفته گذشته باعث شد تا آمار روزانه ابتلاء به مرز ۵۰۰۰ نفر نیز برسد. در حالی که این آمار، در هفته‌های گذشته به کمتر از ۵۰ مورد ابتلاء در روز رسیده بود.

پیام طبرسی متخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با استفاده از واژه «افزایش انفجاری» موارد ابتلاء به کرونا در هفته گذشته، گفت: سه هفته قبل میزان مراجعات به اورژانس بیمارستان مسیح دانشوری، روزانه ۱۰ تا ۲۰ نفر بود که ۵۰ درصد آنها نیز کرونا نداشتند. اما، در روزهای اخیر ورودی اورژانس بیمارستان مسیح دانشوری با افزایش ۶ برابری مراجعان سرپایی همراه بوده است.

وی افزود: مهم‌ترین خطر زیرسویه جدید اومیکرون، این است که دامنه آن سمت افرادی برود که بیماری‌های زمینه‌ای دارند و باعث افزایش موارد بستری و فوتی‌ها شود.

مهم‌ترین خطر زیرسویه جدید اومیکرون، این است که دامنه آن سمت افرادی برود که بیماری‌های زمینه‌ای دارند و باعث افزایش موارد بستری و فوتی‌ها شود

طبرسی با عنوان این مطلب که میزان سرایت این زیرسویه خیلی بیشتر از سویه های قبلی است، گفت: علت اینکه اکثر بیماران به صورت سرپایی مداوا می‌شوند، واکسن‌هایی بوده که قبلاً تزریق شده و باعث گردیده جلوی عوارض و مرگ و میر را بگیرد.

این متخصص بیماری‌های عفونی با عنوان این مطلب که واکسن جلوی ابتلا را نمی‌گیرد، از دوز سوم به عنوان دوز کلیدی واکسن کرونا نام برد و افزود: کسانی که واکسن نزده اند، هر چه زودتر برای دریافت واکسن اقدام کنند.

این در حالی است که گزارش‌های رسمی وزارت بهداشت نشان می‌دهد که روند تکمیل دوز سوم واکسن کرونا در کشور، آن طور که باید به خوبی پیش نرفته و تاکنون تنها ۲۸ میلیون نفر ۳ دوز واکسن خود را تکمیل کرده اند.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، ۶۴ میلیون و ۶۸۵ هزار نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۴۳ هزار نفر دوز دوم و ۲۸ میلیون و ۱۴ هزار نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه دستورالعمل اخیر ستاد ملی کرونا در مورد عدم لزوم استفاده از ماسک در فضای باز برای بسیاری سوءتفاهم ایجاد کرده بود که اصلاً نیاز نیست ماسک بزنند، گفت: برای حفظ سلامتی خود در تمام فضاهای باز که ازدحام است و نمی‌توانید فاصله اجتماعی یک و نیم تا ۲ متر را رعایت کنید، حتماً باید ماسک بزنیم.

وی با عنوان این مطلب که چهره کرونا تغییر کرده است، افزود: همچنان واکسیناسیون عمومی، رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک برای قطع و یا کاهش زنجیره ویروس کرونا باید رعایت شود.

ناجی با اشاره به اینکه متأسفانه تلقی عموم مردم بر تمام شدن کرونا حاصل اطلاع رسانی و برداشت‌های نادرست مبنی بر پایان کرونا است، اظهار کرد: نتیجه این اطلاع رسانی‌های نادرست، کاهش استفاده از ماسک در سطح جامعه و جولان مجدد ویروس است.

همچنان واکسیناسیون عمومی، رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک برای قطع و یا کاهش زنجیره ویروس کرونا باید رعایت شود

استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با عنوان این مطلب که زیرسویه BA۵ با توانایی بسیار بالا تلاش دارد خود را در طبیعت حفظ کند، ضرورت استفاده از ماسک در تمامی فضاهای بسته و فضاهایی که ازدحام جمعیت وجود دارد را ضروری عنوان کرد و افزود: عدم استقبال از واکسن‌های بوستر و به تعویق انداختن آن، کنترل کرونا ویروس را نه تنها در ایران بلکه در دنیا به چالش خواهد کشید.

در همین حال، ابراهیم قادری رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، با اشاره به استفاده از ماسک برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، گفت: استفاده از ماسک از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که اصولاً ما با یک روش نمی‌توانیم با این بیماری مقابله کنیم و نباید این گونه فکر کنیم که با دریافت واکسن دیگر نیازی به استفاده از ماسک نداریم یا بالعکس. این اشتباهی بود که برخی از کشورها مرتکب شدند و نتیجه آن، ایجاد پیک‌های جدید کرونا شد.

وی خاطرنشان کرد: با دریافت واکسن و ایجاد ایمنی در بدن، تا حد قابل قبولی از شدت گرفتنِ بیماری و مرگ و میر جلوگیری می‌شود اما واکنش‌ها در خصوص انتقال و ابتلاء به این بیماری میزان اندکی مؤثر هستند که به همین دلیل تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌شود.

رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر این نکته که شهروندان برای دوز یادآور خود اقدام کنند، گفت: تنها برای شرایط خاص، مثلاً خانم‌های باردار یا افرادی که مبتلا به بیماری‌های خاص هستند و یا حتی داروهای خاصی مصرف می‌کنند، در زمان مراجعه به پایگاه‌های تزریق واکسن، شرایط خود را به همکاران ما اطلاع دهند.

افراد بالای ۱۸ سال که بیشتر از ۶ ماه از آخرین تاریخ تزریق آنها می‌گذرد، می‌توانند نوبت یادآور واکسن (سوم و یا چهارم) را تزریق کنند. همچنین گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال که نقص سیستم ایمنی و بیماری‌های زمینه‌ای دارند، می‌توانند نوبت یادآور واکسن کرونا را تزریق کنند.

حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری کرونا، گفت: با توجه به اینکه در حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد موارد کنونی ویروس در گردش کشور، از نوع BA.۵ است، باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و تزریق دوز یادآور، همچنان مورد توجه جامعه باشد.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد که زیرسویه BA.۵ بیشتر از سایر زیرسویه های اومیکرون در کشور در گردش باشد، ادامه داد: قدرت سرایت زایی این زیرسویه بسیار بالا است اگرچه شدت بیماری زایی، میزان درگیری ریه و مرگ و میر آن بر اساس گزارش‌های مجامع بین المللی، کمتر از سویه های قبلی از جمله دلتا است اما با توجه به عوارض بعد از کرونا، باید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و تزریق نوبت یادآور واکسن تمرکز کنیم تا شدت بیماری افراد و گردش ویروس در جامعه کمتر شود.

با توجه به اینکه دوباره شاهد افزایش موارد ابتلاء هستیم، تکمیل واکسیناسیون و افراد جا مانده از دریافت واکسن، از اهمیت زیادی برای عبور بی خطر از موج هفتم کرونا برخوردار است. زیرا، در روزهای پیش رو و با آغاز ماه محرم، شاهد برگزاری مراسم عزاداری، پیاه روی اربعین و از همه مهم‌تر، سفرهای تابستانی را داریم که می‌تواند به گردش ویروس کمک کند.

از همین رو، لازم است تا قبل از اینکه گرفتار خطرات گردش ویروس شویم، نسبت به تزریق واکسن و البته رعایت کامل پروتکل‌ها، اقدام کنیم.

شرط عبور بی خطر از موج هفتم کرونا/ دوز چندم کلید ایمنی است

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

15 − 3 =