کد خبر : 305045
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
-

عذرخواهی هلند در سالروز نسل‌کشی سربرنیتسا

عذرخواهی هلند در سالروز نسل‌کشی سربرنیتسا

وزیر دفاع هلند در سخنانی در بیست و هفتمین سالروز نسل‌کشی سربرنیتسا به دلیل اینکه کشورش نتوانست از قربانیان نسل‌کشی محافظت کند، عذرخواهی کرد.

به گزارش عصرقائم، به نوشته روزنامه الشرق الاوسط، وزیر دفاع هلند در سخنانی در مراسم یادبود قربانیان نسل‌کشی سربرنیتسا از بازماندگان قربانیان این نسل‌کشی عذرخواهی کرد.

او با اشاره به اینکه سربرنیتسا به مدت ۲۷ سال میزبان خاطرات وحشتناکی بوده است، گفت که این یک نسل‌کشی وحشتناک است که به مرور زمان فراموش نخواهد شد.

این مقام هلندی با تاکید بر اینکه نهادهای بین‌المللی قول داده‌اند از مردم بی‌گناه محافظت کنند، تصریح کرد: هلند یکی از آنها بود. با وجود همه چیز، سربرنیتسا در هم شکسته شد. سربازان ما تمام تلاش خود را برای انجام وظایف و کمک به افراد آسیب‌پذیر انجام دادند. صرب‌های بوسنی مقصر نسل‌کشی هستند. بسیاری از آنها به وسیله دادگاه لاهه محکوم شدند، هلند نیز بخشی از این شکست است و به همین دلیل، ما عمیقا از شما عذرخواهی می‌کنیم.

مسلمانان بوسنی و هرزگوین دوشنبه (۱۱ ژوئیه) و در آستانه بیست و هفتمین سالگرد کشتار سربرنیتسا، در قبرستان پوتوچاری مراسم تشییع جنازه و خاکسپاری ۵۰ قربانی دیگر این نسل‌کشی را برگزار کردند.

طی این مراسم ۵۰ نفر از قربانیان این کشتار که از گورهای دسته‌جمعی خارج شدند، به خاک سپرده شدند. تاکنون ۶ هزار و ۹۷۴ قربانی که بقایای اجسادشان از ۸۵ گور دسته‌جمعی در سربرنیتسا و اطراف آن کشف و شناسایی شده است، در محل یادبود به خاک سپرده شده‌اند. با این ۵۰ قربانی دیگر، این رقم به ۷ هزار و ۲۴ مورد می‌رسد.

نسل‌کشی سربرنیتسا که به عنوان بزرگترین فاجعه انسانی پس از جنگ جهانی دوم در اروپا توصیف می‌شود، علی‌رغم گذشت ۲۷ سال، هنوز به عنوان زخم التیام‌ناپذیر مردم بوسنی و هرزگوین محسوب می‌شود. نیروهای صرب به فرماندهی راتکو ملادیچ در ۱۱ ژوئیه ۱۹۹۵ بیش از ۸ هزار غیرنظامی بوسنیایی در شهر سربرنیتسا را به قتل رساندند که این حادثه در تاریخ به عنوان فجیع‌ترین فاجعه انسانی در اروپا پس از جنگ جهانی دوم ثبت شده است.

غیرنظامیان بوسنی، پس از اشغال شهر سربرنیتسا توسط صرب‌ها به فرماندهی ملادیچ در ۱۱ ژوئیه، در حالی که به نیروهای هلندی وابسته به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل پناه آورده بودند، توسط همین سربازان هلندی به صرب‌ها تحویل داده شدند.

عذرخواهی هلند در سالروز نسل‌کشی سربرنیتسا
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × 3 =