کد خبر : 305062
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۵
-

سپتیک تانک چیست و عملکرد آن چگونه است؟

سپتیک تانک چیست و عملکرد آن چگونه است؟

به ‌تازگی و با پیشرفت تکنولوژی راه‌های مختلفی برای تصفیه پساب‌ها به ‌وجود آمده است. تصفیه پساب فاضلاب‌ها، یک روش مؤثر برای بازگرداندن آب مصرف ‌شده به چرخه می‌باشد. با استفاده از روش‌های مختلف تصفیه پساب، می‌توان بخشی زیادی از نیاز به منابع آبی را رفع کرد. همچنین استفاده از این روش‌ها به نفع محیط‌زیست بوده و باعث می‌شود که پساب‌های خطرناک کمتری به محیط‌زیست وارد شده و از تخریب آن جلوگیری شود. یکی از راه‌های کارآمد برای تصفیه فاضلاب، روش بی‌هوازی است. که در ادامه توضیحات بیشتری درباره این روش آورده شده‌ است.

به گزارش عصرقائم، به نقل از شرکت آبراهه زلال، در تصفیه فاضلاب به روش بی‌هوازی همان‌طور که از نام آن پیداست، فرایند تصفیه بدون حضور اکسیژن انجام می‌شود و با استفاده از برخی از میکرو ارگانیسم‌های بیولوژیکی مانند باکتری‌ها، بخش آلوده از آب جدا سازی می‌شود.

چرخه سیستم بی‌هوازی تصفیه فاضلاب به چه صورت است؟

در پساب‌ها و فاضلاب‌ها، معمولاً مواد آلی وجود دارد که به وسیله فاضلاب انسانی وارد این آب‌ها شده‌اند. در روش‌های تصفیه مختلف سعی می‌شود که با استفاده از روش‌های متفاوت این مواد آلی از آب جدا شوند و در نهایت تصفیه آب صورت پذیرد. یکی از مؤثرترین روش‌های تصفیه پساب بهداشتی، استفاده از روش بی‌هوازی است. این روش شامل چند مرحله مختلف است که این مراحل به ‌شرح زیر هستند.

هیدرولیز: معمولاً مواد آلی موجود در فاضلاب، به ‌صورت محلول در این آب‌ها وجود ندارند و معمولاً به شکل توده‌های کوچک و بزرگ نامحلول در آب هستند. اولین مرحله در تصفیه پساب بهداشتی به روش بی‌هوازی، این است که مواد آلی مختلف به‌ صورت کامل در آب محلول شوند. به این مرحله هیدرولیز کردن فاضلاب‌ها گفته می‌شود که مرحله زمان‌بر است و حدود پنج ‌تا ده روز به طول می‌انجامد.

اسیدی شدن مواد آلی (اسیدوژنز): در گام بعدی تصفیه فاضلاب، مواد آلی محلول شده در آب باید به وسیله برخی از فرایندهای شیمیایی تبدیل به اسید شوند. معمولاً برای انجام این مرحله، برخی از مواد شیمیایی به آب اضافه می‌شوند که باعث تبدیل شدن مواد آلی به اسید می‌شوند.

تبدیل شدن به گاز متان (متانوژنز): در آخرین مرحله تصفیه فاضلاب به روش بی‌هوازی مواد آلی موجود در پساب بهداشتی به‌صورت گاز متان و لجن از فاضلاب جدا می‌شوند. از گاز متان تولید شده در این بخش، معمولاً در صنایع مختلف به‌ عنوان سوخت استفاده می‌شود. همچنین پس‌ از جدا کردن لجن تولید شده در این بخش، آب تصفیه ‌شده می‌تواند در بخش‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد.

برخی از تجهیزات مورد استفاده در تصفیه خانه هوازی و بی‌هوازی

در تصفیه‌خانه‌های هوازی و بی‌هوازی برای بهبود عملکرد تصفیه آب و تسریع مراحل این پروسه از برخی از وسیله‌ها استفاده می‌شود. در ادامه‌ی این قسمت این وسیله‌های کارآمد معرفی شده‌اند.

سپتیک تانک : اولین وسیله‌ای که می‌تواند در تصفیه‌خانه هوازی و بی‌هوازی مورد استفاده قرار بگیرد و باعث تسریع مراحل تصفیه پساب شود، وسیله‌ای با نام سپتیک تانک یا ایمهاف تانک است. کارایی این وسیله به این صورت است که بر سر راه فاضلاب‌های خانگی و پساب‌های بهداشتی قرار می‌گیرد و مواد آلی موجود در این فاضلاب‌ها را به ‌قدری تصفیه می‌کند که مواد آلی موجب گرفتگی منافذ نفوذپذیر چاه‌های فاضلاب جذبی نشود. همچنین پساب‌هایی که از ابتدا از فیلتر سپتیک تانک گذشته‌اند در تصفیه‌خانه راحت‌تر تصفیه می‌شوند.

سپتیک تانک توانایی این را دارد که فاضلاب وارد شده به خود را تا حدود شصت درصد تصفیه کند و بقیه مراحل تصفیه آب را تسریع بخشد. معمولاً برای اتصال این تجهیزات به فاضلاب شهری، از وسیله‌ای به نام منهول استفاده می‌شود. منهول وسیله‌ای است که می‌تواند اتصالات مختلف از جنس‌های متفاوت را به لوله‌های فاضلاب متصل کنند. منهول‌ها به نوعی یک دریچه بازدید و دسترسی نیز محسوب می‌شوند.
سپتیک تانک چیست و عملکرد آن چگونه است؟

چربی‌گیر استاتیکی: بخشی از فاضلاب‌های شهری مربوط به چربی‌ها است. در بخش‌هایی مانند کارخانه‌ها، آشپزخانه‌های صنعتی و… بخشی از فاضلاب تولید شده را چربی‌ها تشکیل می‌دهند. روان شدن چربی‌ها به فاضلاب‌های زیرزمینی می‌تواند باعث گرفتگی شدید لوله‌های فاضلاب، چاه‌های جذبی و ایجاد مشکل شود. به ‌همین دلیل است که بر سر راه این نوع فاضلاب‌ها باید وسیله‌ای به نام چربی‌گیری استاتیکی قرار گیرد. نصب این وسیله بر سر راه فاضلاب‌ها باعث می‌شود که در نهایت تصفیه پساب‌های مورد نظر نیز راحت‌تر صورت پذیرد.
سپتیک تانک چیست و عملکرد آن چگونه است؟

جمع‌بندی

امروزه با پیشرفت‌های تکنولوژی مربوط به تصفیه آب، برخی از پساب‌های بهداشتی تصفیه می‌شوند و دوباره به چرخه استفاده برمی‌گردند. یکی از روش‌های مؤثر در تصفیه پساب‌ها، استفاده از روش بی‌هوازی است که در این روش ابتدا مواد آلی موجود در فاضلاب کاملاً محلول در آب می‌شود و سپس به اسید تبدیل می‌شود. و در مرحله آخر مواد آلی تبدیل شده به اسید به صورت گاز متان و لجن از آب جدا می‌شود. همچنین برای تسریع تصفیه فاضلاب از وسیله‌های کمکی مانند سپتیک تانک و چربی‌گیر استاتیکی و فیترهای بیولژیکی استفاده می‌شود. این تجهیزات معمولا از جنس بتنی پیش‌ساخته و مسلح می‌باشد.

شرکت آبراهه زلال حامی و دوستدار محیط زیست.

مشاوره، طراحی و اجرای سیستمهای تصفیه آب و فاضلاب در کشور

۹۸۲۱-۴۴۲۲۹۷۷۱+،  ۹۸۹۱۲۷۳۰۹۸۳۳+

سپتیک تانک چیست و عملکرد آن چگونه است؟

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

16 − چهارده =