کد خبر : 304980
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۰
-

سامانه هوشمند پایش و مشاوره مزارع بومی به کمک کشاورزی می‌آید

سامانه هوشمند پایش و مشاوره مزارع بومی به کمک کشاورزی می‌آید

یک شرکت دانش‌بنیان با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی موفق به طراحی سامانه هوشمند پایش و مشاوره مزارع کشاورزی شده است.

به گزارش عصرقائم، سامانه هوشمند پایش و مشاوره مزارع کشاورزی، محصولی است که یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در اختیار کشاورزان قرار داده است تا با استفاده از فنون سنجش از راه دور و عکس‌های ماهواره‌ای امکان بازدهی بیشتر برای تولید محصولات زراعی را به کشاورزان بدهد.

زهرا طوفانی‌نژاد، مدیرعامل این شرکت با بیان اینکه تاکنون هزار و ۴۰۰ کشاورز در اپلیکیشن “جالیزان” حساب کاربری ایجاد کرده و از آن در قامت یک ابزار کشت استفاده می‌کنند، گفت: این نرم‌افزار توانسته در قالب یک اپلیکیشن کاربردی موبایل به کمک کشاورزانی بیاید که نیاز به تحلیل‌های جزئی‌تر و پیچیده‌تری از مزارع خود دارند. کاربران این محصول کشاورزانی با مزارع بیش از دو هکتار هستند، اما هرچقدر مقدار مساحت زمین از این مقدار بیشتر باشد، داده‌ها و آورده‌‎های نرم‌افزار ما برای کشاورزان بیشتر است و عملکرد مزرعه آنها را بیشتر افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: سرویس‌هایی خارجی نیز وجود دارند که خدماتی مشابه با خدمات این محصول را ارائه می‌دهند، اما اطلاعات ارائه شده در این نرم افزار کاملا بومی است. نرم‌ افزار مشابه که در هلند ساخته شده است، برای کشاورزان ایرانی کاربردی نیست، چون کشور هلند با مسئله کمبود آب مواجه نیست و آب‌وهوای آن نیز با آب‌وهوای بومی ایران تطابق چندانی ندارد و فارغ از همه این‌ها نرم‌افزای که با زبانی بیگانه طراحی شده، چندان برای کشاورزان کشور ما کارا نیست. از این رو نرم‌افزار ما تا به امروز توانسته جای خود را در کشاورزی ایران پیدا کند تا آنجا که مجموعه‌ای به بزرگی کشت و صنعت آستان قدس رضوی نیز در فعالیت‌های خود از این نرم‌افزار استفاده می‌کند.

طوفانی نژاد در خصوص کاربردهای این محصول، توضیح داد: ما یک بسته از خدمات را ارائه می‌دهیم و کشاورزان با استفاده از آن‌ها می‌توانند عملکرد مزرعه خود را بیشتر افزایش ‌دهند و هزینه را کاهش ‌دهند. کاربرد اصلی خدمات ما سیستم پایش مزرعه است که به‌طور اختصاصی بر پایه سنجش از دور، اطلاعات مزرعه را واکاوی می‌کند و در اختیار کشاورزان می‌گذارد. در واقع این نرم‌افزار وضعیت مزرعه را از آغاز کشت محصول تا پس از برداشت بررسی می‌کند و اطلاعات طبقه‌بندی شده‌ را با پیام‌‍‌های در حساب کاربری کشاورز که بر گوشی او نصب شده نظیر میزان سلامت محصول، مقدار سبزینگی، عملکرد آن و … یادآور می‌شود.

به گفته مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، سادگی و آسانی استفاده از نرم‌افزار وجه دیگری از نقاط قوت آن است که باعث شده کشاورزان به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند و تاکنون نیز هزار و ۴۰۰ کشاورز در این سامانه حساب کاربری ایجاد کرده‌اند.

مجری طرح، دسترسی کشاورزان به اطلاعات دیگری مثل وضعیت آب و هوا را از امکانات دیگری دانست که این نرم‌افزار در اختیار زارعان ایران گذاشته است و خاطر نشان کرد: در این سامانه برای حوزه هواشناسی یک نرم‌افزار اختصاصی داریم که با استانداردهای جهانی کار می‌کند و به طور تخصصی پیش‌بینی‌های مرتبط با کشاورزی را ارائه می‌دهد. به طور مثال می‌دانیم کشاورزی در شرق ایران، زعفران کاشته و اگر دمای هوای شهر یا روستای او برای محصولش آسیب‌زا شود، این سامانه از پنج روز قبل در قالب یک پیام به این کشاورز تغییرات آب‌وهوایی را گوشزد می‌کند تا کشاورز نیز تمهیدات لازم را اتخاذ کند.

طوفانی‌نژاد ادامه داد: کنار این کارها مشاوره‌‍‌های تخصصی را به کمک یک تیم صاحب‌ فن در این حوزه به کشاورزان ارائه می‌دهیم و با توجه به اطلاعاتی که از زمین داریم و آزمایشگاه‌هایی که با آن‌ها قرارداد بسته‎‌ایم، به کشاورزها پیشنهاد می‌دهیم که از چه کود و سمی استفاده کنند که این کار در هزینه و عملکرد مزرعه آن‌ها تاثیر بسزایی دارد.

به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، مدیر عامل این شرکت مستقر در مرکز نوآوری دانشگاه شریف یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های شرکت را مهاجرت کارکنان به خارج از کشور دانست و یادآور شد: بزرگ‌ترین دغدغه ما بحث منابع انسانی ماست. ما در طی سال قبل ۲۰ تا ۳۰ درصد نیروهای خود را از دست دادیم، چرا که آن‌ها به کشورهای خارجی مهاجرت کرده‌اند. به دلیل اینکه نرم‌افزار مورد استفاده ما کاملا نوآورانه بوده و برای خارجی‌ها هم جذابیت دارد، نیروهای ما را به راحتی جذب می‌کنند. از طرفی پشتیبانی از این نرم‌افزار نیاز به کارشناسی کامل در سه حوزه سنجش از راه دور، کشاورزی و برنامه‌نویسی دارد و همین باعث شده تا شرکت دغدغه تامین نیروی انسانی حرفه‌‎ای را بیش از پیش داشته باشد.

به گفته وی، صندوق نوآوری و شکوفایی در سال ۹۹ مبلغ یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای نمونه‌سازی به این شرکت اعطا کرده است.

سامانه هوشمند پایش و مشاوره مزارع بومی به کمک کشاورزی می‌آید
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

15 − ده =