کد خبر : 304780
تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۸:۱۰
-

صرفه‌جویی ارزی نتیجه اعتماد به توان داخلی

صرفه‌جویی ارزی نتیجه اعتماد به توان داخلی

طی دهه‌های متمادی پس از انقلاب، آرزوی دیرینه تولید کمباین برنج برای رسیدن به خودکفایی، امری ضروری هم برای کشور و هم برای بخش تولید و کشاورزی محسوب می‌شد که خوشبختانه طی سالیان اخیر خیز بلند بخش خصوصی برای تولید و قطع وابستگی، امیدواری را برای اعتماد به توان داخلی و نزدیک‌شدن به مرز خودکفایی، دوچندان کرده است.

به گزارش عصرقائم، بنا بر اظهارات فعالان صنعتی، ۸ تا ۹ هزار کمباین فرسوده در کشور وجود دارد که استفاده از آن‌ها باعث اتلاف یک میلیون تن گندم به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار می‌شود، از سویی دیگر اظهارات مسئولان ملی حاکی از نیاز سالانه کشور به ۲۵۰۰ دستگاه کمباین برای پاسخ به تقاضای موجود فعلی را دارد.

با این اوصاف آرزوی دیرینه تولید کمباین برنج برای رسیدن به خودکفایی امری ضروری هم برای کشور و هم برای بخش تولید و کشاورزی محسوب می‌شد که خوشبختانه طی سالیان اخیر تحرکات بخش خصوصی برای خیز به سمت تولید، امیدواری را برای اعتماد به توان داخلی، دوچندان کرده است.

کمی دشوار است تصور اینکه در میان این همه تحریم و مشکلات اقتصادی، جمعی از تولیدکنندگان داخلی بتوانند در حوزه ماشین آلات کشاورزی دست به کاری بزرگ بزنند و با مهندسی معکوس، «کمباین برنج» به عنوان یک محصول ۱۰۰ درصد واراداتی را بومی سازی کنند.

تولید کمباین ویژه برداشت برنج برای اولین بار در کشور صورت می‌گیرد و  یک شرکت ایرانی توانسته با بومی‌سازی این دستگاه، سهم بسزایی در کاهش وابستگی کشور به واردات و نیز خروج ارز، ایفا کند.

شرکت تولید ادوات کشاورزی «برچین‌کار» یزد، توانسته با راه اندازی این خط تولید، زمینه تولید سالانه ۱۵۰دستگاه کمباین برداشت برنج را فراهم کند.

خط تولید کمباین ویژه برداشت برنج که در اسفندماه سال ۱۴۰۰ با حضور کامبیز عباسی رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی در یزد افتتاح شد؛ خوشبختانه اکنون در استان مازندران با راه اندازی نمایندگی و چندین عاملیت فروش مشغول فعالیت است و نقش بسزایی را در تعادل ناهمگون سالیان اخیر عرضه و تقاضای این محصول در استان را ایفا خواهد کرد.

به همین منظور به سراغ محمدحسین زارع رئیس هیئت مدیره شرکت تولید ادوات کشاورزی «برچین‌کار» در ساری رفتیم تا اطلاعات بیشتری را در خصوص این محصول، قیمت، نحوه عرضه، میزان تولید و برنامه‌های پیش رو برای توسعه تولید این محصول کسب کنیم.

*بومی سازی ساخت کمباین برنج؛ تحولی شگرف در صنعت کشاورزی

محمدحسین زارع در گفت‌وگو با خبرنگار ما  با اشاره به نقش موثر تولیدات داخلی در کاهش وابستگی به واردات، صرفه‌جویی ارزی و هوار شدن مسیر خودکفایی کشور، اظهار کرد: شرکت برچینکار با بیش از سه دهه سال سابقه در زمینه طراحی و ساخت انواع ماشین آلات و ادوات کشاورزی در سال ۱۳۶۷ تأسیس و فعالیت خود را در زمینی به مساحت ۲۲ هزار مترمربع  آغاز کرد.

وی افزود: این شرکت فعالیت خود را با راه اندازی خط تولید مور بشقابی (علوفه چین) در سال ۱۳۶۹ آغاز و موفق به اخذ تأییدیه نهایی از مراکز آزمون ماشین‌های کشاورزی گردید و در گام بعدی موفق به ساخت چاپر دوردیفه ذرت مدل تبر ۷۲ (طرح جگوار۶۲ کلاس آلمان) شد.

رئیس هیئت مدیره شرکت تولید ادوات کشاورزی «برچین‌کار»، خاطرنشان کرد: این شرکت با بهره‌گیری از توانمندی متخصصین داخلی در راستای پیشبرد اهداف بلندمدت خود که همانا خودکفایی کشور است تاکنون موفق به تولید محصولاتی از قبیل چاپر دو ردیفه ذرت با ظرفیت یک‌هزار دستگاه در سال، موور برداشت علوفه با ظرفیت ۴ هزار دستگاه در سال، بیلر (پرس کننده کاه و علوفه) با ظرفیت یک‌هزار دستگاه درسال، روتیواتور ۲۴ پره گلدونی (گاوآهن چرخشی) با ظرفیت ۲ هزار دستگاه در سال و کاه خردکن با ظرفیت یک‌هزار دستگاه در سال شده است.

*فعالیت ۱۰ نمایندگی فروش کمباین برنج در مازندران

زارع در خصوص فعالیت این شرکت در تولید و عرضه کمباین ویژه برداشت برنج در استان مازندران، گفت: در حال حاضر حدود ۱۰ نمایندگی فروش کمباین ویژه برداشت برنج در استان‌های برنج کشت کشور نظیر مازندران، گلستان و گیلان داریم که نمایندگی مرکزی ما در جاده دریای ساری در زمینی به وسعت ۳ هزار متر است که شامل تعمیرگاه، انبار، خدمات پس از فروش و ساختمان اداری است.

وی بیان کرد: هم اکنون ۵۵ درصد ریالی قطعات این دستگاه تولید داخل محسوب می‌شود و ۴۵ درصد باقیمانده شامل گیربکس، اچ اس دی، لاستیک  و موتور آن وارداتی است.

رئیس هیئت مدیره شرکت تولید ادوات کشاورزی «برچین‌کار»، عنوان کرد: این شرکت در تولید سایر ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی نیز فعالیت دارد که در مجموع حدود ۲۰۰ نمایندگی فعال دارد.

*تولید منحصر به‌فرد با ۲۰۰ تغییر اساسی نسیت به نمونه خارجی

زارع ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ موفق به تولید ۱۵۰ دستگاه کمباین ویژه برداشت برنج شدیم که این تعداد طی سال جاری به دو برابر خواهد رسید.

وی اعلام کرد: در تولید این محصول برای دو سال متوالی در مزارع، تست آزمایشی گرفتیم و در سال آخر حدود ۴۰ دستگاه را تولید کردیم که این تعداد در گام بعدی در سال زراعی قبلی به ۱۵۰ دستگاه رسید که با ۲۰۰ مورد تغییرات، بومی سازی شده است و انحصارا تولید آن در کشور را به خود اختصاص داده‌ایم.

رئیس هیئت مدیره شرکت تولید ادوات کشاورزی «برچین‌کار»، گفت: این محصول بسیار متفاوت با نمونه‌های وارداتی، بسیار اپراتوری آسان و راحتی دارد، تغییرات اساسی متناسب با محصول برنج کشور ما بر روی این دستگاه، طراحی، انجام  و تولید شده است تا ضایعات را به حداقل ممکن برساند.

زارع مطرح کرد: یک نمونه جدید دیگر از این دستگاه تولید شده است که دو سال متوالی قبل از ورود به بازار، در مزارع تست شده است که امسال هم از ابتدای فصل برداشت، ۵۰۰ ساعت دیگر مورد آزمایش قرار می‌گیرد تا در سال زراعی آینده جهت عرضه وارد بازار شود.

وی افزود: این نمونه جدید دارای ظرفیت بالاتری است، ریزش خیلی پایین و راندمان خیلی بالاتری را دارا است، کابین به آن اضافه شده است و همراه با خرمنکوب و لوله بلندتری است که قطعا با این تغییرات اساسی مورد استقبال متقاضیان قرار خواهد گرفت.

*تفاوت فاحش قیمت ۲۰۰ میلیونی نمونه داخلی با نمونه وارداتی/۵۵

رئیس هیئت مدیره شرکت تولید ادوات کشاورزی «برچین‌کار»، در خصوص قیمت فروش کمباین ویژه برداشت برنج در بازار پاسخ داد: قسمت فروش این محصول در بازار حدود ۶۰۰ میلیون تومان (۵۵۰ میلیون تومان + ۹ درصد ارزش افزوده) است که تفاوت نزدیک به ۲۰۰ میلیون تومانی با نمونه‌های مشابه وارداتی دارد که قیمتی حدود ۸۰۰ میلیون تومانی در بازار امروز دارند.

زارع با اشاره به صرفه‌جویی ارزی این محصول بومی برای کشور، تصریح کرد: تنها ۴۵ درصد قیمت دستگاه بیشتر ارزبری ندارد، یعنی اگر قیمت این دستگاه را ۱۲۰ هزار یوان چین در نظر بگیریم، ۴۵ درصد این قیمت تنها تولید این دستگاه، ارزبری دارد و مابقی صرفه جویی ارزی برای کشور است.

وی در این رابطه، تشریح کرد: در تولید این دستگاه در مقایسه با واردات نمونه مشابه این محصول از چین، حدود ۷۰ هزار یوان صرفه جویی ارزی می‌شود که به عبارتی دیگر، با احتساب نرخ نیمایی امروز ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومانی، رقم قابل توجهی را عاید کشور می‌کند و در خروج ارز صرفه‌جویی می‌شود.

*تولید بومی تراکتور شالیزاری به شرط تقاضا

رئیس هیئت مدیره شرکت تولید ادوات کشاورزی «برچین‌کار»، در پاسخ به این سوال که با توجه به تقاضای فراوان خرید تراکتور در استان مازندران آیا برنامه‌ای برای تولید و بومی سازی این محصول نیز دارید یا خیر، گفت: در حال حاضر در حال واردات نمونه جدید تراکتورهای سبک شالیزاری هستیم که اگر کشاورزان استقبال خوبی از این نمونه خارجی کنند در ادامه تولید بومی این محصول را نیز آغاز خواهیم کرد.

زارع در پاسخ به این سوال که با توجه به موقعیت استراتژیک مازندران در میان سه استان شمالی آیا برنامه‌ای برای راه‌اندازی خط تولید در استان ندارید یا خیر، عنوان کرد: فعلا برنامه‌ای برای راه‌اندازی خط تولید در مازندران نداریم مگر اینکه شرایطی پیش بیاید که راه‌اندازی خط تولید در مازندران، از ابعاد گوناگون لازم بنظر برسد.

وی به قابلیت طراحی شده کاه خوردکن بر روی این نمونه بومی اشاره کرد و گفت: با توجه به حساسیت ویژه علوفه دام، قابلیت اتصال کاه خورد کن و بسته بندی علوفه بر روی این نمونه وجود دارد که می‌تواند از جمله گزینه‌های مورد توجه شالیکاران در استقبال از این دستگاه قرار بگیرد.

رئیس هیئت مدیره شرکت تولید ادوات کشاورزی «برچین‌کار»،  با بیان اینکه در طراحی این دستگاه به تقاضا و شرایط جغرافیایی استان‌های هدف، توجه شده است؛ متذکر شد: با توجه به اراضی باتلاقی و شیب‌دار در استان مازندران، کمباین‌های شنی هم در صف تولید این شرکت قرار گرفته است که می‌تواند با توجه به اراضی استان مازندران مورد استقبال و استفاده شالیکاران و متقاضیان قرار بگیرد.

زارع یادآور شد: نیاز کشور به کمباین برنج، سالانه بین دو هزار تا دو هزار و ۲۰۰ دستگاه برآورد می‌شود که بخشی از آن باید جایگزین دستگاه‌های فرسوده شود.

با رشد مکانیزاسیون در سطح اراضی شالیزاری استان‌های شمالی چه در مرحله کاشت، چه  داشت و چه برداشت، رفته رفته تقاضا نیز برای خرید کمباین برنج و سایر ادوات و ماشین‌آلات مکانیزه، بیش و بیشتر شده است و این روند هر روز کفه تقاضا را سنگین‌تر از عرضه کرده است؛ حال در چنین شرایطی، ورود بخش خصوصی به تولید این ادوات جدا از جلوگیری از خروج ارز، قطع وابستگی، ایجاد اشتغال، قیمت ارزان، خدمات پس از فروش و خودکفایی در تولید، تحرک در تولید سایر ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی را افزایش خواهد داد؛ امری که تحقق آن نیازمند حمایت دولت از تولید و تولیدکننده است.

صرفه‌جویی ارزی نتیجه اعتماد به توان داخلی/نه به واردات!

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

15 − هشت =