کد خبر : 304810
تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۹:۲۵
-

آموزش عالی همواره تابع منافع ملی است

آموزش عالی همواره تابع منافع ملی است

مشاور وزیر و رئیس مرکز حراست وزارت علوم با بیان اینکه آموزش عالی همواره تابع منافع ملی است، گفت: بخشی از جریانات معلوم الحال درصدد بوده و هستند که آموزش عالی را تحت شرایط سیاسی منبعث از طیف‌بندی‌ها و دسته‌بندی‌های خود قرار دهند و البته بعضاً در این جهت ردپای نفوذ را نیز می‌بینیم. در ماموریت‌های حراستی، مراقبت و محافظت از این وادی اصلی انکارناپذیر است.

به گزارش عصرقائم، علی‌اکبر فامیل کریمی، در اجلاس معاونان آموزشی دانشگاه‌ها در دانشگاه فردوسی مشهد گفت: برخلاف رویکرد حادثه و بحران محور که واکنشی و پس از حادثه است؛ رویکرد ما در مرکز حراست، صیانت‌محور و مبتنی بر پیش‌بینی‌های قبلی است.

اصول رویکرد صیانت محور

مشاور وزیر و رئیس مرکز حراست وزارت علوم، اصول رویکرد صیانت محور را تبیین ژرف مسائل و چالش‌ها، تدوین اهداف، شناخت محیط، تدوین برنامه‌های خلاقانه، اطلاع‌رسانی، آموزش و توانمندسازی، اقدام بر مبنای اولویت‌ها و پایش و ارزیابی ذکر کرد.

وی افزود: محورهای رویکرد صیانتی را می‌توان عدالت‌محوری، رواداری، مشارکت؛ اسلام محوری، قانونمداری، شفافیت، پاسخگویی، کارایی و انعطاف‌پذیری نامید.

برنامه محوری وزارت علوم  

مشاور وزیر علوم با اشاره به حرکت این وزارت بر مبنای برنامه و پرهیز از روزمرگی گفت: تعیین اولویت‌های پنجگانه از سوی وزیر علوم دلیلی بر رویکرد برنامه‌محوری این وزارت در دولت سیزدهم است.

فامیل کریمی با اشاره به رویکرد گذار از روزمرگی ‌به‌ رهیافت‌ راهبردی‌ آینده‌سو در وزارت علوم، ایجاد معاونت فناوری و نوآوری، تاسیس اتاق‌های فکر، ایجاد سامانه نان و حمایت از پارک‌های علم و فناوری را در راستای توسعه علمی کشور دانست.

حمایت از نخبگان برای ماندگاری در کشور

وی تاکید کرد: به شدت بر دیپلماسی علمی اعتقاد دارم و این نگاه را در حوزه حراستی یک فرصت متعالی می‌دانم اما در این وادی باید حافظ سرمایه‌های خود باشیم و در صیانت از این سرمایه‌ها تمام سعی و کوشش خود را به‌کار گیریم.

فامیل‌کریمی افزود: آموزش عالی همواره تابع منافع ملی است. بخشی از جریانات معلوم الحال درصدد بوده و هستند که آموزش عالی را تحت شرایط سیاسی منبعث از طیف‌بندی‌ها و دسته‌بندی‌های خود قرار دهند و البته بعضاً در این جهت ردپای نفوذ را نیز می‌بینیم. در ماموریت‌های حراستی، مراقبت و محافظت از این وادی اصلی انکارناپذیر است.

رئیس مرکز حراست وزارت علوم افزود: در حوزه حراستی، از طمع سرویس‌های بیگانه به سرمایه بزرگ این ملت که همانا دانشمندان و نخبگان کشور هستند نباید غافل بود و تلاش برای حراست و حفاظت از این سرمایه‌های ارزشمند را خدمت و افتخاری بزرگ می‌دانم.

مشاور وزیر علوم و رئیس مرکز حراست وزارت علوم گفت: رویکرد حراست وزارت علوم صیانت محور و بر پایه اقدامات آگاهانه و پیشگیرانه مبتنی بر تحلیل‌های علمی است.

مشاور وزیر علوم با اشاره تاکید مقام معظم رهبری بر حفظ نخبگان در کشور گفت: در این راستا باید برنامه هایی مانند درگیر کردن نخبگان در عرصه برنامه ریزی و توسعه و برنامه ریزی جهت ارتباط و تعامل مستقیم با آنان ، دادن مشوق و افزایش حمایت‌های منطقی، انگیزشی، ملی و پشتیبانی از نخبگان، بهبود شرایط شغلی و کسب و کار، ترویج شایسته و نخبه سالاری و حمایت های آموزشی و پژوهشی از نخبگان مورد توجه مسئولان باشد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، وی اقدام وزارت علوم در تدوین و اجرای، طرح دستیار فناوری، دادن گرنت فناوری، دادن امریه سربازی به نخبگان، طرح نخلستان و آموزش مهارت به دانشجویان را از جمله برنامه های تشویقی برای حمایت از نخبگان جامعه نام برد.

حمایت از حضوری شدن آموزش در دانشگاه‌ها

رئیس مرکز حراست وزارت علوم با حمایت از حضوری شدن آموزش در دانشگاه‌ها گفت: بهبود کیفیت آموزش به ویژه در دروس عملی، بهبود سهم آموزش عالی در توسعه فرهنگی و مدنی و اسلامی، تکثرگرایی و اختلاط فرهنگی و کاهش اثرات شکاف دیجیتالی، بهبود جامعه‌پذیری و تعاملات، کاهش مشکلات عاطفی و روانشناختی از مزایای این شیوه است.

فامیل کریمی در پایان گفت: مرکز حراست وزارت علوم با رصد فضای آموزش عالی و تذکر مشکلات احتمالی به مدیران تلاش می کند تا دانشجویان که سرمایه علمی و انسانی کشور هستند و محققان و نخبگان در فضای امن و بدون دغدغه فعالیت علمی کنند.

آموزش عالی همواره تابع منافع ملی است/به شدت بر دیپلماسی علمی اعتقاد دارم
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 + 16 =