کد خبر : 304642
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۱ - ۹:۰۰
-

نقش‌آفرینی مراکز رشد به عنوان حلقه میانی رشد واحدهای نوآور

نقش‌آفرینی مراکز رشد به عنوان حلقه میانی رشد واحدهای نوآور

مدیرکل دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مراکز رشد باید به عنوان یک حلقه میانی مهم در رشد واحدهای نوآور نقش آفرینی کنند.

به گزارش عصرقائم، دکتر امید رضایی‌فر در نشست مدیران مراکز رشد واحدهای فناور کشور که با همکاری معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم برگزار شد، با اشاره به شعار سال اظهار کرد: بهبود زیرساخت‌های زیست‌بوم فناوری باید مورد توجه قرار گیرد.

رضایی‌فر با بیان اینکه تیم‌سازی در این مسیر حائز اهمیت است، اظهار کرد: مجموعه‌های این مراکز باید از نظر مسئولیت اجتماعی و هم توسعه کسب‌وکار خودشان، از افراد جدید در تیم‌سازی استفاده کنند.

مدیرکل امور فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان) سامانه مهمی است که برای پارک‌ها و مراکز رشد طراحی شده است. فعالان این بخش می‌توانند با ورود اطلاعات خود در این سامانه، توانمندی‌ها و نیازهای تکنولوژیک خود را به اشتراک بگذارند. نکته مهمی که وجود دارد، این است که این طرح برای اتصال به پارک‌های بین‌المللی طراحی شده است. این فرآیند می‌تواند کمک مؤثری در توسعه و صادرات خدمات فناوری و نوآوری باشد.

رضایی‌فر گفت: ما به دنبال تدوین آیین‌ نامه‌های اجرایی به کمک دستگاه‌های ذی‌ربط برای قانون جهش دانش‌بنیان هستیم، بنابراین لازم است نظر فعالان این حوزه به ما منتقل شود.

وی افزود: امروز نباید در مراکز رشد در انتظار آمدن ایده‌های مختلف بنشینیم، بلکه باید یک خط دهی و سیاست‌گذاری برنامه‌ریزی‌شده داشته باشیم تا بتوانیم زنجیره تولید را تکمیل کنیم.

مدیرکل پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: لازم است مراکز رشد در طرح‌هایی که در راهبردهای پنج‌گانه وجود دارد، فعال باشند. اکنون در مجموع ۲۴۶ مرکز رشد وجود دارد که ۱۱۰ مرکز در پارک‌های علم و فناوری و ۷۲ مرکز در دانشگاه‌ها فعال هستند. یکی از معضلات ما در مراکز رشد موضوع خروج شرکت‌ها از پارک‌های فناوری است که متاسفانه آیین‌نامه مشخصی در این زمینه نداریم.

رضایی‌فر در بخشی دیگر، به تحلیل SWOT مراکز پرداخت و اظهار کرد: امکان تشریک‌مساعی با واحدهای دانشگاهی مجاور و تعامل با شهرک‌های صنعتی، مراکز پژوهشگاهی و تحقیقاتی جزو نقاط قوت و مواردی چون نبود روحیه مرکز با همکاران ستادی واحدهای فناور یا کمبود فضای کار جزو نقاط ضعف مراکز رشد محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سیاست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، بیشتر ایجاد مراکز کارآفرینی و نوآوری و همچنین رشد مراکز پردیس‌های مشترک است. در این راستا لازم است تعامل و ارتباط موثری با دستگاه‌های ذی‌ربط وجود داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم،‌ در این نشست که از روز گذشته در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان آغاز شده و تا امروز ادامه دارد، بیش از ۱۵۰ نفر از مدیران مراکز رشد کشور و مسئولان مرتبط حضور دارند که به بیان چالش‌ها و راهکارهای امروز عرصه فناوری و نوآوری کشور می‌پردازند.

نقش‌آفرینی مراکز رشد به عنوان حلقه میانی رشد واحدهای نوآور
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 × 2 =