کد خبر : 304650
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۱ - ۹:۱۵
-

در «هناس» شهید را قدیس نکردیم

در «هناس» شهید را قدیس نکردیم

بازیگر «هِناس» می‌گوید این فیلم سینمایی واقعی و به دور از شعار است که تلاش نکرده از شهید داریوش رضایی‌نژاد و همسرش شهره پیرانی قدیس بسازد.

به گزارش عصرقائم، امین میری با اشاره به اینکه از طریق کیومرث مرادی که انتخاب بازیگران اثر را برعهده داشته، به این پروژه پیوسته است، بیان کرد: با کیومرث مرادی که بازیگر قدیمی تئاتر است، در تئاتر آشنا شدم و ایشان به واسطه بازی و کارهایی که از من دیده بود، با من تماس گرفت و برای حضور در این پروژه دعوت کرد.

وی با بیان اینکه این اثر اولین همکاری‌اش با حسین دارابی محسوب می‌شود، مطرح کرد: پس از دعوت کیومرث مرادی، گپ و گفت با حسین دارابی آغاز شد و درباره شخصیت باهم صحبت کردیم. همچنین زمانی که فیلمنامه اثر را که خواندم، پسندیدم و ترغیب شدم در این پروژه حضور داشته باشم چراکه آن چیزی را که از نقش برایم تعریف شده بود، دوست داشتم.

بازیگر «هِناس» با بیان اینکه پیش از حضور در این فیلم سینمایی، نام حسین دارابی را از فیلم «مصلحت» به عنوان اولین اثر بلند سینمایی‌اش شنیده است، مطرح کرد: یک فیلم مانند هندوانه‌ای سر بسته می‌ماند یعنی ممکن است یک بازیگر با کارگردان صاحب‌نامی کار کند اما خروجی اثر آن چیزی که می‌خواهد، نشود. به هر حال همه فیلمسازان از یک جایی شروع کردند و این نیست که بگوییم باید با فیلمسازی کار کنیم که حداقل تجربه ساخت ۴ تا ۵ اثر داشته باشد چراکه گاهی هم ممکن است خروجی اولین اثر یک کارگردان جوان که تجربه زیادی هم ندارد، ما را به یک نتیجه خوب برساند.

میری با بیان اینکه تسلط یک کارگردان روی کارش اولین چیزی که باعث جلب اعتماد بازیگر می‌شود، تصریح کرد: این که یک فیلمساز چه قدر روی کار اشراف دارد، بازیگر را به حضور در یک پروژه ترغیب می‌کند و این اطمینان را به او می‌دهد که خود را به کارگردان بسپارد تا شاهد خروجی بهتری باشد. البته در این میان نسخه اولیه فیلمنامه نیز مهم است.

وی درباره ویژگی‌های شخصیتی کاراکترش در «هِناس» عنوان کرد: چیزی که برای کارگردان اهمیت داشت این بود که شخصیت من، فردی طناز و بذله‌گوست و در عین حال رفیق صمیمی «داریوش» محسوب می‌شود. در مراحل مختلف تولید این اثر هر زمان ایده‌ای به ذهنم می‌رسید آن را مطرح می‌کردم و حسین دارابی نیز پذیرا بود.

این بازیگر ادامه داد: وحید رهبانی در این پروژه کاراکتری تقریبا منفی داشت اما من با همراهی کارگردان تلاش کردم شخصیتی مابین مثبت و منفی یعنی خاکستری خلق کنم که با وجود رفاقت، حسادت‌هایی هم میان او و «داریوش» وجود دارد و این بیشتر در سکانس‌هایی که با مریلا زارعی در شرکت نمود پیدا کرد.

میری با بیان اینکه کاراکترش در «هِناس» ترکیبی از چند شخصیت بوده و مابه‌ازای واقعی داشته است، تصریح کرد: من هیچ وقت این نگاه را ندارم که نقش‌هایم شبیه به هم است یا نه حتی به این هم فکر نمی‌کنم که به من نزدیک است یا دور بلکه به صورت مجزا میبینم و تلاش می‌کنم آن کاراکتر را به بهترین شکل ممکن خلق کنم. به همین دلیل نمی‌توانم بگویم نقشی شبیه به کاراکترم در «هِناس» بازی کرده‌ام یا نه اما چیزی که در ذهن دارم، نبوده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود «هِناس» را واقعی و به دور از شعار می‌داند که تلاش نکرده است از شهید داریوش رضایی‌نژاد و همسرش شهره پیرانی قدیس بسازد، گفت: چیزی که در فیلمنامه برایم وجود داشت در خروجی اثر نیز اتفاق افتاد که مهمترین نکته آن تلاشی‌ست که عاشق و معشوق فارغ از تمام تبعات سیاسی و مذهبی برای حفظ زندگی‌شان می‌کردند و این موارد برای من جذاب بود.

بازیگر «هِناس» افزود: همچنین واقع‌گرایانه بودن اثر برایم اهمیت داشت که این اتفاق را می‌توان از شیوه پوشش شهره پیرانی تا رفتارهای داریوش رضایی‌نژاد متوجه شد. در حقیقت کارگردان به دنبال خلق آدم فرازمینی نبوده است.

میری با اشاره به اینکه همیشه نسبت به فیلم‌هایی مانند «هِناس» یک گاردی دارد که آن هم به دلیل قدیس‌پروری و غلوهایی‌ست که در اینگونه آثار اتفاق افتاده است، یادآور شد: بر اساس نگاه‌های خاصی که نسبت به سفارشی بودن اینگونه آثار وجود دارد، مخاطبان سینما همیشه نگاه دیگری به اینگونه فیلم‌ها دارد اما خوشبختانه چه در زمان اکران این فیلم در جشنوراه فیلم فجر و چه در حال حاضر، بازخوردها مثبت بوده است.

وی تاکید کرد: یکی از جذابیت‌های فیلمنامه این بود که واقعیت‌های زندگی شهید داریوش رضایی‌نژاد را مطرح می‌کرد پس مهمترین دلیلی که باعث می‌شود از مردم دعوت کنم تا بیننده این اثر باشند این است که فیلم بسیار واقعی ‌و قرار است زندگی شخصی دو انسانی را ببینند که فرازمینی نیستند اگرچه از دست دادن یکی از آن‌ها به جامعه ضربه زده است.

این بازیگر سینما با اشاره به اینکه سینما به همه نوع ژانر و سوژه نیاز دارد، بیان کرد: من پیش از حضور در «هِناس» شهید داریوش رضایی‌نژاد را نمی‌شناختم و برایم عجیب بود که چرا تاکنون به زندگی ایشان پرداخته نشده است به همین دلیل معتقدم تولید آثاری مانند «هِناس» به ویژه برای افرادی که کمتر شناخته شده‌اند اما کارهای بزرگی انجام داده‌اند، مهم و ضروری‌ست چراکه ما افراد بزرگ و درجه یک در کشورمان داریم که پرداختن به زندگی آن‌ها در عین جذابیت می‌تواند باعث انگیزه در جوانان شود.

میری در پایان خاطرنشان کرد:‌ فضای بسیار دوست داشتنی و خوبی پشت صحنه این اثر حاکم بود و شاید بتوان گفت در خروجی کار نیز مشخص است. همچنین از اینکه در این پروژه با مریلا زارعی و بهروز شعیبی همبازی بودم، خوشحالم. در نهایت امیدوارم مخاطبان فیلم را دوست داشته باشند و پس از تماشای «هِناس» با رضایت نسبی از سالن‌های سینما خارج شوند.

در «هناس» شهید را قدیس نکردیم

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهار × 4 =