کد خبر : 304443
تاریخ انتشار : دوشنبه ۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۵
-

سقط غیرقانونی سالانه ۳۷۰ هزار جنین در کشور

سقط غیرقانونی سالانه ۳۷۰ هزار جنین در کشور

دبیر شورای راهبردی جمعیت استان تهران، درباره آمار سقط جنین غیر قانونی کشور، گفت: سالانه ۳۷۰ هزار سقط در کشور داریم که اغلب آنها جنایی و غیر قانونی است و تنها حدود ۳.۵ تا ۴ درصد این موارد مربوط به روابط خارج از عرف و باقی این موارد با انگاره‌هایی نظیر “ناخواسته بودن بارداری” و “بدون برنامه ریزی بودن بارداری” همراه هستند.

به گزارش عصرقائم، صالح قاسمی در جلسه استانی “خانواده و جمعیت” که امروز دوشنبه (۶ تیرماه) با دستور کار “بررسی آخرین وضعیت استان تهران” و با حضور استاندار تهران برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر دنیا الگوی  perfect family با الگوی چهار فرزندی را ترویج می‌کند و تعریفی که برای آن ارائه داده‌اند به این معنا است که perfect family خانواده‌ای است که تمام اعضای آن روابط درون خانوادگی را تجربه کنند.

دبیر مرکز مطالعات جمعیت، با بیان اینکه اگر الگوی چهار فرزندی الگو رایج کشورها و کشور ما شود نرخ باروری به  ۲.۸ تا ۳ می‌رسد که می‌تواند مساله کشور ما را نیز تا حد زیادی مدیریت کند.

این جمعیت شناس و پژوهشگر حوزه جمعیت در عین حال تاکید کرد: به لحاظ جامعه شناختی، مطرح شده است که الگوهای هشت فرزندی و ۱۰ فرزندی و بالاتر الگوهای درستی نیست.

۵۰ درصد تولدهای ثبت شده استان تهران در سال ۹۹ مربوط به فرزند اول بوده است 

دبیر شورای راهبردی جمعیت استان تهران با بیان اینکه ۵۰ درصد تولدهای ثبت شده استان تهران در سال ۹۹ مربوط به فرزند اول، ۴۱.۷ درصد مربوط به فرزند دوم و ۸.۴ درصد مربوط به فرزند سوم و بیشتر بوده است، یادآور شد: در واقع تهران بعد از گیلان بالاترین تولدهای ثبت شده برای فرزند اول را داشته است و این امر الگوی “تک فرزندی” را تثبیت می‌کند.

وجود ۴ میلیون مهاجر نسل اول و دوم ایرانی در خارج از کشور

فرصت ۵ ساله ایران برای افزایش جمعیت 

صالح قاسمی درباره ضرورت توجه به بحث “مهاجرت” و تاثیر آن بر جمعیت کشور، خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۴ میلیون مهاجر نسل اول و دوم ایرانی در خارج از کشور داریم که این امر به لحاظ کیفیت در مهاجر فرستی نخبگانی قابل توجه است.

به گفته این پژوهشگر حوزه جمعیت، کشور ما به لحاظ باروی برای افزایش جمعیت تنها پنج سال فرصت دارد و اگر متولدین دهه شصتی کشور از سنین متعارف باروری خارج شوند، با اتکا به متولدین دهه ۷۰ نمی‌توان بحران جمعیت را مدیریت کرد و از این رو می‌توان گفت تنها فرصت باقی مانده برای این امر تنها در ۵ سال طلایی اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است.

وی در بخش دیگر سخنان خود به “انقلاب خانوادگی” اشاره کرد و درباره تغییر الگو، ساختار و کارکرد نهاد خانواده در ایران، افزود: ما در ایران، در آستانه پدیده‌ای شبیه به پدیده “انقلاب خانوادگی” در غرب هستیم که ساختار و کارکرد و نهاد خانواده را دچار دگرگونی جدی کرد.

 سقط غیرقانونی سالانه ۳۷۰ هزار جنین در کشور/ فرصت ۵ ساله ایران برای افزایش جمعیت 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ده − نه =