کد خبر : 304341
تاریخ انتشار : یکشنبه ۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۵
-

تعطیلی اجرای یک نمایش در کرمانشاه

تعطیلی اجرای یک نمایش در کرمانشاه

نمایش «و چند داستان دیگر» در آستانه اجرای نخست خود در کرمانشاه تعطیل شد.

به گزارش عصرقائم، نمایش «و چند داستان دیگر» نوشته پیام لاریان قرار بود با کارگردانی زهرا طیوری از روز پنجشنبه دوم تیر ماه اجرای خود را در سالن انتظار پلاتوی کارگاه نمایش کرمانشاه آغاز کند، اما کارگردان این نمایش می‌گوید که صبح روز اجرا به گروه اجرایی گفته شده که اجرای این نمایش منتفی شده است.

طیوری درباره وضعیتی که برای اجرای نمایشش پیش آمده است ، می‌گوید: حدود هشت ماه پیش نمایشنامه «و چند داستان دیگر» را برای دریافت مجوز به شورای نظارت و ارزشیابی اداره ارشاد کرمانشاه ارایه کردم که این نمایشنامه با یکی دو اصلاحیه جزیی مجوز گرفت و بعد از آن هم بازبینی کار را سپری کردیم که باز هم با یک اصلاحیه مجوز کتبی گرفتیم همه اصلاحیه‌های متن و اجرا را اعمال کردیم.

او ادامه می‌دهد: قرار بود نمایش ما ۲ تا ۱۷ تیر ماه اجرا شود ولی صبح روز افتتاحیه به ما اعلام شد که کارمان اجازه اجرا ندارد.

این کارگردان که می‌گوید هشت ماه برای آماده‌سازی این نمایش وقت گذاشته است، اضافه می‌کند: دو سه روز پیش از افتتاحیه نمایش و با وجود مجوز رسمی شورا، رییس شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل ارشاد کرمانشاه اعلام کردند باید دوباره نمایش را بازبینی کنند. در آغاز مخالفت کردم چون نمایش ما مجوز داشت ولی گفتند این بازبینی مجدد به اصرار  مدیر کل ارشاد انجام خواهد شد و از آنجاکه نمی‌خواستم کارم دچار مشکل شود و تلاش‌های اعضای گروه هدر رود، به ناچار پذیرفتم. بویژه اینکه تبلیغات زیادی انجام داده بودیم. چند بیلبورد شهری گرفته بودیم. پوستر و بنر منتشر کرده بودیم و همه چیز برای شروع اجرا مهیا بود.

طیوری می‌افزاید: بعد از بازبینی دوباره هم، با یک اصلاحیه کار را پذیرفتند اما درست صبح روز افتتاحیه نمایش اعلام کردند که اجرای نمایش منتفی شده است. به همین دلیل به دفتر مدیر کل مراجعه کردم و متوجه شدم می‌خواهند مجوز ما را لغو کنند. در این میان مدیر کل می‌گوید ما اجرا را ندیده‌ایم و تعطیلی آن به دستور شورای نظارت بوده است و شواری نظارت هم می‌گوید به اصرار مدیر کل چنین کرده است. یعنی هیچ کس مسئولیت این مساله را بر عهده نمی‌گیرد. ضمن اینکه طبیعتا هیچ کس هم نامه مکتوبی مبنی بر تعطیلی اجرای این نمایش نمی‌دهد.

او در پاسخ به این پرسش که برای این تعطیلی چه توضیحی داده شده است، می‌گوید: به ما گفته‌اند با محتوای نمایشنامه که درباره آسیب‌شناسی خشونت‌های خانگی است، مشکل دارند. در حالیکه متن این نمایش را شهریور سال ۱۴۰۰ ارایه دادم و بعد از آن هم بازبینی کار انجام شد و مشخص بود که محتوای کار چیست و اگر با آن مشکل داشتند همان زمان نباید به ما مجوز می‌دادند نه اینکه بعد از ۸ ماه تمرین و کلی هزینه برای آماده‌سازی نمایش و تبلیغات در آستانه اجرا، جلوی کارمان را بگیرند.

طیوری یادآوری می‌کند: این نمایشنامه در جشنواره تئاتر فجر برگزیده شده است. با کارگردانی خود آقای لاریان در تهران اجرا شده و در اصفهان هم روی صحنه رفته است ولی حالا اجازه اجرا ندارد.

این کارگردان که همچنان پیگیر اجرای خویش است، خاطرنشان می‌کند: فعلا به تهران آمده‌ام و از شورای نظارت کرمانشاه شکایت کرده‌ام. البته آقای نظری، مدیر کل هنرهای نمایشی فعلا برای جشنواره تئاتر کودک همدان هستند ولی قرار است کار ما را پیگیری کنند.

تعطیلی اجرای یک نمایش در کرمانشاه
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × 1 =