کد خبر : 304353
تاریخ انتشار : یکشنبه ۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۵
-

آمادگی دفتر مقابله با موادمخدر و جرم سازمان ملل متحد برای ارائه کمک‌های کاربردی به ایران

آمادگی دفتر مقابله با موادمخدر و جرم سازمان ملل متحد برای ارائه کمک‌های کاربردی به ایران

نماینده دفتر مقابله با موادمخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) در تهران گفت: این دفتر اهمیت ویژه‌ای به نقش منطقه‌ای و جهانی جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با مواد مخدر قائل است و به عنوان آژانس پیشرو سازمان ملل متحد مایل به ارائه کمک‌های کاربردی به دولت جمهوری اسلامی ایران استو

به گزارش عصرقائم، الکساندر فدولوف در مراسم سالروز جهانی مبارزه با موادمخدر با اشاره به همکاری‌های میان دفتر مقابله با موادمخدر و جرم سازمان ملل متحد و ستاد مبارزه با مواد مخدر جمهوری اسلامی ایران گفت: دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) فعالیت‌های خود را در سال ۱۹۹۹ در جمهوری اسلامی ایران آغاز کرد و از آن زمان این دفتر چهار برنامۀ کشوری را در رابطه با مواد مخدر و جرم با همکاری ذی‌نفعان کشوری و کمک‌های بین‌المللی به انجام رسانده است.

وی افزود: برنامۀ کنونی مشارکت کشوری UNODC ذیل مبارزه با موادمخدر شامل «مدیریت مرزی و قاچاق»، «پیشگیری، درمان، بازپروری مواد مخدر و مراقبتهای اچآیوی» و «توسعۀ جایگزین و معیشت پایدار» است.

بر اساس اعلام روابط عمومی ستاد مبارزه با موادمخدر؛ فدولوف گفت: دفتر UNODC اهمیت ویژه‌ای به نقش منطقه‌ای و جهانی جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با مواد مخدر قائل است و کشفیات موادمخدر توسط نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی ایران نشانگر تلاش‌های کشوری با سازمان ملل دارای سطحی فراتر از سطح منطقه‌ای است.

وی با بیان اینکه دفتر UNODC و دیگر آژانس‌های سازمان ملل متحد متعهد به ادامۀ ارائه حمایت به مردم ایران هستند؛ گفت: در زمینۀ مبارزه با قاچاق موادمخدر، رویکرد برنامه محور برای بالابردن مهارت‌ها بوده است و بیش از ۳۰۰ نفر از پرسنل پلیس مبارزه با موادمخدر، گمرک، ادار اطلاعات مالی و پلیس فرودگاه‌ها در کارگاه‌ها به صورت حضوری یا اینترنتی شرکت کرده‌اند. این کارگاه‌ها شامل موضوعاتی از جمله ارتقاء تحلیل اطلاعات، پایش معکوس، امنیت محموله‌های هوایی، جستجو و پایش شهری، گردش‌های مالی غیرقانونی، حمل تحت کنترل گروهای جنایتکار سازمان‌یافته، روش‌های نوین برای پیداکردن پیش‌سازها و انحراف آنها و همچنین دانش مرتبط با مواد روانگردان جدید بوده‌اند.

آموزش تخصصی مربیان سگ‌های موادیاب

فدولوف افزود: علاوه بر این، UNODC از همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی شامل کمیسیون موادمخدر، جلسۀ سران آژانس‌های موادمخدر در آسیای نزدیک و خاورمیانه و میثاق پاریس حمایت کرده است و یکی از موضوعات مورد حمایت ما خرید ۳۰ قلاده سگ موادیاب و اقلام مرتبط برای مراکز خدمات سگ موادیاب و آموزش تخصصی مربیان سگ‌های موادیاب است.

وی ادامه داد: UNODC همچنین اقلامی شامل بادی‌اسکنر تهیه کرده است که در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) نصب شده و کمک شایانی به کشف مواد مخدر کرده است. همچنین یک دستگاه ایکس‌ری نصب شده در گمرک بازرگان کمک به کشف مقادیر زیادی مواد مخدر داشته است. علاوه بر این، ده‌ها قلم شامل کیت‌های جست‌وجو و دستگاه‌های موادیاب، و کیت‌های آزمایش موادمخدر تهیه و به پلیس مبارزه با موادمخدر  و گمرک جمهوری اسلامی ایران تحویل شده است.

نماینده دفتر UNODC اظهارکرد: دومین زمینۀ همکاری ما کاهش تقاضای مصرف موادمخدر است. باید اشاره کنم که زمینه‌های همکاری موضوعی شامل بالابردن ظرفیت‌های ارائه‌دهندگان خدمات، اجرای آزمایشی برنامه خانواده توانا؛ انجام برنامه پیشگیری طرح زیستی – پویا و تأسیس مرکز منطقه‌ای درمان وابستگی به مواد مخدر و تجهیز کردن مرکز آن در مرکز مطالعات اعتیاد ایران بوده است.

فدولوف سومین زمینۀ همکاری را شامل توسعۀ جایگزین و معیشت پایدار خواند و گفت: در این زمینه این دفتر ۲۰ جلسۀ اینترنتی برای ۶۰۰ نفر از کارآموزان جوان ایرانی و افغانستانی و اعضا و مدیران ۸۵ سازمان مردم‌نهاد در زمینه‌های ایجاد اشتغال و استارت آپ‌ها برگزار کرده است. همچنین همکاری نزدیک ما با ستاد مبارزه با مواد مخدر شامل برگزاری ۲۰ جلسۀ اینترنتی دیگر در رابطه با آموزش مربوط به مشاوره و آموزش مهارت‌های اساسی به نوجوانان و جوانان و زنان سرپرست خانواده بوده است. این آموزش‌ها به ۶۲۵ نفر و اعضای ۱۷۵ سمن ارائه شده است. هدف اصلی از این آموزش‌ها اشتراک بهترین تجربیات و سیاست‌های پیشگیرانه در رابطه با جایگزین‌های سوءمصرف موادمخدر و دوریگزینی از فعالیت‌های مجرمانه بوده است.

بیشتر بخوانید

امحاء بیش از ۸۱ تن موادمخدر در کشور

انتقاد وزیر کشور از عملکرد ضعیف غربی‌ها در مبارزه با مواد مخدر

افزایش چشمگیر مصرف مواد مخدر در جهان طی سال‌های اخیر

وی گفت: دفتر مقابله با موادمخدر و جرم سازمان ملل متحد به عنوان آژانس پیشرو سازمان ملل متحد در زمینۀ کنترل مواد مخدر با دیگر آژانس‌ها شامل دفتر کودکان سازمان ملل (UNICEF)، سازمان بهداشت جهانی (WHO)، و دیگر آژانس‌های سازمان ملل متحد مایل به ارائه کمک‌های کاربردی به دولت جمهوری اسلامی ایران است و کارهای موفق ما با حمایت ارائه‌کنندگان کمک‌های بین‌المللی مقدور شده است.

وی در پایان از دولت جمهوری اسلامی ایران و ستاد مبارزه با مواد مخدر جمهوری اسلامی ایران در رابطه با همکاری با دفتر UNODC قدردانی کرد.

آمادگی دفتر مقابله با موادمخدر و جرم سازمان ملل متحد برای ارائه کمک‌های کاربردی به ایران
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × چهار =