کد خبر : 304196
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۵
-

ابعاد فرهنگی و اجتماعی تکنولوژی مورد توجه جهانیان است

ابعاد فرهنگی و اجتماعی تکنولوژی مورد توجه جهانیان است

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه صنعتی شریف در سومین نشست شورای علمی دومین همایش بین‌المللی دین، فرهنگ و فناوری، گفت: ملاحظات فرهنگی و اجتماعی خاص می­‌تواند عاملی برای ارتقاء تمدن بشری باشد.

به گزارش عصرقائم، دکتر مصطفی تقوی، دبیر سومین نشست شورای علمی همایش دین، فرهنگ و فناوری در این نشست که به میزبانی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، اظهار کرد: همایش دین، فرهنگ و فناوری از زاویه دید یک تکنولوژیست به اندازه زاویه دید یک فعال فرهنگی و اجتماعی اهمیت دارد.

دکتر تقوی با بیان اینکه اگر بخواهیم مصنوعات تکنیکی کارکرد مطلوب را ایفا کنند باید ابعاد فرهنگی و اجتماعی تکنولوژی را در نظربگیریم، گفت: امروزه در دنیا بیش از پیش این موضوع مورد توجه قرار گرفته است. در جهان امروز، توسعه تکنولوژی در بسیاری از موارد به معنای توسعه سیستم‌های اجتماعی تکنیکی است، در واقع توسعه تکنولوژی در بسیاری از موارد با درهم تنیدگی عوامل فنی، عامل سخت افزاری، عوامل انسانی و اجتماعی سامان یافته است.

دبیر نشست شورای علمی همایش ادامه داد: تکنولوژی یکی از مقومات مهم و اساسی تمدن است و توسعه سیستم‌­های اجتماعی-تکنیکی با ملاحظات فرهنگی و اجتماعی خاص می­‌تواند منجر به ارتقای تمدن بشری شود. همایش دین، فرهنگ و فناوری همایشی بزرگ و چند بعدی است؛ این همایش از جهت گستره موضوعی به حوزه خاصی از فناوری و مسائل مرتبط با آن محدود نمی‌شود. به همین دلیل، مراکز علمی مرتبط با حوزه‌های مختلف فناوری می‌توانند در این همایش مشارکت داشته باشند. از شرکت­ کنندگان می‌خواهم در اجرای هرچه بهتر این همایش مشارکت جدی داشته باشند.

وی تصریح کرد: دومین همایش بین‌المللی دین، فرهنگ و فناوری تنها با هدف جمع‌آوری مقالات برگزار نمی‌شود و به دنبال ایجاد گفتمانی در جامعه است که نسبت میان تکنولوژی و عوامل اجتماعی را درک می­‌کند.

دکتر تقوی ادامه داد: اگر به دنبال توسعه تکنولوژی هستیم، باید ملاحظات فرهنگی و نگاه‌های اجتماعی را نسبت به این موضوع لحاظ کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه صنعتی شریف، در ارتباط با سابقه این دانشگاه در همایش بین‌المللی دین، فرهنگ و فناوری، گفت: همایش مذکور برای اولین بار در دانشگاه صنعتی شریف با کمک اندیشکده مهاجر برگزار شد. با توجه به اینکه دانشگاه شریف یکی از حلقه­‌های کلیدی توسعه تکنولوژی در کشور است و با توجه به اینکه دانشگاه صنعتی شریف در رشته‌­هایی همچون فلسفه و اخلاق علم و تکنولوژی، مطالعات علم و تکنولوژی و نیز سیاست علم و تکنولوژی پیشرو است، طبیعی است که از همایش‌هایی از این جنس استقبال کند.

این همایش دو هدف را دنبال می‌کند

دکتر خادم‌حسینی، عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و دبیر دومین همایش بین‌المللی دین، فرهنگ و فناوری در این نشست با بیان اینکه نگاه اصلی موضوع دین، فرهنگ و فناوری یک نگاه بین‌رشته‌ای است و به تازگی در سطح جهانی مطرح شده، اظهار کرد: فناوری در خلا شکل نمی‌گیرد و به بسترهای فرهنگی و اجتماعی نیاز دارد. اگر این رویکرد را داشته باشیم و بتوانیم به پیشران‌های اجتماعی آن دست پیدا کنیم، وارد عرصه‌های جدید علوم و تکنولوژی‌­ها می‌شویم.

دکتر خادم‌حسینی گفت: امیدواریم این جلسه بتواند گام تکمیلی خود را برای افق‌های بلندتر دنبال کند. پیش از رویداد اصلی، ده‌ها همایش محلی، تخصصی و نشست‌های علمی برگزار می‌کنیم تا هر دستگاهی متناسب با ظرفیت‌های تخصصی خود بتواند مشارکت لازم و مطلوبی با همایش داشته باشد. طرح پرسش‌­هایی در زمینه مسائل اجتماعی توسعه تکنولوژی از سوی دستگاه‌ها، دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها که سه گروه مخاطبان ما در این نشست‌ها هستند، بسیار ارزشمند است. هدف از برگزاری این همایش، بحث تولید دانش به صورت مقاله و برگزاری نشست‌های تخصصی در قالب بحث‌های گفتمانی است.

محورهای همایش بررسی چالش‌ها بود

دکتر مهدی نصیری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و جانشین دبیر همایش درباره محورهای همایش گفت: مبانی معرفت شناختی، فلسفی و نظری فناوری‌های سایبری و فضای مجازی، مناسبات دین و فناوری ویژه فناوری‌های سایبری و فضای مجازی، مبانی فرهنگی، اجتماعی ویژه فناوری‌های سایبری و فضای مجازی، چالش‌های کارآفرینی، اقتصاد، ارزش و فناوری‌های سایبری و فضای مجازی، پیوست‌نگاری فرهنگی ویژه فناوری‌های سایبری و فضای مجازی، فناوری و مسائل فرهنگی خانواده و زنان، چالش‌های فرهنگی اجتماعی حوزه فناوری و مسائل حکمرانی، سیاستگذاری و آینده‌پژوهی فناوری در ایران محورهای دومین همایش بین‌المللی دین، فرهنگ و فناوری بر مبنای تقسیم‌بندی متعارف علوم مرتبط بودند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف، دوره اول همایش دین، فرهنگ و فناوری با مشارکت حدود ۳۰ دانشگاه، مرکز آموزشی و پژوهشی و سازمان در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ برگزار شد که با استقبال خوبی از محققان ۱۷ کشور اروپایی و عربی مواجه شد. ثمره استقبال از اولین همایش بین‌المللی دین، فرهنگ و فناوری، ارسال ۱۵۰ مقاله به زبان‌های فارسی، انگلیسی و عربی به دبیرخانه همایش و ارائه آنها در دو شهر تهران و قم بود که ماحصل مقالات در قالب ۵ جلد کتاب به چاپ رسید. دومین دوره این رخداد بین‌المللی با ابعادی وسیع‌تر در آذرماه سال جاری برگزار می‌شود.

ابعاد فرهنگی و اجتماعی تکنولوژی مورد توجه جهانیان است
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 + دوازده =