کد خبر : 304134
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۵
-

یک نهاد آمریکایی از سازمان‌های سیاسی ترکیه‌ای حمایت مالی می‌کند

یک نهاد آمریکایی از سازمان‌های سیاسی ترکیه‌ای حمایت مالی می‌کند

گزارش و بررسی که شبکه الجزیره انجام داده است،‌ حکایت از حمایت مالی یک نهاد آمریکایی از سازمان‌های سیاسی در ترکیه دارد.

به گزارش عصرقائم، بررسی‌هایی که شبکه الجزیره درخصوص اسناد مالی یک هیات وابسته به دولت آمریکا انجام داده، نشان می‌دهد که آن سازمان حمایت مالی سیاسی غیرعلنی به سازمان‌های داخلی و آمریکایی‌ فعال در داخل ترکیه ارائه داده بود که از جمله آنها حمایت مالی در سال‌های ۲۰۲۰ و سال ۲۰۲۱ برای تشکیل شبکه‌ای از عناصر “تغییر” در آن کشور بوده است. این هیات آمریکایی در گذشته به حمایت‌های مالی سیاسی علنی نشده و ایجاد ناامنی‌های اجتماعی در چند کشور متهم شده بود.

بررسی دو سند از سازمان “اوقاف ملی دموکراسی” (National Endowment for Democracy) با اسم اختصاری (NED)- یکی از سازمان های حمایت مالی سیاسی خارجی آمریکا که مقرش در واشنگتن می باشد- نشان داد که این سازمان حمایت های مالی به ارزش دو میلیون و ششصد هزار دلار در سال ۲۰۲۱ از فعالان سیاسی ترکیه‌ای در قالب حمایت مالی از فعالیت های سیاسی و اجتماعی در داخل ترکیه ارائه داده است.

ارزش حمایت‌های مالی به یک سازمان حدود ۴۰ هزار تا ۷۲۰ هزار دلار بوده و آن حمایت‌های مالی به ۹ سازمان که در ترکیه در امور سیاسی فعالیت می‌کنند، داده شده است. این در حالی است که دولت ترکیه سعی داشته است مانع از این دست حمایت‌های مالی خارجی سیاسی غیرعلنی شود.

این بررسی‌ها همچنین نشان داد که حمایت‌های مالی غیرعلنی از سازمان‌های سیاسی ترکیه‌ای در سال ۲۰۲۰ بیشتر از ۲.۵ میلیون دلار بوده است.

این سند اسامی این سازمان‌های ترکیه‌ای را علنی نکرد که به نظر می‌رسد در راستای مصون نگه داشتن آنها از احتمال تعقیب توسط دولت ترکیه به دلیل حمایت‌های مالی غیرقانونی بوده است.

پیشتر سازمان اوقاف ملی دموکراسی جنجالی را به دلیل ایفای نقش محوری در حمایت مالی از جنبش‌های سکولار اپوزیسیون در مصر و تونس در مقطع زمانی بهار عربی به پا کرده بود.

یکی از سندها نشان می‌دهد که تلاش‌هایی برای دخالت در سیاست‌های داخلی ترکیه از طریق حمایت‌ از احزاب سیاسی جهت تاثیرگذاری بر اقدامات قانون گذاری صورت گرفته است.

بر اساس این سند، این سازمان مبلغ ۱۴۷ هزار دلار را برای حمایت مالی از یک سازمان جهت “اصلاحات ساختاری در نهادهای اصلی و در قانونگذاری‌های ترکیه” ارائه داده است.

این هزینه‌ها به اقداماتی همچون “کمپین‌های رسانه‌ای، دفاع از رسانه‌های مستقل، حمایت از آزادی مطبوعات در ترکیه، حمایت از آزادی تجمع‌ها و آزادی شکل گیری انجمن‌ها، تقویت دموکراسی، حمایت از گفتگوهای سیاسی، مشارکت دادن جوانان در تصمیمات سیاسی” اختصاص یافته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

13 + بیست =