کد خبر : 303806
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۵
-

قوانین فعلی محیط‌زیست نیازمند بروزرسانی است

قوانین فعلی محیط‌زیست نیازمند بروزرسانی است

مدیرکل سازمان محیط زیست مازندران با بیان اینکه بسیاری از قوانین و مقرراتی که اکنون با آن سروکار داریم، قوانینی هستند که در چند دهه قبل تنظیم شده‌اند و نیاز به بازنگری و اصلاح دارند؛ گفت: دریافتی و تجهیزات محیط بانان بسیار حداقلی و ناچیز است که باید برای رفع این موضوعات، گام‌های عملی و مهمی برداریم.

به گزارش عصرقائم، عطاءالله کاویان مدیرکل سازمان محیط زیست مازندران در آیین گرامیداشت روز «محیط‌بان» در ساری با یادونام شهدای محیط‌بان، امام راحل و شهدای پانزده خردادماه، اظهار کرد: شعار هفته محیط زیست امسال بر پایه یکی محیط زیست مردم پایه که به اصل پنجاهم قانون اساسی اشاره دارد و دیگری مبحث دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی که شعار سال‌جاری نیز هست، بنا شده است.

وی افزود: لذا بر این اساس، شعار هفته محیط زیست امسال به‌نام « محیط زیست مردم پایه، هوشمند و فن‌آورانه» در نظر گرفته شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران، خاطرنشان کرد: در هفته محیط زیست امسال بیش از ۱۴۰ برنامه در سطح استان اجرا شده است که عمده این برنامه‌ها شامل آموزش و فرهنگ‌سازی، بکار‌گیری جوامع محلی، انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با آموزش و پرورش، افتتاح پروژه‌هایی با محوریت کاهش آلایندگی در بخش صنایع، نشست با انجمن‌های زیست محیطی، دیدار با ائمه جمعه، پاکسازی سواحل، برگزاری کارگاه آموزشی اطفای حریق و چندین و چند برنامه دیگر بود.

این مسئول، ادامه داد: متاسفانه در ایام اخیر شاهد آتش‌سوزی میانکاله بودبم که خوشبختانه با آمادگی کامل محیط‌بانان منطقه، همکاری و مشارکت دستگاه‌ها و بهره‌مندی از بالگرد آتش‌نشان موفق به اطفای آن شدیم.

کاویان بیان کرد: یکی از چالش‌های موجود در حفاظت از محیط زیست، بخش قوانین و مقررات است؛ بسیاری از قوانین و مقرراتی که اکنون با آن سروکار داریم، قوانینی هستند که در چند دهه قبل تنظیم شده‌اند و نیاز به بازنگری و اصلاح دارند.

وی عنوان کرد: قوانین و مقررات امروز نمی‌تواند با قوانین و مقررات ۴۰ سال پیش کارگشا باشد و لذا در حال رایزنی با نمایندگان استان برای استفاده از این ظرفیت در مجلس برای به روز رسانی قوانین محیط زیستی هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران، گفت: هر کجا بخش اقتصاد بخواهد در کنار محیط زیست قرار بگیرد، چالش از هیمن‌جا آغاز می‌شود و لذا با آغاز فعالیت اقتصادی، چالش‌های زیست محیطی آغاز می‌شود و ما معتقدیم در استان مازندران باید سند آمایش سرزمین صنایع استان می‌تواند الگو و راهنمای خوبی باشد تا پروژه‌های بخش اقتصادی با پیوست‌های زیست محیطی، فعالیت داشته باشند.

این مسئول، در پایان به مشکلات حوزه محیط بانی پرداخت و گفت: در حال حاضر نیمی از ردیف‌های محیط بانی ما خالی است و ما عرصه‌هایی داریم که بعضا تا ۱۰۰ کیلومتر تنها با یک محیط بان، محافظت و مدیریت می‌شود که البته کار بسیار دشواری است.

کاویان مطرح کرد: اگر واقعا تلاش، پشتکار و کار عاشقانه محیط بانان نباشد، قطعا کار از پیش نمی‌رود و نمی‌توان در برابر تخلفات متعدد، موفق عمل کرد.

وی با اشاره به لزوم توجه به مکشلات محیط‌بانان، تاکید کرد: دریافتی و حقوق حال محیط‌بانان بسیار بسیار پایین است و رقم احکام این محیط بانان بسیار ناچیز است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران، اذعان کرد: اگر پای عاشقی نباشد هیچکس با این حقوق، کار نمی‌کند؛ ما محیط بانانی داریم که ماهانه برای بازدید از مناطق کوهستانی، ۲٫۵ میلیون تومان کرایه پرداخت می‌کنند.

این مسئول، تصریح کرد: البته تجهیزات و امکانات موجود محیط بانان نیز کافی نیست و به این لحاظ دارای کمبودهای بسیار زیادی در استان هستیم؛ ما در موضوع اطفای حریق وقتی وارد عرصه و میدان می‌شویم لمس می‌کنیم که تا چه اندازه با کمبود امکانات مواجه هستیم.

کاویان متذکر شد: ما امیدواریم با استفاده از ظرفیت‌های موجود در استان بتوانیم بخشی از کمبودهای موجود را جبران کنیم و بتوانیم در مقوله تجهیزات و امکانات که برای محیط بانی و محافظت از محیط زیست حرف اول را می‌زند، به یک وضعیت مطلوب و رضایت بخش برسیم.

قوانین فعلی محیط‌زیست نیازمند بروزرسانی است/حقوق و تجهیزات مهم‌ترین مشکلات امروز محیط‌بانان
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × 3 =