کد خبر : 303758
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰
-

هشدار فرمانده سابق ناتو درباره بحران غذایی جهان به دلیل جنگ اوکراین

هشدار فرمانده سابق ناتو درباره بحران غذایی جهان به دلیل جنگ اوکراین

فرمانده ارشد اسبق ناتو در مصاحبه‌ای هشدار داد، جهان با تداوم جنگ روسیه-اوکراین با یک بحران غذایی جهانی رو به وخامت روبرو است و غرب باید مطابق با آن اقدام کند.

به گزارش عصرقائم، دریادار جیمز استاوریدیس، فرمانده عالی اسبق ائتلاف ناتو در گفت‌وگو با پایگاه یاهو فایننس عنوان کرد: ما در حال درگیر شدن به مسائل جدی در حوزه امنیت غذایی جهانی هستیم و این تنها یک نگرانی بشردوستانه نیست. این موضوع می‌تواند منجر به ناآرامی‌های داخلی، موج پناهجویان به ویژه در شمال آفریقا و خاورمیانه شود و اینها دلایلی بسیار پراگماتیک برای اقدام ما در راستای اجتناب از آن است. این یک عامل اساسی و بدیهی است برای آنکه جلوی دچار انسان‌ها به گرسنگی تا سر حد مرگ را بگیریم.

استاوریدیس که همچنین نویسنده کتاب جدیدی تحت عنوان “به خطر انداختن همه چیز” است افزود که باید در مقطعی در قبال آن اقدام شود.

او که یک ژنرال چهار ستاره بازنشسته نیروی دریایی آمریکاست، بیان داشت: این غلات باید از اوکراین خارج شوند. قرار نیست این کار از طریق زمینی انجام شود، مقدار زیادی از آن وجود دارد. لازم است که شما محموله‌های عمده را در جهان نقل و انتقال کنید و ۹۵ درصد تجارت جهانی از طریق دریا انجام می‌شود.

به گفته استاوریدیس، آمریکا و متحدانش باید کمک به خارج‌سازی محموله‌های مواد غذایی از بنادر اوکراین را در نظر بگیرند.

او خاطر نشان کرد: این محاصره غیرقانونی است. و ضمنا این کار در آب‌های ارضی روسیه انجام نمی‌شود. این محاصره علیه آب‌های اوکراین و آب‌های بین‌المللی انجام می‌شود. ما به عنوان آمریکایی‌ها و همه متحدانمان منافع خاصی در حفظ آزادی‌ها در دریاهای آزاد داریم. بنابراین شما می‌توانید دست به یک عملیات اسکورت دریایی برای بیرون کشیدن آن غلات با عبور از آب‌هایی کاملاً اوکراینی و بین‌المللی بزنید.

استاوریدیس خاطر نشان کرد: آیا این برای روسیه تحریک‌آمیز است؟ فکر می‌کنم باشد. از سوی دیگر، اینطور نیست که ما کشتی‌ها را به سمت آب‌های روسیه برده و محاصره‌ای که عملاً در دریاهای سرزمینی روسیه باشد، برداریم… من می‌توانم استدلال کنم که مطمئناً به نقطه‌ای نزدیک شده‌ایم که باید این غلات را خارج سازیم و این یک راه عملی برای انجام این کار است.

در مورد جزئیات این نوع عملیات بین‌المللی، استاوریدیس توضیح داد که آمریکا دقیقا در قبال برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری مربوط به آن چگونه عمل خواهد کرد.

استاوریدیس گفت: این کار اینگونه شروع می‌شود که بررسی کنیم چه تعداد مین در حال حاضر در آب هستند؟ چگونه قرار است ما از تهدید مربوط به مین‌ها خلاص شویم؟ مین روب‌ها از کجا بیایند؟

وی افزود: در مرحله بعد مشخص خواهیم کرد که چه کسی با ما در این رزمایش شرکت خواهد کرد؟ آیا از ناتو خواهیم خواست در این کار با ما مشارکت کند؟ آیا خودمان این کار را انجام خواهیم داد؟ آیا از سازمان ملل خواهیم خواست این کار را انجام دهد؟ مرحله سوم این است که چگونه موضوع را به روسیه اطلاع دهیم؟ مکانیسم‌های قانونی که قرار است در این مورد استفاده کنیم، کدامند؟ مرحله چهارم مربوط به ارتباطات استراتژیک است. اینکه چگونه می‌خواهیم این را به دنیا نشان دهیم؟

او اظهار کرد:‌ سپس به سراغ تصمیمات جزئی‌تر می‌روید… شما کلیت آن طرح را می‌سازید، سپس به کاخ سفید می‌روید و آن را گزارش می‌دهید و رئیس جمهور آمریکا تصمیم می‌گیرد که آیا این یک تصمیم قابل انجام است یا خیر. من گمان می‌کنم – نمی‌دانم – اما گمان می‌کنم که مجموعه‌ای از گفت‌وگوها در این لحظه در یک سطح دارند انجام می‌شوند.

هشدار فرمانده سابق ناتو درباره بحران غذایی جهان به دلیل جنگ اوکراین

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

8 − 2 =