کد خبر : 303229
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۹:۲۰
-

چاووش‌اوغلو: مانورهای ناتو در دریای سیاه لغو شد

چاووش‌اوغلو: مانورهای ناتو در دریای سیاه لغو شد

وزیر امور خارجه ترکیه در مصاحبه‌ای گفت که آنکارا برخی از مانورهای برنامه‌ریزی شده ناتو در دریای سیاه را بابت الزامات پیمان مونترو و در بحبوحه تنش‌ها میان روسیه و اوکراین، لغو کرده یا به تعویق انداخته است. او همچنین از آمریکا خواست تکلیف ترکیه در برنامه اف۳۵ها را مشخص کند.

به گزارش عصرقائم، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه سه‌شنبه در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی گفت: اگر ما به تحریم‌ها ملحق شده بودیم، نمی‌توانستیم نقش میانجیگری را که اکنون داریم، انجام دهیم. ما کنوانسیون مونترو را در مورد کشتی‌های جنگی اعمال کردیم، اما حریم هوایی و آن کریدور را باید باز نگه داریم. خارج از کنوانسیون، از روسیه و آمریکا درخواست‌هایی برای عبور کشتی‌ها وجود داشته است. ما طبق کنوانسیون رزمایش‌های برنامه‌ریزی شده ناتو را لغو یا به تعویق انداخته‌ایم. ما نقش مهمی داریم و به تعهدات خود عمل می‌کنیم.

چاووش‌اوغلو یادآور شد که آنکارا “از همان ابتدا گفته بود که تنها در صورتی به تحریم‌های سازمان ملل می‌پیوندد که به طور رسمی علیه روسیه اعمال شوند.” او گفت: اکنون هر کسی می‌تواند هر کسی را که بخواهد تحریم کند. این کار آنهاست. ما نقش میانجی را انتخاب کرده‌ایم و سعی می‌کنیم کارها را آسان‌تر کنیم. و این موضع در اتحادیه اروپا و در جهان مورد استقبال قرار گرفت. با این حال، سیاست ترکیه مبنی بر عدم پیوستن به تحریم‌ها علیه روسیه به این معنا نیست که امکان دور زدن تحریم‌ها از طریق آنکارا وجود دارد.

در ۲۴ فوریه، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دستور حمله به اوکراین را صادر کرد و این جنگ امروز (چهارشنبه) وارد نود و هشتمین روز خود شده است. به دنبال آن، آمریکا و اتحادیه اروپا و انگلیس و برخی از دیگر کشورها تحریم‌هایی را علیه شخصیت‌ها و نهادهای حقوقی روسیه اعمال کردند.

وزیر امور خارجه ترکیه در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت که آنکارا از واشنگتن می‌خواهد یا تصمیم خود درباره تامین جنگنده‌های اف-۳۵ را تغییر داده یا پول ترکیه را پس دهد. او گفت: کنگره باید در تصمیم خود درباره اف‌۳۵ها تجدیدنظر کند یا اینکه پولی که ما سرمایه‌گذاری کردیم، برگرداند.

سال ۲۰۱۹ ایالات متحده مشارکت ترکیه در برنامه اف۳۵ها را به خاطر خرید سامانه‌های هوایی اس۴۰۰ از روسیه توسط آنکارا به حالت تعلیق درآورد. این اقدام واشنگتن پس از مدتی به حذف کامل ترکیه از پروژه اف۳۵‌ها انجامید.

چاووش‌اوغلو: مانورهای ناتو در دریای سیاه لغو شد/آمریکا یا اف۳۵ بدهد، یا پولمان را

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × چهار =