کد خبر : 303067
تاریخ انتشار : یکشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
-

بایدن در قبال ایران پیرو مطیع سیاست‌های ترامپ است

بایدن در قبال ایران پیرو مطیع سیاست‌های ترامپ است

یک وبگاه خبری تحلیلی انگلیسی در گزارشی با انتقاد از رویکرد دولت جو بایدن در قبال حل و فصل مسئله توافق هسته‌ای، آن را دنباله‌رو سیاست‌های مخرب دونالد ترامپ در منطقه، به ویژه در قبال ایران دانست.

به گزارش عصرقائم، وبگاه خبری تحلیلی میدل ایست آی در گزارشی درباره سیاست‌های جو بایدن در منطقه، به ویژه در قبال ایران نوشت: بایدن در حال منحرف شدن از سیاست رسیدن به توافقی هسته‌ای با ایران است که مختص خود اوست و در حال متمایل شدن به سمت پروژه عادی‌‍سازی روابط سعودی‌ها با اسراییل است که بخش عمده‌ای از کار ناتمام توافق ابراهیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا محسوب می‌شود.

میدل ایست آی در ادامه می‌نویسد: پس از آن که این کار انجام شود، سیاست بایدن در خاورمیانه کاملا از سیاست ترامپ غیرقابل تشخیص خواهد شد. قطر دیگر تحت محاصره نخواهد بود اما ایران همچنان تحت تحریم‌های حداکثری باقی خواهد ماند و توجه آمریکا معطوف به روابط اسراییل با منطقه خواهد شد.

در این گزارش با اشاره به این که بایدن مطیعانه در حال پیروی از سیاست‌های ترامپ در منطقه است، نوشت: واضح‌ترین نمونه این کاری است که بایدن با پیش‌نویس توافق برای احیای توافق هسته‌ای ایران کرده است، توافقی که ترامپ چهار سال پیش به طور یک‌جانبه از آن خارج شد. محصول یازده ماه مذاکره با دو دولت ایران این شد که آمریکا در پایان ماه مارس به خاطر آن‌چه یکی از سخنگوهای وزارت امور خارجه آن «معدود» مسائل باقی‌مانده خواند، خود را از مذاکرات کنار کشید. از آن موقع، در رسانه‌ها از رابرت مالی، مذاکره‌کننده اصلی آمریکا به خاطر زیادی مصالحه جو بودن انتقاد شده است. طرح او مبنی بر حذف نام سپاه پاسداران ایران از «فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی» با مخالفت بایدن مواجه شد. حال کل توافق به نظر می‌رسد که راه به جایی نبرد. آخرین ارزیابی مالی این است که احتمال رسیدن به یک توافق «در بهترین حالت، کم» است.

در ادامه این گزارش آمده است: در طرف ایران، راجع به این که آیا مسئله حذف نام سپاه پاسداران از این فهرست موجب بر هم خوردن توافق می‌شود یا نه، ابهام وجود دارد. می‌توان گفت این اقدام شکلی به کلی نمادین دارد و لغو آن تاثیری بر تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا بر سپاه پاسداران که پابرجا خواهند ماند، نمی‌گذارد. اما این تنها مسئله موجو نیست. طرف آمریکایی هم تردیدهایی داشته است یا می‌توان گفت سیگنال‌های متناقضی درباره دو مسئله مهم در زمینه این توافق فرستاده است، یعنی مسئله راستی‌آزمایی و لغو تحریم‌ها.

این وبگاه خبری همچنین نوشت: واضح بگوییم که ایران تحت این توافق با انتقال تقریبا تمام اورانیوم غنی‌شده خود با خلوص ۶۰ درصد به خارج از کشور در ازای کیک زرد روسیه، موافقت می‌کرد. ناگهان، هیچ کسی دیگر حرفی از این موضوع نمی‌زند. کسی درباره توان ایران برای رسیدن به «گریز هسته‌ای» صحبتی نمی‌کند که گفته می‌شد ممکن است چند روزه باشد. اگر هدف اصلی ممانعت از ایران در رسیدن به ظرفیت تولید یک بمب باشد، آمریکا درحال کناره گرفتن از توافقی است که می‌توانست ایران را از دست یافتن به این ظرفیت محروم کند.

میدل ایست آی نوشت: اگر آمریکا و اسراییل به اندازه‌ای که ادعا می‌کردند، درباره چشم‌انداز ساختن بمب توسط ایران نگران و پیگیری اشاعه تسلیحات هسته‌ای در منطقه خلیج فارس بودند، پس چرا یکی از آن‌ها در حال کناره گرفتن[از توافق] است و آن یکی دیگری را بابت آن تشویق می‌کند؟

به گزارش ایسنا، مذاکرات وین که در راستای احیای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های ایران در آوریل ۲۰۲۱، مدتی پس از روی کار آمدن دولت جو بایدن در آمریکا، آغاز شد در پی برخی تحولات اخیر بین‌المللی از جمله حمله روسیه به اوکراین و کشمکش‌های تهران – واشنگتن بر سر برخی مسائل باقی‌مانده در مذاکرات، فعلا متوقف شده است.

اشاره میدل ایست آی به رویکرد آمریکا در مذاکرات وین در پی این مطرح شده است که چند روز پیش، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا گفت: ما به دنبال بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران هستیم و آن را در راستای منافع کشور می‌دانیم اما اگر ایران تلاش کند سقف شروط خود را بالا ببرد، این درخواست را می کنیم و به توافق نخواهیم رسید.

مالی همچنین گفت: واشنگتن آماده است در صورت عدم توافق، تحریم‌های بیشتر علیه ایران اعمال و این تحریم‌ها را تشدید کند.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با تاکید بر اینکه بهترین راه درباره برنامه هسته‌ای ایران، همان بازگشت به برجام است گفت که فشار حداکثری علیه ایران نتیجه نداده است.

این در حالی است که حسین امیرعبداللهیان اخیرا در بخشی از جلسه پرسش و پاسخ در حاشیه اجلاس داووس سوئیس درباره مسئله توافق هسته‌ای اظهار داشت: من فکر می‌کنم آمریکایی ها خیلی خوب می‌دانند. اگر بخواهند به برجام بارگردند رئیس بایدن خیلی خوب می‌فهمد که برای بازگشت چه کار کند. به نظرم مهمترین مسئله این است که تحریم‌های اقتصادی ایران به نحو موثری برداشته شود، فشارهای حداکثری دوره ترامپ از میان برداشته شود. ما چیز زیادی نمی‌خواهیم. در واقع تمرکز کردن به موضوعات دیگر رفتار و واکنش درستی نیست. آمریکایی‌ها خوب می‌دانند واقعیت‌ها چیست و چه کار باید بکنند.

وزیر امور خارجه تأکید کرد:‌ ما پنجره دیپلماسی را باز گذاشتیم، برای رسیدن به توافق خوب و پایدار مصمم هستیم و همواره ابتکارات طرف ایرانی کمک کرده فضای مذاکره و گفت‌وگو باز شود.

او تصریح کرد: صادقانه می‌گویم اطلاعات زیادی داریم که صهیونیست‌ها و رژیم صهیونیستی سیاست‌خارجی و منافع مردم آمریکا را به گروگان گرفته است. اکنون آقای بایدن باید تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد وقت را تلف کند و یا شجاعانه به تعهدات آمریکا ذیل برجام برگردد.

امیرعبداللهیان در پایان خاطر نشان کرد: ما در انجام تعهدات صادقانه‌ترین و جدی‌تری بودیم،‌ دقیق‌ترین اقدامات را انجام دادیم. اکنون آمریکا باید تصمیم بگیرد. فکر می‌کنم اگر لابی صهیونیستی از منافع ملی آمریکا فاصله بگیرد بایدن می‌تواند برای رسیدن به توافق خوب و پایدار اقدام کند. ما در ایران طی ۴۰ سال گذشته تحریم‌ها را پشت سر گذاشتیم. حتما گزینه‌های زیادی داریم.

بایدن در قبال ایران پیرو مطیع سیاست‌های ترامپ است
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

16 − سیزده =