کد خبر : 302389
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۹:۰۰
-

زالی: ایجاد بازدارندگی در تهدیدات دریاپایه، سرمایه‌گذاری مشترک است

زالی: ایجاد بازدارندگی در تهدیدات دریاپایه، سرمایه‌گذاری مشترک است

یک پژوهشگر مسائل توسعه دریامحور گفت: از دید مسئولان امنیتی ما تهدید زمین‌پایه نداریم اما تهدید دریاپایه به جای خود باقی است و یکی از راه‌های ایجاد بازدارندگی در این زمینه، سرمایه‌گذاری مشترک است.

به گزارش عصرقائم، نادر زالی طی سخنانی در یازدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با موضوع «آسیب‌شناسی وضعیت نظام سکونتگاهی شهری و روستایی با رویکرد آمایشی و استقرار جمعیت در سواحل و جزایر جنوب» با بیان این‌که «آب عامل تعیین کننده‌ای در روند توسعه در تاریخ بوده است»، اظهار کرد: بشر به مدد تکنولوژی امروز دیگر محدودیت دسترسی به آب تفوق پیدا کرده است. سیاست کلی برنامه ششم ما نیز این است که ایجاد کریدور چابهار و خرمشهر در آن در نظر گرفته شود.

وی افزود: باید مسائل مختلف و عوامل زیرساختی را در نظام سکونتگاهی در سواحل مورد توجه قرار داد. باید برای استقرار جمعیت مواردی مثل امنیت و زیرساخت‌های حمل و نقلی اعم از آزادراه‌ها، خطوط حمل و نقل ریلی و نظایر آن را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: آب از لحاظ تاریخی برای ما محدودیت بوده است ولی همین الان در حال نمک‌زدایی از آب شور هستیم. امروز هم ایران روی آب‌های نامتعارف تاکید می‌کند و مجموعه تدابیری که برای تامین آب است به همین موارد نامتعارف برمی‌گردد از جمله نمک‌زدایی و آب‌های ژرف.

این پژوهشگر تاکید کرد: از دید مسئولان امنیتی ما تهدید زمین‌پایه نداریم و احتمالش بسیار پایین است اما تهدید هواپایه و دریاپایه به جای خود باقی است و یکی از راه‌های ایجاد بازدارندگی در این زمینه، سرمایه‌گذاری مشترک است.

وی یادآور شد: سرمایه‌گذاری مشترک هم تامین مالی را حل می‌کند و هم در تامین امنیت موثر است و شکل‌گیری کریدور چابهار و خرمشهر در همین زمینه می‌تواند انجام شود. کریدورهای جنوبی ما رفع نیازهای وارداتی و صادراتی کشور است و یکی از راه‌های رونق آن‌ها ذی‌نفع‌کردن کشورهای سرمایه‌گذار در این زمینه است.

زالی: ایجاد بازدارندگی در تهدیدات دریاپایه، سرمایه‌گذاری مشترک است

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پانزده − 2 =