کد خبر : 302418
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵
-

“استارلاینر” برای پرواز به ایستگاه فضایی روی سکو رفت

“استارلاینر” برای پرواز به ایستگاه فضایی روی سکو رفت

کپسول “استارلاینر”(Starliner) ساخته شرکت “بوئینگ” بامداد فردا در ماموریتی موسوم به “OFT-2” دومین پرواز آزمایشی بدون سرنشین خود را به ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام خواهد داد.

به گزارش عصرقائم، به نقل از اسپیس، فضاپیمای “استارلاینر” شرکت “بوئینگ” ساعاتی پیش با موفقیت سوار بر موشک “اطلس V” به روی سکوی پرتاب خود در مجتمع پرتاب فضایی ۴۱ ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا رفت تا زمینه برای یک پرواز آزمایشی مهم برای ناسا فراهم شود.

این پرتاب برای روز پنجشنبه ۱۹ مه ساعت ۱۸:۵۴ به وقت محلی(بامداد جمعه ساعت ۰۳:۲۴ به وقت ایران) برنامه‌ریزی شده است.

“بوئینگ” به لطف قراردادی به ارزش تقریبی ۵ میلیارد دلار، در حال توسعه فضاپیمای “استارلاینر” است که تحت برنامه خدمه تجاری ناسا منعقد شده است.

“استارلاینر” در حال پرتاب در ماموریتی بدون سرنشین است تا نشان دهد که این فضاپیما آماده‌ی آغاز انتقال فضانوردان ناسا به ایستگاه فضایی و بازگرداندن آنها به زمین است. این ماموریت، حیاتی است؛ چرا که “بوئینگ” تاکنون دو بار سعی کرده آن را انجام دهد، اما ناموفق بوده است.

“بوئینگ” در ماه دسامبر ۲۰۱۹ اولین پرواز آزمایشی “استارلاینر” را به نام “OFT-1” انجام داد، اما به دلیل مشکلات نرم افزاری که مانع از رسیدن کپسول به مدار مناسب شد، نتوانست به ایستگاه فضایی بین‌المللی برسد. این شرکت در ماه ژوئیه ۲۰۲۱ آماده بود تا دوباره تلاش کند، اما دریچه‌ها و سوپاپ‌ها روی ماژول سرویس فضاپیما دچار گرفتگی شده بود که مانع از پرتاب شد.

“بوئینگ” به همین دلیل، ماژول خدمات “استارلاینر” را تعویض کرده و مطمئن است که راه حلی برای مشکل سوپاپ‌ها که تلاش پرتاب سال گذشته را متوقف کرد، اندیشیده است. ناسا نیز ظاهراً این بار به “بوئینگ” مطمئن است.

“بوئینگ” یکی از دو شرکتی است که قراردادهای چند میلیارد دلاری برای پرواز فضانوردان ناسا به ایستگاه فضایی بین‌المللی با آن منعقد شده است. شرکت دیگر، “اسپیس‌ایکس” است که از ماه مه ۲۰۲۰ ماموریت‌های سرنشین‌دار را برای ناسا به ایستگاه فضایی می‌رساند.

برخلاف مشکلات جاری، “بوئینگ” تلاش جدید خود را در آزمایش پرواز مداری “OFT-2” انجام خواهد داد. بوئینگ برای این تلاش، یک راه حل موقت برای مشکل سوپاپ‌ها انتخاب کرده و یک درزگیر روی دریچه‌ها قرار داده است.

اگر همه چیز خوب پیش برود، فضاپیمای “استارلاینر” در ماموریت “OFT-2” بامداد جمعه از زمین بلند می‌شود و روز بعد برای اقامت تقریباً ۵ روزه به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌رسد.

انتظار می‌رود فضانوردان حاضر در ایستگاه فضایی یک روز پس از رسیدن “استارلاینر” به این ایستگاه، دریچه‌های این کپسول را باز کنند.

در پایان ماموریت، “استارلاینر” مانند نسخه پیشین خود در ماموریت “OFT-1” در فرودی برنامه‌ریزی شده در محدوده موشکی “وایت سندز”(White Sands) در نیومکزیکو به زمین بازخواهد گشت. “استارلاینر” از چتر نجات، کیسه هوا و موشک‌های نیروی معکوس استفاده می‌کند تا فرودی آرام و ایمن را تجربه کند.

مسئولان هواشناسی نیروی فضایی ایالات متحده احتمال آب و هوای مطلوب را برای پرتاب “استارلاینر” در بامداد جمعه ۷۰ درصد پیش‌بینی کرده‌اند. همچنین این پرتاب به صورت زنده برای علاقه‌مندان پخش می‌شود.

اگر “OFT-2” طبق برنامه پیش برود، “بوئینگ” یک آزمایش پرواز سرنشین‌دار را هدف قرار می‌دهد، اگرچه این امر ممکن است با طراحی مجدد سوپاپ‌ها به تعویق بیفتد، زیرا شرکت احتمالاً باید پس از طراحی مجدد سوپاپ‌ها، “استارلاینر” را آزمایش کند.

“بوئینگ” راه زیادی برای رسیدن به رقیب خود “اسپیس‌ایکس” دارد، چرا که ناسا سال گذشته فضانوردانی را که قرار بود با “استارلاینر” به ایستگاه فضایی بروند، با کپسول “دراگون” شرکت “اسپیس‌ایکس” راهی کرد. “اسپیس‌ایکس” در حال حاضر ۷ پرواز فضایی انسانی را انجام داده است که ۴ مورد از آنها برای ناسا و ۲ مورد از آنها پرتاب‌های خصوصی بوده‌اند.

"استارلاینر" برای پرواز به ایستگاه فضایی روی سکو رفت

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 + 16 =