کد خبر : 301790
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۰
-

واردات ۲۰۰ هزار تن روغن خام به کشور

واردات ۲۰۰ هزار تن روغن خام به کشور

معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی از واردات ۲۰۰ هزار تن روغن خام به کشور برای تامین نیاز کشور خبر داد و اعلام کرد: تا آخر این هفته بازار روغن به تعادل می رسد.

به گزارش عصرقائم، عباس عسکرزاده گفت: حدود همین مقدار روغن خام هم به کارخانه های روغن داده شده تا تولید را انجام دهند.

وی افزود: یکشنبه و دوشنبه این هفته نیز برای رفع نیاز مصرف کنندگان بیش از ۶ هزار تن روغن توزیع شد.

عسکرزاده افزود: تنظیم بازار روغن و گندم و آرد در شرایط کنونی تورم جهانی و مساله مربوط به خشکسالی و جنگ روسیه و اوکراین، نیاز به عزم ملی، انضباط اجتماعی و مراقبت دارد تا خانه ها به انبار این محصولات تبدیل نشود.

وی با بیان این که بر اساس سیاست جدید دولت سیزدهم، یارانه ها دیگر به ابتدای خط رسیده و به بازرگانان و دلالان داده نمی شود، اظهار داشت: برای جلوگیری از قاچاق محصولات استراتژیک مانند گندم و آرد، یارانه به خود مردم پرداخت می شود.

عسکرزاد تاکید کرد که با پرداخت یارانه مستقیم به مردم، قدرت خرید آنان افزایش پیدا می کند.

وی در همین حال گفت: با اجرای سیاست اصلاح قیمت و تغییر در نظام توزیع یارانه ها توسط دولت، تولیدکنندگان آرد و روغن نیز باید بهره وری خود را افزایش دهند و محصولاتی با کمیت و کیفیت بیشتر تولید کنند.

معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی درباره کمبود مقطعی روغن در کشور اذعان داشت: بخشی از کمبود روغن به روند توزیع این محصول از کارخانه های روغن به سیستم های توزیع به مصرف کنندگان برمی گردد که دچار اختلال و انحراف شد.

وی افزود: چرخ صنعت بر شانه تولیدکنندگان است و ما انتظار داشتیم در شرایط اصلاح قیمت ها و کمبود جهانی، کارخانه های روغن در تولید و توزیع این محصول با دولت و مردم همراهی می کردند و روغن را نگه نمی داشتند در حالی که آنان حبس مالی کردند تا زیان ندهند.

عسکرزاده در همین حال قاچاق را از دیگر دلایل کمبود روغن در بازار عنوان کرد و گفت: در این شرایط، قاچاق محصولاتی مانند روغن و آرد ۱۰ تا ۲۰ برابر سال قبل شد به طوری که ما داشتیم امنیت غذایی کشورهای همسایه را تامین می کردیم.

وی درباره آزادسازی قیمت گندم و آرد توضیح داد: میزان مصرف سالانه کشور ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم است که نزدیک به ۸ میلیون تن آن از محل تولید داخل و مابقی از طریق واردات تامین می شود.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در گذشته، نیاز گندم کشورمان از روسیه و اوکراین تامین می شد، اما اکنون با درگیری این دو کشور، مجبوریم گندم مورد نیاز را از کشورهای آرژانتین، برزیل و آلمان وارد کنیم.

وی گفت: در حالی که گندم مورد نیاز با این مشقت برای تبدیل به آرد وارد کشور و کارخانه های آردسازی می شود، بخشی از آن به کشورهای همسایه قاچاق می شود و یا به صورت قانونی و در قالب محصول جانبی مانند ماکارونی از کشور خارج می شود.

وی با بیان این که سال گذشته ۱۳ تا ۱۴ میلیارد دلار مصرف گندم، جو، روغن و نهاده های دامی داشتیم، بیان داشت: با استمرار خشکسالی بدون در نظر گرفتن تورم جهانی و جنگ روسیه و اوکراین، پیش بینی بر این بود که امسال ۲۰ میلیارد دلار از این محصولات وارد کشور شود.

عسکرزاده در همین حال از آزادسازی قیمت گندم و روغن و سیاست اصلاح قیمت ها از سوی دولت سیزدهم دفاع کرد و اقدام وزیر جهاد کشاورزی را در این زمینه، جهادی خواند.

وی با اشاره به تشکیل قرارگاه امنیت غذایی در وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: در قالب این قرارگاه که از تمام نهادهای دولتی و بخش خصوصی و تشکل ها حضور دارند، درباره تصمیم دولت مبنی بر اصلاح قیمت ها صحبت کردیم.

عسکرزاده گفت: سیاست دولت سیزدهم از زمانی که سکان کشور را بر عهده گرفته است، خروج از اقتصاد قاچاق پایه و هدفمندسازی یارانه ها است، زیرا انصاف نیست منابع ارزی که با مشقت زیاد با فروش محصولاتی مانند نفت و کالاهای کشاورزی به دست می آید تا صرف تامین واردات محصولاتی اساسی مانند روغن، گندم و نهاده های دامی مورد نیاز کشور شود، رها و یک عده سودجو بهره آن را ببرند.

وی در همین حال اظهار داشت: در ابتدای امسال ما توانستیم ۳ میلیارد تومان برای تامین کالاهای اساسی کشور تامین کنیم.

واردات ۲۰۰ هزار تن روغن خام به کشور/ بازار به تعادل می رسد
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × 5 =