کد خبر : 301807
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۰
-

هشدار مقام ارشد حقوق بشری سازمان ملل نسبت به تهدید خبرنگاران در “فضاهای امن” خود

هشدار مقام ارشد حقوق بشری سازمان ملل نسبت به تهدید خبرنگاران در “فضاهای امن” خود

مقام ارشد حقوق بشری سازمان ملل گفت، خبرنگاران حتی در به اصطلاح “فضاهای امن” خود نیز با تهدیدات جدی مواجه هستند و امنیت آنها در این فضاها نیز به طور فزاینده‌ای با استفاده از ابزارهای تجسسی مانند جاسوس افزارهای پگاسوس و کاندیرو در خطر است.

به گزارش عصرقائم، به نقل از خبرگزاری آناتولی، میچل باچله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، در مراسم ویژه روز جهانی آزادی مطبوعات که توسط شهرداری ژنو برگزار شد، سخنرانی کرد.

ماریا رسا از فیلیپین و دیمیتری موراتوف از روسیه که به طور مشترک برنده جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۲۱ برای کار خود شدند، در این نشست حضور داشتند؛ آنها تبدیل به اولین روزنامه نگارانی که از سال ۱۹۳۵ تا کنون این جایزه را دریافت می کنند شدند.

باچله گفت: افزایش استفاده از ابزارهای تجسسی – مانند جاسوس افزار پگاسوس یا کاندیرو – عمیقاً در دستگاه‌ها و زندگی مردم نفوذ می کند. او آنها را “توهین به حق حریم خصوصی و مانعی برای آزادی بیان” توصیف کرد.

او گفته به کسانی که “به جز کار کردن در میان آزار و اذیت، ارعاب و تجسس فزاینده و ریسکها علیه جان و معیشتشان انتخاب چندانی ندارند” ادای احترام می‌کند.

وی افزود: “آنها این کار را به خاطر همه ما انجام می‌دهند تا ما به اطلاعات رایگان، دقیق و مستقل دسترسی داشته باشیم. تا بتوانیم در جوامع عادلانه و صلح آمیز زندگی کنیم.”

باچله گفت که خبرنگاران به رغم نقش حیاتی آنها در جامعه، چه در مناطق درگیری و چه در کشورهایی با فضای مدنی محدود یا با سطوح بالای جرایم سازمان یافته، تحت تهدید جدی فعالیت می کنند.

کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل خاطر نشان کرد: و حتی در فضاهای به اصطلاح امن و دموکراتیک، امنیت آنها به طور فزاینده‌ای در خطر است.

او عمده این سخنرانی خود را به موضوع “تهدید بسیار واقعی که جاسوسی برای کار خبرنگاران ایجاد می کند” اختصاص داد.

وی افزود: “استفاده از نرم افزارهای جاسوسی منجر به دستگیری، ارعاب و حتی قتل خبرنگاران شده است. این مساله منابع آنها را به خطر انداخته است. خانواده‌های آنها را در معرض خطر قرار داده است.”

باچله گفت: طبق گزارش‌ها، نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس در حداقل ۴۵ کشور، اغلب به صورت کاملا محرمانه و خارج از هر چارچوب قانونی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. او توضیح داد که شیوه های جدیدی و سریعا در حال تحول تجسس در حالی خطراتی را ایجاد می کند که یادآور می سازد جامعه اساسی قانونی برای پاسخ دادن دارد.

این مقام ارشد حقوق بشری سازمان ملل بیان داشت: چارچوبهای بین المللی حقوق بشر، به ویژه میثاق بین المللی حقوق سیاسی و مدنی، چنین اساسی را فراهم می‌کند.

هشدار مقام ارشد حقوق بشری سازمان ملل نسبت به تهدید خبرنگاران در "فضاهای امن" خود

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × دو =