کد خبر : 301695
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۵
-

فضانوردان “کرو-۳” در انتظار بازگشت به زمین

فضانوردان “کرو-۳” در انتظار بازگشت به زمین

ماموریت “کرو-۳”(Crew-3) که قرار است توسط شرکت “اسپیس‌ایکس” با کپسول “دراگون” انجام شود و چهار فضانورد را از ایستگاه فضایی بین‌المللی به زمین بازگرداند، با تاخیر مواجه شده و صبح روز جمعه به وقت محلی به زمین بازخواهد گشت.

به گزارش عصرقائم، به نقل از اسپیس، اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، ماموریت “کرو-۳” صبح روز جمعه به  وقت محلی به زمین بازخواهد گشت.

کپسول “دراگون” قرار بود عصر امروز چهارشنبه (۴ مه) ایستگاه فضایی بین‌المللی را ترک کند و روز بعد به زمین برسد، اما مقامات ناسا امروز اعلام کردند که همه چیز کمی به تعویق انداخته شده است.

“کتی لودرز”، رئیس پروازهای فضایی انسانی ناسا امروز گفت: تیم‌هایی از ناسا و اسپیس‌ایکس اکنون ساعت ۱:۰۵ بامداد پنجشنبه ۵ مه(۰۹:۳۵ صبح به وقت ایران) را برای جدا شدن “کرو-۳” از ایستگاه فضایی هدف قرار داده‌اند و فرود در سواحل فلوریدا برای حدود ساعت ۱۲:۳۷ بامداد جمعه ۶ مه(۲۱:۰۷ به وقت ایران) برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: این زمان جدید برای جدایی از ایستگاه فضایی امکان مرحله‌بندی کوتاه‌تر و زمان بیشتر برای بررسی آخرین اطلاعات پیش‌بینی را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: آب و هوا به دقت زیر نظر گرفته می‌شود تا تایید شود که سایت‌های اصلی و جایگزین منتخب برای بازگشت و فرود، شرایط خوبی داشته باشند و ما حدود ۲۴ ساعت قبل از جدایی کپسول از ایستگاه فضایی، بازنگری آب و هوا را بار دیگر انجام خواهیم داد تا مشخص کنیم که آیا ادامه دهیم یا خیر. اطلاعات بیشتر به زودی اعلام می‌شود.

ماموریت “کرو-۳” در تاریخ ۱۱ نوامبر با یک موشک “فالکون ۹” به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شد و در همان روز به آن رسید و “راجا چاری”، “کایلا بارون” و “توماس مارشبرن” فضانوردان ناسا و “ماتیاس ماورر” فضانورد آژانس فضایی اروپا(ESA) را به این آزمایشگاه مداری تحویل داد.

“توماس مارشبرن” مأموریت فعلی اقامت در ایستگاه فضایی موسوم به “اکسپدیشن ۶۷” را فرماندهی می‌کند و قرار است به زودی این وظیفه را به “اولگ آرتمیف” فضانورد روس بسپارد. این اتفاق به صورت رسمی در مراسم تغییر فرماندهی در روز چهارشنبه ۴ مه ساعت ۱۴:۳۵ به وقت منطقه زمانی شرقی(۲۳:۰۵ به وقت ایران) ‌انجام می‌شود که ناسا نیز به طور زنده آن را پوشش می‌دهد.

در حال حاضر دو ماموریت “اسپیس‌ایکس” در ایستگاه فضایی بین المللی برقرار است. ماموریت “کرو-۴” در تاریخ ۲۷ آوریل وارد ایستگاه فضایی شد و فضانوردان حاضر در این ماموریت به نام‌های “کیل لیندگرن”، “رابرت هاینز” و “جسیکا واتکینز” از ناسا و “سامانتا کریستوفورتی” از آژانس فضایی اروپا نیز مانند همکاران خود در ماموریت “کرو-۳” حدود ۶ ماه در ایستگاه فضایی اقامت خواهند داشت.

خدمه “کرو-۴” شامل فرمانده پرواز “کیل لیندگرن” (Kjell Lindgren)، ۴۹ ساله، خلبان ماموریت “رابرت هاینز”(Robert Hines) ۴۷ ساله و متخصص مأموریت “جسیکا واتکینز”(Jessica Watkins) ۳۳ ساله همراه با فضانورد ایتالیایی “سامانتا کریستوفورتی”(Samantha Cristoforetti) ۴۵ ساله از آژانس فضایی اروپا(ESA) هستند.

ایستگاه فضایی بین‌المللی اخیراً مرکز فعالیت کپسول “دراگون”(Dragon) بوده است. ماموریت خصوصی “Ax-1” که “اسپیس‌ایکس” برای شرکت “اکسیوم اسپیس”(Axiom Space) انجام داد، چهار فضانورد خصوصی را در تاریخ ۹ آوریل برای اقامت ۱۵ روزه به آزمایشگاه مداری برد و بازگرداند که طولانی شدن این ماموریت موجب به تعویق افتادن برنامه‌های ناسا و اسپیس‌ایکس برای بردن فضانوردان “کرو-۴” به ایستگاه فضایی و بازگرداندن فضانوردان “کرو-۳” به زمین شد.

ایستگاه فضایی بین‌المللی، بزرگترین جسم مصنوعی در فضا که به اندازه یک زمین فوتبال آمریکایی است، از نوامبر سال ۲۰۰۰ به طور مداوم میزبان فضانوردان بوده و توسط کنسرسیوم بین‌المللی متشکل از پنج آژانس فضایی از ۱۵ کشور به رهبری ایالات متحده آمریکا و روسیه اداره می‌شود.

این ایستگاه فضایی به طور معمول میزبان دست‌کم ۷ نفر است و هر ۹۰ دقیقه یک بار دور زمین می‌چرخد.

محیط ریزگرانشی این ایستگاه فضایی، آزمایشگاه منحصر به فردی را در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد تا آزمایش‌های گوناگونی را از مکانیک سیالات و احتراق گرفته تا رشد و پیری سلول به انجام برسانند.

فضانوردان "کرو-۳" در انتظار بازگشت به زمین
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هجده − پنج =