کد خبر : 301709
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۵
-

صندوق توسعه در استان‌ها ایجاد شود

صندوق توسعه در استان‌ها ایجاد شود

وزیر کشور گفت: پیشنهاد می‌کنیم صندوق توسعه استانی ایجاد و از تصویب طرح‌های ملی و در اختیار گذاشتن آن به استان جلوگیری شود تا با توجه به خواسته استانی طرح‌ها تعریف شود.

به گزارش عصرقائم، احمد وحیدی در همایش چشم انداز توسعه مازندران با رویکرد رشد هشت درصدی اقتصادی که با حضور فرمانداران، مدیران استانی و فعالان اقتصادی در سالن همایش‌های فرودگاه شهدای نوشهر برگزار شد با بیان اینکه مازندران را مازندرانی‌ها باید بسازند، گفت: برنامه ریزی برخی مسائل، چون اقتضای استانی دارد باید در استان انجام گیرد و حکمرانی استان محور باید در دستور کار قرار گیرد.

وحیدی افزود: پیشنهاد می‌کنیم صندوق توسعه استانی ایجاد و از تصویب طرح‌های ملی و در اختیار گذاشتن آن به استان جلوگیری شود تا با توجه به خواسته استانی طرح‌ها تعریف شود.

وی افزود: توسعه سامانه‌ای هوشمند برای تحلیل و بررسی شرایط استان یکی از برنامه‌های اصلی و پیشنهاد دولت است تا چیزی مورد غفلت قرار نگیرد و اختصاص منابع به صورت متوازن انجام شود.

وزیر کشور با بیان اینکه مازندران از جمله فرصت‌های مناسب برای سرمایه گذاری محسوب می‌شود، افزود: نبود بنگاه‌های بزرگ اقتصادی حتی کشور را در استفاده از فرصت‌های تجاری منطقه بی بهره کرده است که مازندران هم از این موضوع رنج می‌برد.

وحیدی ادامه داد: تامین زیرساخت‌ها برای توسعه بخش کشاورزی از جمله گل و گیاه که راهی تازه، اما پر رونق است، باید برنامه اول استان باشد و باید از تولید کنندگانی که با کمترین منابع به تولید می‌پردازند، هم از نظر تسهیلاتی و هم از نظر آسان سازی صادرات حمایت کرد.

وی گفت: همه مشکلات مطرح شده قطعا در هیات وزیران پیگیری خواهد شد، اما آنچه که اهمیت دارد تلاش تولیدکنندگان و مدیران استانی است.

وزیر کشور گفت: مدیریت جنگل با طرح تنفس یکی از ضعیف ترین طرح های دولتی بود که هم دست کشور را از منابع چوبی کوتاه کرد هم بهداشت جنگل را با برداشت نکردن چوب های به زمین افتاده از بین برد.

استاندار مازندران نیز در این همایش با بیان اینکه مازندران قطب تولید ۱۴ محصول کشاورزی کشور است و ایران امنیت غذایی خود را تا حدی مدیون این استان است، گفت: برای رسیدن به صادرات چشمگیر به کشور‌های همسایه توسعه زیرساخت‌های تجاری استان نیاز است که با بودجه محدود استانی نمی‌توان به آن رسید.

سید محمود حسینی پور افزود: مازندران طولی‌ترین استان کشور است که نیاز به خط ریلی برای وصل کردن غرب و شرق است و این موضوع به توسعه گردشگری و تجاری استان منجر خواهد شد.

وی با بیان اینکه فعال کردن اقتصاد روستا مهم‌ترین برنامه اقتصادی ما در سال جاری است، گفت: با وجود ساسیت‌های نادرست در چند سال گذشته شاهد مهاجرت از روستا به شهر بودیم که ظرفیت‌های مهم و استعداد جوامع روستایی کمک می‌کند برنامه‌های اقتصادی جدید اجرایی شود.

استاندار مازندران افزود: نبود پایانه صادراتی با کیفیت یکی از مشکلات اصلی در غرب استان است که در حال حاضر مشکلات صادراتی مربوط به کیوی ناشی از همین مساله است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع،معادن و کشاورزی مازندران نیز گفت: گردشگری مازندران مهم است، ۳میلیون و ۴۰۰هزار جمعیت داریم و در پایان هفته ۷میلیون نفر می شود در واقع ما یک استان خدماتی برای ۳.۵میلیون جمعیت کشور هستیم. تدبیری شود با کمبود برق و گاز در حوزه تولید مواجه نشویم.

عبدالله مهاجر دارابی با اشاره به شعار سال مبنی بر تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین، ‌اظهار کرد‌: نوسازی ککارگاه های تولیدی باید مورد نوجه می بود که مغفول مانده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع،معادن و کشاورزی مازندران افزود: در مشکلات گاز سال گذشته اتفاقاتی رخد داد که امسال مجددا مشکلات این حوزه افزون شده است.

وی به ضرورت معافیت ارز نیمایی گمرکی اشاره و بیان کرد: در آینده نزدیک با تورم بالایی مواجه خواهیم شد.

مهاجر دارابی با بیان اینکه وقتی تولید کننده باید مواد اولیه را گران بخرد قطعا تولید سال جدید با قیمت های جدید تورم را خواهیم داشت، افزود: دولت برای جلوگیری از ایجاد این تورم فکر کند.

وی با بیان اینکه ظرفیت صادرات استان زیاد است، گفت: برخی از موضوعات سیاسی اجازه نمی دهد از این ظرفیت به درستی استفاده شود.

مهاجر دارابی با بیان این که کیوی و مرکبات ما ظرفیت صادرات دارد اما سیاسی کاری جلوی این مهم را می گیرد، افزود: برخی در پی تسویه حساب های سیاسی جلوی صادرات محصولات کشاورزی استان را می گیرند.

وی با بیان اینکه اگر به درستی و به موقع مشکلات را حلاجی نکنیم تبعات آن به ضرر مردم می شود، گفت: گردشگری استان مهم است جمعیت استان ۳میلیون و ۴۰۰هزار جمعیت داریم و در چهار روز پایانی هفته می شود ۷میلیون جمعیت می رسد اما تدبیری برای این حوزه نمی شود درواقع ما یک استان خدماتی برای ۳.۵میلیون جمعیت کشور هستیم. باید تدبیری شود ما برق و گاز کم نیاوریم و تولید با چالش مواجه نشویم.

مهاجر دارابی خاطرنشان شد: اگر بر مبنای عدالت با استان مازندران برخورد شود ما نباید با مشکل مواجه شویم.

تامین سرمایه برای واحد‌های تولیدی، تامین برق و گاز واحد‌های تولیدی، رفع مشکلات صادرات محصولات کشاورزی و صنعتی، نبود حمایت کافی از صنایع گردشگری استان، کمبود سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی و فقدان راهکار‌های دقیق خصوصی سازی از جمله مواردی بود که مدیران و فعالان بخش خصوصی در این جلسه مطرح کردند.

صندوق توسعه در استان‌ها ایجاد شود/لزوم تنوع بخشی مبادی صادراتی و وارداتی

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

20 − دو =