کد خبر : 301632
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۹:۴۰
-

توافق ارمنستان و ترکیه برای پیشبرد روند عادی سازی روابط بدون پیش شرط

توافق ارمنستان و ترکیه برای پیشبرد روند عادی سازی روابط بدون پیش شرط

وزارت امور خارجه ارمنستان در بیانیه‌ای اعلام کرد، نمایندگان ویژه ارمنستان و ترکیه در نشست وین توافق کردند تا به روند عادی سازی روابط دو جانبه بدون هیچگونه پیش‌شرطی ادامه دهند.

به گزارش عصرقائم، به نقل از خبرگزاری تاس، در این بیانیه آمده است: این نمایندگان ویژه بر هدف دستیابی به عادی سازی کامل روابط میان این دو کشور تاکید کردند. آنها یک تبادل نظر صریح و سازنده داشتند. همچنین اقدامات احتمالی که ممکن است همسو با هدف دستیابی به پیشرفت ملموس اتخاذ شوند، مورد گفتگو قرار گرفتند و آن‌ها قصد خود برای ادامه این روند بدون هیچ گونه پیش شرطی را تایید کردند.

ارمنستان و ترکیه مرز مشترک دارند اما از روابط دیپلماتیک برخوردار نیستند. وزرای امور خارجه این دو کشور در سال ۲۰۰۹ میلادی پروتکل‌هایی را درباره ایجاد روابط دیپلماتیک و اصول روابط امضا کردند اما این سندها هرگز تصویب نشدند.

ارمنستان اول مارس سال ۲۰۱۸ میلادی این پروتکل‌ها را ملغا کرد. ارمنستان و ترکیه در سال ۲۰۰۱ میلادی نمایندگان ویژه‌ای برای حل مسائل موجود میان این دو کشور منصوب کردند. سردار قیلیچ، سفیر سابق ترکیه در آمریکا به عنوان نماینده آنکارا و روبن روبینیان، معاون رئیس پارلمان ارمنستان به عنوان نماینده ایروان منصوب شدند.

این نمایندگان ویژه ۱۴ ژانویه سال جاری میلادی نخستین نشست خود را در مسکو و ۲۴ فوریه سال جاری میلادی دومین نشست را در وین برگزار کردند. ایروان اظهارات مثبتی درباره پیشرفت در این مذاکرات مطرح کرده واظهار داشته که باز کردن مرز با ترکیه یکی از اولویت‌های ارمنستان است.

توافق ارمنستان و ترکیه برای پیشبرد روند عادی سازی روابط بدون پیش شرط
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

14 − 4 =