کد خبر : 301577
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰
-

“راکت‌لب” موشک خود را از دل آسمان بازیابی کرد

“راکت‌لب” موشک خود را از دل آسمان بازیابی کرد

شرکت “راکت‌لب” دست به کاری زد که هرگز پیش از این دیده نشده بود و مرحله اول یک موشک را در دل هوا بازیابی کرد.

به گزارش عصرقائم، به نقل از اسپیس، شرکت راکت‌لب (Rocket Lab) روز دوم مه با استفاده از  موشک دو مرحله‌ای خود موسوم به الکترون (Electron)، ۳۴ ماهواره را به مدار زمین فرستاد. این موشک در ساعت ۱۸:۴۹ به وقت منطقه زمانی شرقی، از پایگاه فضایی “راکت‌لب” در نیوزلند از زمین برخاست. اما چیزی که بی‌سابقه بود، بازگشت مرحله اول آن به سمت زمین بود.

پس از قرار دادن ماهواره‌ها در مسیر مورد نظر، اولین مرحله از موشک “الکترون” با چتر نجات به سمت زمین حرکت کرد. حدود ۱۵ دقیقه پس از بلند شدن، هنگامی که پیشران موشک به سمت اقیانوس آرام بازمی‌گشت، یک بالگرد سفارشی با نام “Sikorsky S-92”  به آن نزدیک شد و با یک قلاب بندهای چتر نجات را گرفت. این بالگرد در ادامه این پیشران را به یک کشتی بازیابی منتقل کرد تا آن را برای بازرسی و تجزیه و تحلیل به خشکی بازگرداند.

نمایندگان این شرکت گفته‌اند که این اقدام بخشی از تلاش‌های “راکت‌لب” برای استفاده مجدد از بخش اول موشک “الکترون” است؛ دستاوردی که هزینه‌ها را کاهش و توالی پرتاب‌ها را افزایش می‌دهد.

"راکت‌لب" موشک خود را از دل آسمان بازیابی کرد

طرفداران پرتاب‌های فضایی به لطف شرکت اسپیس‌ایکس که معمولاً اولین مرحله از موشک فالکون ۹ خود را به صورت عمودی بر روی سکو فرود می‌آورد، با موشک‌های چندبار مصرف آشنا هستند.

اما موشک الکترون ۵۹ فوتی (۱۸ متری) برای انجام این کار بسیار کوچک است. نمایندگان شرکت “راکت‌لب” گفته‌اند که پیشران‌های مرحله اول این موشک نمی‌توانند سوخت کافی برای بازگشت به زمین و فرود را حمل کنند. بنابراین این شرکت تصمیم به انجام کار متفاوت و جدیدی گرفته است و آن بازیابی موشک بوسیله بالگرد در هوا است.

این ماموریت که بیست و ششمین ماموریت کلی برای شرکت راکت‌لب و موشک الکترون بود، چندین بار به تعویق افتاد؛ زیرا راکت‌لب منتظر بود تا آب و هوا در منطقه بازیابی موشک که حدود ۱۷۰ مایل (۲۷۵ کیلومتر) از ساحل نیوزلند فاصله داشت، صاف و مناسب شود. این شرکت ماموریت خود را «There And Back Again» نامیده است.

۳۴ ماهواره‌ای که  در این ماموریت به مدار رفتند، متعلق به مشتریان مختلفی از جمله  Alba Orbital، Astrix Astronautics، Aurora Propulsion Technologies، E-Space، Spaceflight Inc و Unseenlabs بود.

نمایندگان “راکت‌لب” عصر روز گذشته از طریق توییتر اعلام کردند که همه‌ی ماهواره‌ها طبق برنامه در مداری حدود ۳۲۳ مایلی (۵۲۰ کیلومتری) زمین مستقر شده‌اند. تعداد کل ماهواره‌های ارسال شده توسط موشک الکترون تا به امروز به ۱۴۶ عدد رسیده است.

شرکت “راکت‌لب” در حال ساخت پرتابگری بزرگ‌تر به نام نوترون است که به گونه‌ای طراحی می‌شود که تا حدی قابل استفاده مجدد باشد. انتظار می‌رود نوترون برای اولین بار در سال ۲۰۲۴ پرتاب شود.

"راکت‌لب" موشک خود را از دل آسمان بازیابی کرد

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هفت + نوزده =