کد خبر : 301174
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰
-

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی: دولت قبل بنزین را به قیمت هر لیتر ۵۰۰ تومان صادر کرد!

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی: دولت قبل بنزین را به قیمت هر لیتر ۵۰۰ تومان صادر کرد!

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد: در دولت قبل ایجاد هرگونه ظرفیت ذخیره‌‌سازی ممنوع شد و نتیجه این شد که در دوران کرونا، بنزین به لیتری ۵۰۰ تومان صادر شد و کمترین مزیت نصیب کشور شد.

به گزارش عصرقائم، جلیل سالاری در مراسم امضای تفاهم‌نامه تامین مالی طرح احداث انبارگاه شهید نادر مهدوی اظهار داشت: ظرفیت مخازن فرآورده‌های نفتی باید از ۱۲ به ۱۶ میلیارد لیتر برسد، اما در دولت قبل ایجاد هر گونه ظرفیت ذخیره‌‌سازی ممنوع شد. از سال ۹۲ تاکنون یک مخزن فرآورده‌های نفتی ساخته نشده است.

وی گفت: نتیجه آن این شد که در ایام کرونا بنزین با لیتری ۵۰۰ تومان، یعنی یک سوم عرضه داخلی صادر می‌شد و علی‌رغم حجم بالای صادرات منابع پایینی به کشور سرازیر شد. در نتیجه علی‌رغم اینکه چهار میلیارد دلار صادرات داشتیم، صورت‌های مالی چهار شرکت ما زیان‌ده هستند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش در حاشیه این نشست توضیح داد: یکی از دلایل ارزان‌فروشی در حوزه فرآورده‌های نفتی این بود که ظرفیت ذخیره‌‌سازی در دولت قبل افزایش نیافت. در نتیجه در شرایط خاص کرونا، برخی محموله‌‌های بنزین پایین‌تر از قیمت نفتا فروخته شد.

سالاری افزود: بنده صورت‌های مالی پالایشگاه‌ها را در سال‌های قبل مطالعه کردم و قیمت نفتای صادراتی بیشتر از قیمت بنزین بود. امیدوارم دستگاه‌های نظارتی به این موضوع ورود کنند.

وی ادامه داد: در سال جدید با وجود اینکه به دلیل پایان کرونا افزایش مصرف داشتیم و مصرف داخلی ما به ۹۷ میلیون لیتر رسیده بود اما پنج محموله نفت گاز و نفت سفید را هم صادر کردیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی خاطرنشان کرد: برای تامین مالی طرح‌های پالایش و پخش از مدل‌های مختلفی مانند ظرفیت ماده ۱۲، روش BOT، سوآپ و تهاتر استفاده می‌کنیم.
سالاری خبر داد: با برنامه‌ریزی انجام شده قصد داریم ماهانه یک تفاهم‌نامه امضا کنیم که تامین منابع مالی آن هیچ ارتباطی با منابع دولتی ندارد.

قیمت گازوئیل در ایران یک‌شصتم بازارهای همسایه
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در ادامه به موضوع قاچاق سوخت پرداخت و عنوان کرد: در حوزه نفت‌گاز یک سهمیه‌بندی در کل کشور وجود دارد و ما نیز بر طبق آن گازوئیل را عرضه می‌کنیم. طبق قانون این سهمیه بر اساس پیمایش تخصیص داده می‌شود. قیمت گازوئیل در ایران یک شصتم بازارهای همسایه است و عرضه گازوئیل بدون حساب باعث افزایش قاچاق می‌شود.

وی گفت: برای تامین گازوئیل مصرف‌کنندگانِ عمده، سامانه سدف تشکیل شده است. اما در برخی موارد خاص که مصرف‌کنندگان به گازوئیل برای تولید محصولات کشاورزی نیاز دارند، سهمیه را افزایش دادیم تا چالش ایجاد شده را حل کنیم.

وی اظهار داشت: اما باید در این حوزه بسیار با حساسیت پیش رفت، زیرا در بسیاری از شهرک‌های صنعتی، نفت‌گاز بعد از تغییراتی مثل تغییر رنگ با عنوان مشتقات نفتی قاچاق می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش سالاری یادآور شد: طرح ادغام شرکت ملی پالایش و پخش و شرکت ملی پتروشیمی بدون پشتوانه کارشناسی است و باید مطالعات بیشتری صورت بگیرد و در شرایطی که الان ماموریت دو شرکت کاملا متفاوت است، امکان ادغام آنها نیست.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی: دولت قبل بنزین را به قیمت هر لیتر ۵۰۰ تومان صادر کرد!

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو × 5 =