کد خبر : 301157
تاریخ انتشار : سه شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۰
-

از شاخص‌های دولت مردمی حرکت بر اساس اصول پایدار است

از شاخص‌های دولت مردمی حرکت بر اساس اصول پایدار است

همزمان با گرامیداشت هفته زمین پاک، ظهر امروز مدول دوم تصفیه خانه شهرک صنعتی نصیرآباد شهرستان رباط کریم با حضور علی سلاجقه معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست و جمعی از مسئولان ملی و استانی افتتاح شد و به بهره برداری رسید.

به گزارش عصرقائم، “علی سلاجقه” در آیین افتتاحیه مدول دوم سیستم تصفیه فاضلاب شهرک صنعتی نصیر آباد رباط کریم با بیان اینکه تغییرات اقلیمی باعث شده توزیع و مقدار یکی از اصلی ترین شاخص های اقلیم یعنی بارش و نزولات آسمانی به لحاظ مکانی و زمانی دچار تغییر شود و این خود موجب شده که به لحاظ شرایط اقلیمی کشور ما جزو کشورهای کم بارش محسوب شود، اظهار داشت: هر چند اگر در کشور میانگین ها را در نظر بگیریم، از کمتر از ۱۰ میلی متر در لوت و بیشتر از ۲۰۰۰ میلی متر در انزلی باز هم آب به اندازه کافی وجود دارد ولیکن پراکنش و توزیع آن بر اساس سایر نعمت هایی که خدا داده و جایگزین آب کرده متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه با قرارگیری در این چرخه یکی از بحث های مهم، موضوع استفاده از آب در بخش صنعت است، افزود: استفاده از آب در بخش صنعت بر اساس نوع صنعت و میزان مصرف آن کاملا متفاوت است و صنایع آب بر بخصوص صنایع غذایی باید در فرایند تولید، مدیریت، رعایت الگوی مصرف و بازچرخانی آب را در اولویت برنامه های خود قرار دهند.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر این واقعیت که امروز در بحث منابع آب و خاک کشور، بعنوان مجرم هستیم و با نگاه به آمار و اطلاعات موجود در مرز خطر قرار گرفته ایم، گفت: با نگاه به ظرفیتهای آبی محدود کشور تنها با مدیریت اصولی و منطقی می توانیم از این آستانه عبور کنیم و در این زمینه با توجه به آمار ارائه شده بازچرخانی حدود ۱۷۷ هزار متر مکعب در شبانه روز در مجموع صنایع کشور خوشبختانه موضوع مهم و قابل توجهی است که البته این مقدار آب هم باید به نحو مطلوب مدیریت شود.

سلاجقه با بیان اینکه با طرح مسئله جدیدی در دنیا مانند رد پای آب و آب مجازی،کلید واژه هایی بوجود آمدکه یک بار معنایی، اقتصادی و اجتماعی پیدا کرده است، تصریح کرد: بعد از بحث کلید واژه آب های مجازی، ردپای آب مطرح شد یعنی در فرایند تولیدی، برای محصول نهایی چقدر آب مصرف و هزینه شده تا این محصول بدست آمده و قیمت تمام شده محصول نهایی را در کشوری مثل کشور ما بایستی بر مبنای میزان حجم آب مصرف شده برای آن کالا محاسبه کنیم.

وی گفت: اگر کشور می خواهد پایدار باشد باید قیمت تمام شده کالاها بر مبنای میزان حجم آب مصرفی برای تولید آن باشد.

سلاجقه در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح اینکه صنعت و محیط زیست دو بال یک کشور هستند و از هیچ کدام از این دو نمی توانیم بگذریم، گفت: با عنایت به فرمان سال مقام معظم رهبری در بحث مجموعه های دانش بنیان، امیدواریم صنایع به این سمت و سو حرکت کنند چرا که مسئله صنعت و محیط زیست همه ابعاد حیات ما را تحت شعاع قرار می دهد.

وی افزود: محیط زیست هیچ وقت مخالف صنعت نیست و ما باید روز به روز با پیشرفت دانش بشر از ظرفیت های جدید استفاده کنیم و در این زمینه دانش بنیان کردن یکی از اصول اساسی کار است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با بیان اینکه دولت به دور از شعارهای شیک و مردم پسند،کارهای زیربنایی خود را بر مبنای اعتقاداتی که دارد انجام می دهد، تصریح کرد: دولت انقلابی و مردمی یکی از شاخص هایش این است که باید بر اساس اصول پایدار حرکت کند و یکی از مبانی اصول پایدار، بحثی هست که ما در موضوع توسعه داریم و باید بتوانیم شاخص های محیط زیستی را ارتقا دهیم.

وی عدم اجرای پروژه ها بدون اخذ مجوزهای زیست محیطی و ارزیابی های لازم را از جمله موضوعات مطرح شده مهم در دولت دانست و افزود: ما در بحث صنایع آن هم در استان تهران اشباع شدیم و بطور واقعی با تبعات مختلف آن مواجه هستیم.

معاون رییس جمهور گفت: بارگذاری صنعت در استان تهران با توجه به آنچه دیده ایم و تجربه کرده ایم، اصلا شایسته نیست و موضوع شعاع ۱۲۰ کیلومتر، آن هم در غرب تهران به سمت کرج و قزوین و در مسیر باد غالب معنی و مفهومی ندارد و اساسا این اشباع صنعت و نوع استقرار و آلودگی های آن، استان های تهران و البرز را به شدت تحت الشعاع و تحت تاثیر قرار داده است.

سلاجقه با تأکید بر اینکه نباید به دنبال احداث و بارگذاری جدید باشیم و باید دنبال توسعه مبتنی بر شرایط منطقه باشیم، بیان داشت: چهل و هشت لکه صنعتی اطراف شهر تهران وجود دارد که نیازمند ساماندهی است چرا که خیلی از این واحدها غیر مجاز ایجاد شده اند و تخلفاتی در این زمینه انجام شده و اساسا کسی که متخلف است و کسی که غیر مجاز کاری را انجام می دهد، در از بین بردن محیط زیست هم، از هیچ چیز ابایی ندارد و ضرورت امر این است که این گونه واحدها و لکه های صنعتی ساماندهی شود و در یک کلام باید گفت بارگذاری های جدید و نامتعارف خیانت در حق نسل آینده است.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر به موضوع مجموعه ها و صنایع دانش بنیان یادآور شد: ما در بحث شرکت های دانش بنیان و استقرار آن ها در امتداد شعاع و نیز شرکت های صنایع غذایی در بحث توسعه ای مشکلی نداریم ولی صنایع آلاینده را در همین جا اعلام می کنم در استان تهران مجوز نخواهیم داد و اجازه بارگذاری جدید را نمی دهیم.

امید احمدی فرماندار شهرستان رباط کریم نیز در این مراسم به فرامین و تاکیدات رهبر معظم انقلاب در خودکفایی و تولیدات داخلی اشاره کرد و اظهار داشت: احداث تصفیه خانه در شهرک‌های صنعتی رباط کریم برای حفظ محیط زیست و بهره‌مندی از پساب آن بسیار حائز اهمیت است.

وی به تسهیل‌گری برای حضور صنایع پاک در شهرک های صنعتی شهرستان رباط کریم تاکید کرد و افزود: توسعه همگام با محیط زیست یکی از مهمترین مطالبات واحدهای تولیدی و صنعتی در شهرک های صنعتی این شهرستان است.

فرماندار رباط کریم به حضور قشرهای مختلف مردم در شهرک های صنعتی این شهرستان اشاره و خاطرنشان کرد: دانشجویان می‌توانند در حوزه‌های مختلف صنعتی و تولیدی شهرک های صنعتی شهرستان حضور داشته و تحقیق و پژوهش را انجام دهند.

احمدی در بخشی دیگر از سخنان خود افزود: استفاده از انرژی پاک در صنایع می تواند منجر به کاهش مصرف سایر انرژی ها در کشور شود و اگر برنامه‌ای برای خرید ارزان پنل‌های خورشیدی در نظر گرفته شود صنایع استقبال خوبی خواهند داشت.

وی یادآور شد: رفع انتشار بوی نامطبوع در اطراف شهرستان رباط کریم یکی از مطالبات مهم مردم است و امیدواریم رییس سازمان حفاظت محیط زیست برای حل این مشکل پیگیری عاجلی داشته باشد.

همچنین سعید صادقی مدیرعامل شهرکهای صنعتی استان تهران نیز در این برنامه با بیان اینکه این شهرک صنعتی متراکم ترین شهرک صنعتی کشور است، اظهار داشت: ۱۱ هزار نفر در صنایع مختلف شهرک صنعتی نصیرآباد مشغول به کار هستند.

وی تصریح کرد: ظرفیت تصفیه فاضلاب در شهرک صنعتی نصیرآباد به ۳ هزار مترمکعب در طول شبانه روز خواهد رسید که مشکلات زیست محیطی را در این حوزه رفع می کند.

مدیرعامل شهرکهای صنعتی استان تهران افزود: تصفیه خانه فاضلاب سه شهرک صنعتی پرند ، قرچک و چرم شهر در حال ساخت است که به زودی وارد مدار می شود.

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، این گزارش می افزاید: در این مراسم مدول ۲ تصفیه خانه شهرک صنعتی نصیرآباد شهرستان رباط کریم با ظرفیت شبانه روز یک هزار و پانصد متر مکعب به بهره برداری رسید.

از شاخص‌های دولت مردمی حرکت بر اساس اصول پایدار است
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هفت + 1 =