کد خبر : 300939
تاریخ انتشار : دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
-

لزوم مدیریت ۹۸۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان انرژی

لزوم مدیریت ۹۸۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان انرژی

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به عدم اثربخشی بلندمدت نظام تعرفه‌گذاری پلکانی گفت: رویکرد اصلاح قیمتی مشترکان پرمصرف بدون فشار به مردم عادی با تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها اقدامی مناسب، در زمانی مناسب بود که تا حدی از بحرانی شدن کمبود گاز پیشگیری کرد.

به گزارش عصرقائم، هادی بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگویی؛ درباره آخرین وضعیت انرژی در کشور اظهار داشت: در حال حاضر سرمایه‌گذاری در صنعت برق به میزان قابل‌توجهی کاهش‌یافته است به‌طوری‌که در دولت‌های گذشته بین ۶۰ تا ۷۰ درصد سرمایه‌گذاری در بخش نیروگاهی انجام شده است و متأسفانه این میزان سرمایه‌گذاری برای احداث نیروگاه برق در دولت روحانی به ۲۰ درصد تنزل پیدا کرده است و امروز باید توان کاهش ظرفیت برق تولیدی کشور را با خاموشی مکرر پس بدهیم. در زمینه تولید گاز نیز متأسفانه دولت قبل به‌خوبی عمل نکرد و نتیجه آن کسری شدید گاز در زمستان ۱۴۰۰ بود.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس با انتقاد از عدم اثربخشی بلندمدت نظام تعرفه‌گذاری پلکانی برای مدیریت مصرف انرژی عنوان کرد: مردم کشور ما با مشکلات اقتصادی عدیده‌ای روبرو هستند و با وجودی که برق ما نسبت به دنیا مفت و ارزان ارائه می‌شود اما توان پرداخت هزینه افزایش تعرفه برق را ندارند ولی متأسفانه استخراج‌کنندگان غیرمجاز رمزارزها از این فرصت ارزانی برق سوءاستفاده می‌کنند و باوجود اینکه برق بسیاری مصرف می‌کنند و جزو مشترکان پرمصرف هستند، اما هزینه برق زیادی پرداخت نمی‌کنند و دیگر مشترکان تاوان سودآوری آنها را با خاموشی می‌دهند.

بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: بر اساس آخرین بررسی‌ها مشخص شده است که دولت سالانه بیش از ۹۸۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان پرداخت می‌کند اما نحوه توزیع این یارانه‌ها به‌گونه‌ای است که سبب افزایش شکاف طبقاتی شده است و افراد ثروتمند بیش از دیگر مردم عادی از یارانه پنهان استفاده می‌کنند. این در حالی است که هدف از پرداخت یارانه پنهان از سوی دولت ارتقای سطح زندگی دهک‌های پایین درآمدی بود و همین اتفاق نظام یارانه‌ای کشور را دچار مشکل کرده است.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره کمبود گاز در زمستان نیز خاطرنشان کرد: متأسفانه در کشور روحیه‌ای شکل‌گرفته است که همه مقصر اصلی را در هر زمینه‌ای را متوجه مسئولان می‌کنند، درحالی‌که کمبود گاز ناشی از مصرف بالای مشترکان آن است به‌طوری‌که پیک‌بار مصرف گاز در ماه‌های سرد سال در بخش خانگی به ۷۴۰ میلیون مترمکعب نیز رسیده است که رقم خیلی زیادی است.

وی افزود: به طور میانگین بین ۹۰۰ میلیون تا یک میلیارد مترمکعب گاز در کشور استحصال می‌شود که از این میزان توسط پالایشگاه‌ها ۷۵۰ میلیون مترمکعب وارد چرخه مصرف می‌شود که بیشترین مصرف در بخش خانگی که بدون مدیریت این انرژی گران را هدر می‌دهند.

بیگی نژاد اظهار داشت: در حال حاضر گاز به قیمتی خیلی ارزان در اختیار مشترکان قرار می‌گیرد در حالی همین گاز تولید شده ایران در دنیابین ۲۲ تا ۲۸ سنت بر مترمکعب قیمت دارد؛ بنابراین درصورتی‌که دولت مدیریت مصرف گاز را در بخش خانگی به میزان قابل‌توجهی کنترل کند، می‌تواند از این فرصت صادراتی برای ایجاد منابع پایدار درآمدی بهره ببرد.

وی بهترین راهکاری برای جلوگیری از بحرانی شدن کمبود گاز در زمستان را اصلاح تعرفه‌های پرمصرف عنوان کرد و گفت: بر اساس همه پیش‌بینی‌ها در زمستان امسال با کمبود گاز مواجه بودیم، اما با تغییر دولت و اقدامات وزارت نفت زمستان بدون قطعی گاز و خاموشی سپری شد. یکی از اقداماتی که در دستور کار قرار گرفت؛ رویکرد اصلاح قیمتی مشترکان پرمصرف بدون فشار به مردم عادی را با تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها بود که اقدامی مناسب و در زمان مناسب بود که تا حدی از بحرانی شدن کمبود گاز پیشگیری کرد.

یکی از چالش‌های کشور در حوزه انرژی، استفاده غیرمفید و غیرمولد از حامل‌های انرژی به دلیل قیمت ارزان آن بوده است که نتیجه آن ناترازی شدید گاز در بخش خانگی بوده است که زمستان ۱۴۰۰ را به زمستانی بسیار سخت برای مردم تبدیل کرده بود؛ بااین‌وجود اقدامات فوری دولت سیزدهم در این زمینه موجب شد که کشور بدون قطعی گاز و خاموشی زمستان ۱۴۰۰ را سپری کند.

لزوم مدیریت ۹۸۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان انرژی

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهار × 3 =