کد خبر : 300849
تاریخ انتشار : یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
-

کاهش هزینه‌های تحقیق در اولویت قرار گیرد

کاهش هزینه‌های تحقیق در اولویت قرار گیرد

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با بیان اینکه اگر تهدیدات حوزه سلامت را حل کنیم، هزینه سلامت نیز به طرز قابل توجهی کاهش می‌یابد، افزود: همان‌گونه که هزینه درمان در کشور بالاست، هزینه تحقیقات هم بالاست که باید برای آن راهکارهایی پیدا کنیم.

به گزارش عصرقائم، دکتر یونس پناهی در گردهمایی معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی عضو کلان منطقه ۱۰ آمایشی با موضوع بررسی فعالیت‌ها و بروندادهای دانشگاه ها در حوزه تحقیقات و فناوری، با بیان اینکه اگر تهدیدات حوزه سلامت را حل کنیم، هزینه سلامت نیز به طرز قابل توجهی کاهش می‌یابد، افزود: همان‌گونه که هزینه درمان در کشور بالاست، هزینه تحقیقات هم بالاست که باید برای آن راهکارهایی پیدا کنیم.

وی با اشاره به توسعه مرکز تحقیقات بالینی، گفت: اگر مرکز تحقیقات بالینی را توسعه دهیم، درخواست‌ها برای ایجاد مرکز تحقیقاتی با رشته‌های تخصصی کاهش پیدا می‌کند و این راهکار می‌تواند یکی از روش‌های کاهش هزینه‌های تحقیقات و چابک‌سازی باشد.

دکتر پناهی با تاکید بر اینکه فرآورده‌های خونی در اختیار سازمان انتقال خون، در حوزه تحقیقات به درستی استفاده شود، گفت: انتظار داریم مدیریت خون بیمار در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد، ضمن این‌که رابطه معنی‌داری باید میان سازمان انتقال خون ایران و دانشگاه‌های علوم پزشکی در جهت امور تحقیقاتی برقرار شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، خطاب به دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، گفت: تعدادی از افراد کشور به دلیل گذراندن هشت سال دفاع مقدس، تصادفات جاده‌ای و عوامل دیگر دچار معلولیت هستند. باید متناسب با نیازهای جامعه معلولان در حوزه توانبخشی برنامه داشته باشیم و انتظار می‌رود دانشگاه توانبخشی در این حوزه پیشرو دانشگاه‌های دیگر باشد. همین‌طور توجه ویژه به مساله سلامت اجتماعی از اعتیاد تا اختلالات روانی نیز از نکات مهم و ضروری هر جامعه‌ای است و از جمله مسئولیت‌های دانشگاه توانبخشی به‌شمار می‌رود.

وی افزود: زیرساخت‌های انستیتو پاستور نیز باید به نحوی فراهم شود تا در اختیار پژوهشگران دانشگاه‌های مستقر در تهران نیز قرار گیرد. زیرا انیستیتو پاستور تحت نظر وزارت بهداشت است و وظیفه ذاتی وزارت‌خانه نیز حمایت و تسهیل‌گری است. امکانات انیستیتو هم در زمینه ارائه تجهیزات نیز می‌تواند یکی از حمایت‌های مهم ما به دانشگاه‌ها باشد.

علل رشد منفی جمعیت در کشور را بررسی کنید

وی با اشاره به اینکه ارتقای کمی جمعیت از شعارهای اصلی کشور است و در همین راستا هم در وزارت بهداشت قرارگاه جمعیت راه‌اندازی شده است، گفت: این یک معضل جدی جامعه است و تمامی دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها باید در این حوزه کمک کنند. در جهاد دانشگاهی پژوهشکده‌ای مرتبط با این حوزه فعال است، انتظار می‌رود علل رشد منفی جمعیت در کشور را بررسی کنید. دلایل اجتماعی، اقتصادی و ناباروری زوجین از جمله مسائل اصلی است که در پژوهشکده‌ها باید به آن پرداخته شود و توصیه جدی داریم که بر مسئله کاهش هزینه‌های درمان ناباروری تمرکز شود.

راه‌های پیشگیرانه از ابطال مقالات بررسی شود

بیرودیان، دبیر کمیته ملی اخلاق در پژوهش‌های زیست پزشکی، با اشاره به اینکه دریافت مجوز کد اخلاق از کمیته اخلاق تسریع و تسهیل خواهد شد، گفت: از کمیته‌های اخلاق در دانشگاه‌های علوم پزشکی انتظار فعالیت بیشتری وجود دارد. همینطور باید راه‌های پیشگیرانه از ابطال مقالات بررسی شود. از سوی دیگر مردم باید به تولیدات بومی حوزه سلامت اعتماد کنند و این یکی از وظایف کمیته ملی اخلاق در پژوهش‌های زیست پزشکی است.

وی افزود: بحث حساسیت اجتماعی از موضوعات اخلاق است. باید دید طرح‌ها و پروپوزال‌ها چه مشکلاتی را از جامعه حل می‌کند، آیا به محصول منجر می‌شود؟! یکی از نکات مهمی است که باید به آن توجه شود.

کلان مناطق آمایشی بر مبنای ماموریت تقسیم‌بندی شود

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، محمدرضا منظم، رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت، نیز پس از استماع گزارش معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه‌های عضو کلان منطقه ۱۰ آمایشی، افزود: امسال به عنوان “تولید، دانش بنیان و اشتغال‌آفرین” نام‌گذاری شده است، باید برنامه‌هایی داشته باشیم که رنگ و بوی تحول و تغییرات اساسی داشته باشد. انتظار داریم دانشگاه‌ها و معاونین پژوهشی به این مسئله توجه کنند.

وی پیشنهاد کرد: کلان منطقه‌های آمایشی را از تقسیم بندی جغرافیایی خارج کنیم و بر مبنای ماموریت‌ها مجدد تعریف شوند. دانشگاه‌های مستقر در تهران به دلیل سابقه و فعالیت‌هایشان هر یک می‌توانند سرگروه تعدادی از دانشگاه‌ها باشند تا در مسیر تحقق یک یا چند ماموریت کلان در کشور با یکدیگر هم‌افزایی کنند و کشور از نتایج آن بهره‌مند شود و شاهد تحولات اساسی در عرصه سلامت کشور باشیم.

کاهش هزینه‌های تحقیق در اولویت قرار گیرد/بررسی راه‌های پیشگیرانه از ابطال مقالات
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نه − 5 =