کد خبر : 300620
تاریخ انتشار : جمعه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۰
-

نقشه‌برداری ۳بعدی از سطح ماه تنها با راه‌ رفتن!

نقشه‌برداری ۳بعدی از سطح ماه تنها با راه‌ رفتن!

نسل بعدی کوله پشتی‌های ماه ناسا به فضانوردان این امکان را می‌دهد که با راه رفتن روی سطح این قمر، نقشه‌ای سه‌بعدی از سطح آن انجام دهند.

به گزارش عصرقائم، به نقل از دیلی‌میل، “کوله پشتی ناوبری و نقشه برداری سینماتیک”(Kinematic Navigation and Cartography Knapsack) به اختصار KNaCK یک اسکنر لیدار متحرک است که به عنوان کوله پشتی پوشیده می‌شود و از نور و لیزر برای اندازه‌گیری دامنه استفاده می‌کند.

لیدار، یکی از فناوری‌های سنجش از راه دور است که با تاباندن لیزر به هدف و تجزیه و تحلیل نور بازتاب‌شده، فاصله را اندازه می‌گیرد. لیدار مشابه رادار است که بعضی اوقات نیز رادار لیزری نامیده می‌شود.

محققان ناسا و شرکای صنعتی آن، دستگاهی توسعه داده‌اند که نه تنها می‌تواند به فضانوردان در زمین‌های عاری از هوای کره‌ی ماه کمک کند، بلکه در زمین نیز کاربرد دارد.

از کابردهای آن می‌توان به استفاده هنگام کوه‌نوردی در مناطق اکتشاف نشده اشاره کرد. کوه‌نوردان می‌توانند با استفاده از تنها یک کوله پشتی در لحظه‌ نقشه‌ای برای سایر همراهان و همچنین کسانی که ممکن است پس از آن‌ها به این مناطق بیایند، فراهم کنند.

فضانوردان با استفاده از این کوله پشتی می‌توانند در طول سفرهای خود با سطح‌نورد و همچنین با پای پیاده، نقشه‌ی مناطقی از جمله دره‌های عمیق، کوه‌ها و غارها را به‌طور دقیق ترسیم کنند. آنها حتی می‌توانند مکان‌های مهم را برای پیگیری برچسب‌گذاری کنند.

KNaCK که مانند یک کوله‌پشتی کوهنوردی است، از نوعی لیدار با نام “frequency modulated continuous wave” به اختصار  “FMCW” استفاده می‌کند.

دکتر “مایکل زانتی”(Michael Zanetti)، دانشمند سیاره‌شناسی، که پروژه KNaCK را رهبری می‌کند، می‌گوید که این حسگر ابزاری برای پیمایش و نقشه‌برداری علمی بر روی نواحی غیرمعمول است.

نقشه‌برداری ۳بعدی از سطح ماه تنها با راه‌ رفتن!

علاوه بر آن این دستگاه به اطمینان حاصل کردن از ایمنی فضانوردان و سطح‌نوردها در محیط‌های محروم از جی‌پی‌اس مانند ماه کمک کرده و در لحظه به کاوشگران نشان می‌دهد که چه مسافتی را طی کرده‌اند و تا رسیدن به مقصد چه مسافتی باقی مانده است.

لیدار حتی در تاریکی کامل کار می‌کند و فضانوردان را به حمل دکل‌های نورپردازی دست و پا گیر بی نیاز می‌کند.

با استفاده از این کوله‌پشتی فضانوردان می‌توانند مکان‌های خاصی که برخی از سنگ‌های معدنی یا سنگ‌های منحصربه‌فرد را در آنجا پیدا کرده‌اند، علامت‌گذاری کنند تا دیگران بتوانند به راحتی برای مطالعه بیشتر آن‌ها به این مناطق بازگردند. این موضوع برای فضانوردان حیاتی است زیرا آن‌ها به دلیل محدود بودن منابع اکسیژن در لباس‌هایشان زمان کمی در اختیار دارند.

این سخت افزار اواخر آوریل در موسسه “تحقیقاتی مجازی اکتشافات منظومه شمسی” ناسا(SSERVI) آزمایش میدانی بزرگ دیگری را در کیلبورن هول، نیومکزیکو پشت سر خواهد گذاشت.

محققان به تازگی از این سیستم برای بازسازی نقشه‌ای سه‌بعدی از یک دیواره دریایی(sea barrier) شش مایلی در مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا استفاده کرده‌اند.

مهندسان مرکز فضایی کندی و مارشال به استفاده از KNaCK برای ارزیابی تاثیر طوفان‌ها بر فرسایش تپه‌های شنی ادامه خواهند داد و از ایمنی ماموریت‌های آینده با بهبود بیشتر این سیستم اطمینان حاصل می‌کنند.

پس از آن، تیم KNaCK تلاش می‌کنند تا این سخت‌افزار را کوچک‌تر کنند. نمونه اولیه این کوله پشتی حدود ۴۰ پوند(۱۸ کیلوگرم) وزن دارد.

زانتی می‌گوید: با بهره‌گیری از آخرین پیشرفت‌های فناوری لیدار از شرکت Aeva، نسل بعدی دستگاه ما تقریباً به اندازه یک قوطی نوشابه خواهد بود. او در نظر دارد که آن را بر روی یک سطح نورد یا کنار کلاه فضانورد نصب کند.

نقشه‌برداری ۳بعدی از سطح ماه تنها با راه‌ رفتن!
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

8 + 6 =