کد خبر : 300349
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۰
-

پیگیری بیش از ۵۰ پروژه حمل و نقل و ترافیک در قرارگاه حمل و نقل عمومی و پاک

پیگیری بیش از ۵۰ پروژه حمل و نقل و ترافیک در قرارگاه حمل و نقل عمومی و پاک

دومین جلسه قرارگاه توسعه حمل و نقل عمومی و پاک به ریاست علیرضا زاکانی، شهردار تهران و با حضور حضور سید مجتبی شفیعی، معاون شهردار و جمعی از مدیران حوزه حمل و نقل و ترافیک در سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران برگزار شد.

به گزارش عصرقائم، بنا براعلام روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، در این جلسه بیش از ۵۰ پروژه مهم حوزه حمل و نقل و ترافیک در قالب سامانه‌های مرتبط مثل اتوبوسرانی، مترو، تاکسیرانی، حمل و نقل پاک و انسان‌محور، مدیریت هوشمند ترافیک معابر و… مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ادمه، جزئیات پروژه‌های مرتبط با سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی در دستور کار دومین جلسه قرارگاه توسعه حمل و نقل عمومی و پاک قرار گرفت.

سید مجتبی شفیعی در آغاز جلسه گفت: بیش از ۵۰ پروژه را برای قرارگاه حمل و نقل عمومی و پاک، شناسایی و در قالب سامانه‌های مرتبط فصل‌بندی کرده‌ایم و پیشنهاد می‌کنم که در هر جلسه، روی یک سامانه متمرکز شده و جزییات آن را به‌صورت مفصل مورد بحث و بررسی قرار دهیم و دستگاه مربوطه تا سه جلسه آینده گزارش پیشرفت کار را ارائه دهد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، اتوبوسرانی را به‌عنوان نخستین سامانه‌ای معرفی کرد که پروژه‌های مربوط به آن در قالب ۱۰ محور پیش‌بینی شده است.

وی افزود: «توسعه و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی» در افق چهارساله به عنوان اولین اولویت این سامانه پیش‌بینی شده و اولویت بعدی «بازسازی ناوگان فرسوده اتوبوسرانی» در مدت ۴ سال است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اولویت بعدی را «ساماندهی نیروی انسانی و راننده در شرکت واحد»، بیان کرد و افزود: درحال حاضر ۱۰۵۹ راننده پایه یک وجود دارد که تا پایان سال ۳۰۰ نفر از آن‌ها بازنشسته می‌شوند. در حال حاضر هزار و ۴۱ نفر راننده کم داریم.

معاون شهردار تهران، اولویت چهارم را «تعویض مخازن فرسوده اتوبوس‌های گازسوز» به تعداد۱۰۰۰ دستگاه در مدت زمان یک سال اعلام کرد و گفت: اولویت پنجم شامل «خصوصی سازی (برون سپاری) در شرکت واحد» است. اولویت بعدی «ساماندهی خطوط اتوبوسرانی» در دوره یک‌ساله است. مدیریت خطوط اتوبوسرانی نیازمند بازنگری فنی و مهندسی است.

وی با بیان اینکه اولویت هفتم «توسعه و ساماندهی پایانه‌های اتوبوسرانی» با مدت زمان اجرای چهارسال است، عنوان کرد: اولویت‌های هشتم، نهم و دهم شامل «بهبود وضعیت ظاهری و طراحی ایستگاه‌های اتوبوس»، «احداث کارخانه نوآوری اتوبوسرانی پایتخت ایران» و «بازسازی زیرساخت‌های تعمیرگاهی و ستادی شرکت واحد» می‌شوند.

شفیعی درباره ۱۲ پروژه سامانه مترو نیز گفت: اولویت نخست در این سامانه «افتتاح ایستگاه‌های باقی مانده در خطوط هفت‌گانه» در مدت چهار سال است.

معاون شهردار تهران، اولویت دوم را «بهره‌برداری از مسیرهای باقی‌مانده از خطوط هفت‌گانه مترو» طی چهارسال بیان کرد.

وی درباره اولویت‌ بعدی نیز اظهارکرد: پروژه سوم سامانه مترو «تکمیل انبار قطعات یدکی شرکت بهره برداری مترو» در دوره یک‌ساله است. اولویت چهارم «اورهال ۷۰۰ دستگاه واگن مترو» در مدت ۱۸ ماه است.

شفیعی ادامه داد: اولویت پنجم قرارگاه در سامانه مترو، «فعال سازی قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن» در دوره پنج ساله است. همچنین اولویت بعدی شامل «فعال شدن قرارداد ۱۱۳‌ دستگاه واگن مترو، قرارداد مستقیم شهرداری» با دوره تحقق چهارسال است.

معاون شهردار تهران، اولویت‌های هفتم و هشتم را «تکمیل پست‌های برق و پایانه‌ها از خطوط ۷گانه مترو» و «احداث خطوط جدید مترو (۸ تا ۱۱)» اعلام کرد و افزود: اولویت‌های بعدی، «بهسازی خطوط و تعمیرات اساسی تجهیزات ثابت مترو» «ارتقاء مراکز فرمان خطوط متروی تهران»، «ارتقاء سیستم رانش قطارهای DC» و «پیگیری انعقاد و اجرایی‌سازی قرارداد ۲۴۹ دستگاه واگن مپنا است.

توسعه ناوگان ون در سامانه تاکسیرانی

شفیعی در بخش دیگری از سخنان خود، اولویت‌های اول و دوم سامانه تاکسیرانی را «نوسازی ناوگان تاکسیرانی» و «توسعه ناوگان ون در سامانه تاکسیرانی» اعلام کرد و گفت: هزار دستگاه ون گازسوز و چهار هزار دستگاه سایر انواع ون خریداری و دو هزار دستگاه ون بازسازی خواهند شد.

معاون شهردار تهران در ادامه اضافه کرد: «هوشمندسازی و نظارت بر خدمات‌رسانی تاکسیرانی» سومین اولویت تاکسیرانی است و اولویت‌های بعدی تاکسیرانی به‌ترتیب «ساماندهی شرکت‌های اینترنتی حمل مسافر»، «اجرای سامانه هم‌پیمایی سفرهای شهری» و «ارتقاء سطح کیفی پایانه‌های تاکسی» خواهد بود.

وی سامانه بعدی را «مدیریت تقاضای بار و مسافر» بیان کرد و افزود: اولویت نخست «احداث و تکمیل پایانه شرق جدید (فاز اول)» در مدت ۶ ماه است. «ساماندهی پارک حاشیه‌ای از طریق توسعه ۹۰ هزار فضای پارک»، «توسعه ۳۰ هزار فضای پارک غیرحاشیه‌ای» و «امکان‌سنجی و انتقال باراندازهای تهران (ساماندهی بار)» ازجمله اولویت‌های بعدی است.

به گفته معاون شهردار تهران، «پیاده سازی مدل هوشمند مدیریت پایانه‌ها در حوزه بار و مسافر»، «انجام مطالعات و انتقال پایانه جنوب و غرب»، «بهره‌برداری از فرصت‌های درآمدزا در حوزه بار و پایانه‌ها»، «ساماندهی و توسعه پارک سوارها»، «احداث هاب لجستیک تهران (شرق، جنوب و غرب)» و «احداث و تکمیل پایانه شرق جدید (فاز دوم)» ۱۰ اولویت تعیین شده برای این سامانه است.

شفیعی با اشاره به این‌که سامانه بعدی شامل دو موضوع «ارتقاء ایمنی و بهره‌وری معابر» و «ساماندهی موتورسیکلت و برقی سازی ناوگان» است، افزود: موضوع اول دارای اولویت‌های «ایمن سازی و رفع نقاط حادثه خیز»، «اجرای طرح پیوستگی حرکتی عابران پیاده و اقشار کم‌توان» است.
وی ادامه داد: موضوع دوم این سامانه دارای سه اولویت «توسعه استفاده از موتوربرقی (۱۲۰ هزار دستگاه)»، «ساماندهی تردد ناوگان موتورسیکلت» و «تبدیل موتورسیکلت کاربراتوری به انژکتوری (۴۰ هزار دستگاه) است.

سرپرست سازمان حمل و نقل و ترافیک درباره سامانه بعدی با عنوان «توسعه حمل و نقل پاک و انسان محور» گفت: این سامانه دارای هشت اولویت است. «ساماندهی جرایم خودروهای فاقد معاینه فنی (سیمفا)» در دوره یک ساله با همکاری وزارت کشور و پلیس راهور، «ساماندهی جرایم خودرهای فاقد مجوز طرح ترافیک»، «اصلاح و تکمیل اجرای طرح LEZ» در مدت ۲ سال و «خرید و نصب فیلتر جاذب دوده بر روی ناوگان اتوبوس‌های بازسازی شده» در حداکثر زمان مدت ۲ سال، چهار اولویت این سامانه هستند که اولویت چهارم می‌تواند اثرگذاری بالایی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد.

شفیعی در ادامه اولویت پنجم در این سامانه را «اجرای طرح الزام دریافت گواهی معاینه فنی خودروهای پلاک تهران از مراکز معاینه فنی تهران» با همکاری وزارت کشور و سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد و گفت: اولویت‌های بعدی شامل «توسعه حمل و نقل پیاده محور (توسعه و گسترش پیاده راه‌ها)»، «احداث مرکز معاینه فنی آسمان آبی با مشارکت بخش خصوصی» در مدت زمان اجرای دو سال و «احداث ساختمان مرجع آزمایشگاه جایکا» طی چهار سال است.

شفیعی در توضیح سامانه‌ بعدی با عنوان «مدیریت هوشمند ترافیک معابر» با سه اولویت گفت: اولویت نخست، «بهسازی سامانه‌های هوشمند ترافیکی موجود» در مدت یک‌سال است که در هوشمندسازی ترافیک تأثیر چشمگیری دارد. «ارتقاء سامانه‌های مدیریت چراغ‌های راهنمایی و رانندگی» و «افزایش تعداد سامانه‌های هوشمند مدیریت ترافیک از محل منابع ماده ۲۳ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی» در مدت زمان ۲ سال، دو اولویت دیگر این سرفصل هستند.

وی در ادامه اظهار داشت: سامانه ارتقاء فرهنگ ترافیک شامل یک پروژه با عنوان «مدیریت رسانه و فرهنگ سازی و آموزش در حمل و نقل عمومی» از طریق همکاری با سازمان صدا و سیما، وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد است. سامانه بعدی تحت عنوان «میان بخشی» در راستای دستور شهردار تهران تشکیل شده است که شامل «پیاده‌سازی سیستم یکپارچه مدیریت ناوگان حمل و نقل عمومی» می‌شود. این اقدام باید سال‌ها قبل صورت می‌گرفت اما توجهی به آن نشده است. این پروژه از لحاظ استفاده بهینه از امکانات موجود برای ما بسیار حائز اهمیت است و محمود ترفع به عنوان مدیر این پروژه انتخاب شده‌ است.

به گفته شفیعی؛ آخرین سامانه تعریف شده «تأمین منابع مالی» است که پروژه‌ای تحت عنوان «تامین منابع در اجرای طرح‌های حمل و نقل عمومی و پاک» دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شش − دو =