کد خبر : 300243
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۰
-

چین با جزایر سلیمان بسته امنیتی امضا کرد

چین با جزایر سلیمان بسته امنیتی امضا کرد

چین امروز (سه شنبه) از امضای بسته امنیتی با جزایر سلیمان خبر داد؛ اقدامی که باعث نگرانی آمریکا و استرالیا به همراه نیوزیلند درباره رشد نفوذ پکن در منطقه شده است.

به گزارش عصرقائم، به نقل از خبرگزاری رویترز، سخنگوی وزارت خارجه چین به خبرنگاران گفت، این بسته اخیرا توسط وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و مانله، وزیر امور خارجه جزایر سلیمان امضا شده است اما از ذکر جزئیات این بسته و اینکه این امضا دقیقا چه زمانی صورت گرفته یا در چه مکانی، امتناع کرد.

وانگ یی در پاسخ به سوالی درباره سفر هیات آمریکایی به جزایر سلیمان نیز گفت: تلاش‌هایی عمدی برای افزایش تنش‌ها و بسیج اقدامات رقابتی همواره به شکست منجر می‌شود.

دولت کانبرا نگرانی خود را بابت امضای این بسته ابراز داشته و گفت که این گامی به سوی حضور نظامی چین درست در کمتر از ۲۰۰۰ کیلومتری استرالیاست.

اگرچه مقام‌های سفارتخانه‌های چین و جزایر سلیمان پیشتر یک پیمان امنیتی را مطرح کرده بودند که به پلیس چین اجازه می‌داد از زیرساخت‌ها و نظم اجتماعی محافظت کند، اما وزرای دو طرف هنوز آن را امضا نکرده بودند.

اخیرا نیز وزیر توسعه بین‌الملل و امور پاسیفیک دولت استرالیا به هونیارا، پایتخت جزایر سلیمان رفته بود تا از نخست وزیر این کشور بخواهد این بسته امنیتی را امضا نکند.

روز دوشنبه نیز کاخ سفید اعلام کرد که هیاتی بلندپایه از آمریکا از جمله “کرت کمپبل”، هماهنگ کننده امور هند-اقیانوس آمریکا به پایتخت جزایر سلیمان می‌رود تا به بررسی نگرانی‌هایی درباره چین و افتتاح سفارت آمریکا در این کشور اقیانوسی بپردازد.

نخست وزیر جزایر سلیمان نیز به پارلمان این کشور گفته که این بسته امنیتی پیشنهادی شامل حضور پایگاه نظامی چین نمی‌شود.

چین با جزایر سلیمان بسته امنیتی امضا کرد
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

19 − 10 =