کد خبر : 299743
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵
-

صربستان به دنبال خرید جنگنده‌های رافال از فرانسه

صربستان به دنبال خرید جنگنده‌های رافال از فرانسه

الکساندر ووجیچ، رئیس جمهوری صربستان اعلام کرد، کشورش قصد دارد جنگنده‌های چند منظوره رافال را از فرانسه خریداری کند؛ اقدامی که کارشناسان آن را جدیدترین نشانه از فاصله گرفتن بلگراد از روسیه به عنوان متحد و تامین‌کننده سنتی تجهیزات نظامی‌اش می‌دانند.

به گزارش عصرقائم، به نقل از خبرگزاری رویترز، صربستان که اکنون از نامزدهای پیوستن به اتحادیه اروپا است، از سوی اروپا تحت فشار قرار گرفته تا روابط خود با مسکو را کاهش دهد. صربستان از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین در فوریه، سه بار در سازمان ملل علیه روسیه رای داده است.

ووجیچ به رویترز گفت: ما یک سال است که در حال مذاکره برای خرید ۱۲ جنگنده جدید هستیم و همچنین به دنبال خرید ۱۲ هواپیمای دست دوم دیگر از یک کشور غربی دیگر هستیم.

وی نوع هواپیماهای مورد بحث را مشخص نکرد.

میلان کاراگاچا، کارشناس مرکز سیاست خارجی، مستقر در بلگراد و از وابسته‌های نظامی سابق ناتو گفت: “این واقعیت که هواپیماها ساخت فرانسه هستند می‌تواند نشان دهد که صربستان ارتباط خود را با فناوری نظامی روسیه قطع کرده است. این اقدام از جنبه سیاسی سیگنالی در خصوص نزدیک‌تر شدن آن به اتحادیه اروپاست.”

چند روز پیش نشریه لاتریبون فرانسه گزارش داد، صربستان و شرکت داسو اویشن در مورد خرید ۱۲ جنگنده داسو رافال گفتگو کرده‌اند. صربستان در سال ۲۰۱۹ اقدام به خرید موشک‌های زمین به هوای میسترال از فرانسه کرد و در سال ۲۰۱۶ نیز بالگردهایی را از شرکت ایرباس خریداری کرد.

کرواسی که یکی از اعضای اتحادیه اروپا و ناتو و دشمن صربستان در زمان جنگ دهه ۱۹۹۰ بوده نیز از جنگنده‌های رافال بهره می‌برد.

ووجیچ بدون اشاره به جزئیات بیشتر گفت: “ما علاقمند به تهیه جنگنده های رافال و به دنبال بهترین راه برای پرداخت هزینه آنها بدون به خطر انداختن امور مالی عمومی خود هستیم.

ارتش صربستان عمدتاً از فناوری‌های شوروی استفاده می‌کند. این کشور در حال حاضر جنگنده‌های MiG-۲۹ و هلیکوپترهای MI-۳۵M دارد و تجهیزات دفاع هوایی آن عمدتاً از سامانه‌های موشکی و رادارهای روسی تشکیل شده است. نیروی زمینی صربستان همچنین از تانک‌های T-۷۲ و نفربرهای زرهی ساخت شوروی استفاده می‌کند.

ووجیچ بیان کرد، بلگراد همچنین در حال بررسی خرید دیگر جنگنده‌های مخصوص حملات زمینی برای جایگزینی هواپیماهایش که ساخت یوگسلاوی سابق هستند، است. او تاکید کرد: سه کشور در این زمینه وجود داشته و در قبال آن رقابت بزرگی وجود دارد.

صربستان که مایل به پیوستن به اتحادیه اروپاست، از پیوستن به ناتو که آن را در سال ۱۹۹۹ برای بیرون راندن نیروهای صرب از کوزوو بمباران کرد، خودداری کرده است.

صربستان به دنبال خرید جنگنده‌های رافال از فرانسه
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 × یک =