کد خبر : 299631
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۰
-

تاکید مخبر بر عزم جدی دولت در رفع مشکلات آبی استان‌های مرتبط با حوزه زاینده رود

تاکید مخبر بر عزم جدی دولت در رفع مشکلات آبی استان‌های مرتبط با حوزه زاینده رود

چهارمین جلسه بررسی مسائل مربوط به مشکلات آب استان های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و یزد صبح امروز (دوشنبه) به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار و گزارشی از پیشرفت طرح ها و پروژه های مصوب از جمله رشد دوبرابری تامین آب از طریق طرح غدیر تا تیر ماه ارائه شد.

به گزارش عصرقائم، محمد مخبر در این جلسه با اشاره به اقدامات و برنامه های دولت و وزارت نیرو در خصوص اجرای طرح های کوتاه مدت برای حل مشکلات آبی استان های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و یزد، بر اهتمام و عزم جدی دولت برای رفع مشکلات آبی در استان های مرتبط با حوزه زاینده رود تاکید کرد.

در این جلسه که وزرای نیرو و جهاد کشاورزی، استانداران استان های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و یزد و همچنین مسئولان دستگاه های مربوطه و استانی حضور داشتند، وزارت نیرو گزارشی از  پیشرفت پروژه های طرح های مرتبط با حل مشکل آبی این استان ها ارائه کرد.

براساس این گزارش تکمیل و تصویب طرح جامع مدیریت منابع آب شرب با پیشرف فیزیکی بالای ۴۰ درصد، تکمیل سد غدیر (باباحیدر) و اجرای خط انتقال آب با پیشرفت فیزیکی بالای ۴۵ درصد در استان چهار محال و بختیاری، تکمیل عملیات آبرسانی به ۷۰۲ روستای استان خوزستان با پیشرفت فیزیکی بالای ۴۰ درصد، اجرای طرح های فاضلاب خوزستان با اولویت فاضلاب شهر اهواز و تکمیل پروژه ارتقاء کمی و کیفی سامانه غدیر در استان خوزستان، اجرای فاز اول سامانه آبرسانی به شهرهای استان اصفهان ( طرح اضطراری با پیشرفت بالای ۹۵ درصد)،‌ پرداخت هزینه ما به ازای تامین پایدار آب صنعت با سازوکار کارگروه سازگاری با کم آبی با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی در استان اصفهان، اجرای طرح انتقال آب از دریا برای تامین آب صنایع با پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصد در استان یزد و افزایش ظرفیت ذخیره سازی از طریق تکمیل مخازن آب شرب از جمله برنامه ها و راهکارهای کوتاه مدتی است که برای این استان ها در طی ماه های گذشته و در دولت سیزدهم با همت وزارت نیرو و استانداران این استان ها اجرایی و عملیاتی شده است.

گفتنی است ارتقاء تاب آوری و پایداری آب شرب از طریق بازتخصیص صنعت،‌ افزایش ظرفیت ذخیره سازی از طریق تکمیل مخازن آب شرب، اجرای طرح انتقال آب از دریا برای تامین آب صنایع، تکمیل و تصویب طرح جامع مدیریت منابع آب شرب، تکمیل سدهای نیمه تمام و اجرای خط انتقال آب به مناطق دارای مشکل آبی از جمله طرح هایی بود که در خصوص حل کوتاه مدت مشکلات کم آبی این استان ها در این جلسه نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این جلسه همچنین پس از ارائه گزارش سازمان برنامه و بودجه کشور در خصوص نحوه تخصیص اعتبارات برای حل کوتاه مدت مشکلات کم آبی استان های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و یزد، در خصوص نحوه تامین مالی پروژه های کوتاه مدت تعدیل مشکلات کم آبی این استان ها بحث، بررسی و تصمیم گیری شد.

گفتنی است در ادامه این جلسه استانداران استان های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و یزد گزارشی از روند تکمیل و چگونگی پیشرفت طرح ها و برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت دولت برای رفع مشکلات آبی استان های خود را ارائه کردند.

استاندار خوزستان: تامین آب در طرح غدیر تا تیرماه دوبرابر می شود

استاندار خوزستان در این جلسه از رفع مشکلات و مسائل حاد مرتبط با آب شرب این استان در ماه های اخیر خبر داد و گفت: خوشبختانه با اقدامات دولت سیزدهم، تنش های مرتبط با آب شرب و دفع فاضلاب در این استان تا حدی مرتفع شده و پروژه های آبرسانی به شهرها و روستاها نیز از پیشرفت خوبی برخوردار بوده اند.

صادق خلیلیان در خصوص میزان پیشرفت پروژه های آبرسانی استان خوزستان اظهار داشت: با روی کار آمدن دولت سیزدهم، ظرف ۶ ـ ۷ ماه اخیر اقدامات خوبی در زمینه آب آشامیدنی و توسعه شبکه دفع فاضلاب در استان خوزستان به انجام رسیده است.

وی افزود: یکی از مهمترین پروژه ها در این زمینه، اجرای طرح اضطراری شبکه دفع فاضلاب اهواز بود که به نحو مطلوب پیگیری شد و توانست بخشی از مشکل فاضلاب اهواز که طی دو سه سال اخیر شاهد آن بودیم را مرتفع کند. البته برنامه زمانبندی اجرای این پروژه دو ساله است و طی این مدت طرح دفع فاضلاب اهواز به طور کامل اجرایی خواهد شد.

استاندار خوزستان تکمیل طرح آبرسانی غدیر را از دیگر اقدامات صورت گرفته طی مدت اخیر برشمرد و افزود: این طرح آب شرب مورد نیاز ۵۲ درصد از جمعیت شهرها و روستاهای استان خوزستان را تامین می کند. خوشبختانه این پروژه از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار است و در این راستا طرح فوق العاده ای را دنبال کرده ایم که بتوانیم تامین ۱۰ متر مکعب آب در ثانیه را به ۲۰ متر مکعب در ثانیه برسانیم.

خلیلیان ادامه داد: البته این طرح در افق ۲۵ ساله یعنی تا سال ۱۴۲۵ قرار است به ۲۵ متر مکعب در ثانیه برسد اما تا زمان رسیدن به آن نقطه، اجرای طرح اضطراری می تواند تامین آب را تا تیر ماه به ۲۰ متر مکعب در ثانیه برساند.

وی اضافه کرد: با اجرای این طرح میزان شوری آب ۵۰ درصد کاهش یافته و کیفیت آب تا دو برابر بهتر شده است.

استاندار خوزستان طرح آبرسانی به روستاهای استان را از دیگر پروژه های مهم در دست اقدام عنوان کرد و گفت: در سال ۱۴۰۰ آب شرب مورد نیاز ۱۱۰۱ روستا در استان تامین شد و آبی مطمئن، پایدار و با کیفیت در اختیار ۴۳۰ هزار نفر از ساکنین روستاها قرار گرفت.

وی افزود: این طرح قرار است در سال ۱۴۰۱ نیز ادامه پیدا کند و ۱۱۸۹ روستا تحت پوشش این طرح خواهند آمد و به این ترتیب بخش عمده ای از روستاییان عزیز استان از آب آشامیدنی مطلوب برخوردار خواهند شد. البته مشکل آب شرب به طور کامل برطرف نمی شود اما تا حد زیادی مسائل کاهش پیدا خواهد کرد.

وی با یادآوری تنش آبی در پاییز سال گذشته و پایین بودن میزان آب پشت سدها خاطر نشان کرد: برای رفع این مشکل ناچار شدیم در استان تغییر الگوی کشت ایجاد کنیم و  کشت کلزا و چغندر قند که باید در مهر ماه کشت می شد را کاهش دادیم و کشت گندم مورد حمایت قرار گرفت و به این ترتیب توانستیم مصرف آب را دو ماه به تاخیر بیاندازیم و کل مصرف آب کاهش پیدا کرد که این امر کمک شایانی برای عبور از تنش آب در پاییز سال گذشته بود و امیدواریم با شروع برداشت گندم بتوانیم حداقل یک میلیون تن و تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم تحویل دولت بدهیم.

تاکید مخبر بر عزم جدی دولت در رفع مشکلات آبی استان‌های مرتبط با حوزه زاینده رود

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 × 3 =